Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2009-07-27, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Är det bara jag som hela tiden utgått ifrån att tråden egentligen ska handla om cpl med bara ETT körfält? Vad fan är det annars för mening med att diskutera vänsterblink i cpl? Suck...

I synnerhet med tanke på att någonstans runt 90 % av Sveriges cpl är enfiliga och att det är i just dessa vänsterblinkandet inte har någon funktion (mer än en marginell sådan, i vissa fall, om man ser var vänsterblinkaren kör in och det är gles trafik och etc. etc. etc. etc. etc. *100).

Det har väl sagts säkert 500 gånger i tråden att det finns oändliga variationer på landets rondeller, form, storlek, antal vägar, antal filer m.m. m.m.

Och det har diskuterats alla varianter på filer både in igenom och ut, så hade det bara varit tänkt att handla om endast enkelfiliga rondeller så borde det framkommit och uppmanats till det redan på första sidan.

Dr Tinnitus
2009-07-27, 11:10
Medlem
GoodToHaveAmids avatar
Igår så körde jag in mot en tvåfilig cirkulationsplats, jag låg i det vänstra körfältet och en bil låg 20 m framför fast i det högra. Han Började blinka vänster och jag släppte gasen för att släppa in honom innan cirkulationsplatsen. Bytte han körfält? Nej. Han skulle visst inte bara köra höger. Blinkade vänster hela halvsvängen igenom och körde rakt fram.

Jag blinkar aldrig vänster, trots att jag under övningskörning för både bil och tung lastbil blivit lärd så. Dock sas det inget om detta när jag tog mc kort.
2009-07-27, 11:19
Medlem
johannes Xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xstar
Om det är något jag verkligen stör mig på är det idioter som blinkar vänster i rondeller.

Äckliga människor vet inte att rondellen är grejen i mitten. Där skall man inte köra och inte blinka alls.
2009-07-27, 11:23
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johannes X
Äckliga människor vet inte att rondellen är grejen i mitten. Där skall man inte köra och inte blinka alls.
Glocken rein!!!
2009-07-27, 12:10
Medlem
JimGooses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rrrrr
Hur kan denna diskussion pågå i flera tusen inlägg? Hur svårt kan de vara? Ska man svänga vänster blinkar man vänster.. ska man svänga höger blinkar man höger?

dooh..
Och när ska du börja leva i 2000-talet som oss andra?
2009-07-27, 15:08
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Är det bara jag som hela tiden utgått ifrån att tråden egentligen ska handla om cpl med bara ETT körfält? Vad fan är det annars för mening med att diskutera vänsterblink i cpl? Suck...

I synnerhet med tanke på att någonstans runt 90 % av Sveriges cpl är enfiliga och att det är i just dessa vänsterblinkandet inte har någon funktion (mer än en marginell sådan, i vissa fall, om man ser var vänsterblinkaren kör in och det är gles trafik och etc. etc. etc. etc. etc. *100).

Kan väl visst ha en funktion att blinka vänster även i en enfilig Cpl, ponera att det ligger övergångsställen i anslutning till ankytande vägar.
Rätt gött för eventuella gångtrafikanter att veta att jag ska vänster resp höger och inte rakt fram när jag kommer farandes.
Senast redigerad av Svithjod 2009-07-27 kl. 15:10.
2009-07-27, 15:52
Medlem
My name is Earls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Rätt gött för eventuella gångtrafikanter att veta att jag ska vänster resp höger och inte rakt fram när jag kommer farandes.
Du blinkar ju höger när du lämnar CPL, även rakt fram, och har ändå väjningsplikt mot gångtrafikanter.
2009-08-16, 22:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av philiphan
Klart som fan jag blinkar vänster i en rondell om jag ska svänga av i den avfarten (3:e avfarten eller klockan 9 om man tänker så). Sen blinkar jag höger precis innan jag ska svänga av för att visa att jag tänker göra så. Har aldrig haft något problem och har aldrig märkt att någon tutat/bromsat häftigt p.g.a. detta.

du blinkar alltså vänster när du kör in på en enkelriktad väg som ju en rondell är? har jag förstått dej rätt

du tar flera steg i taget om du blinkar innan "din" avfart eftersom det finns flera andra avfarter som kommer före "din". koncentrera dej på det som händer här och nu dvs det som händer inne i Cpl. sen när du känner att du har åkt färdigt där inne så blinkar du höger för att visa att du ska göra en avfart. thats it. krångla inte till det och förvirra för de andra genom att blinka vänster eftersom du aldrig gör en avfart till vänster från rondellen
2009-08-16, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.T.(SÄPO)
du blinkar alltså vänster när du kör in på en enkelriktad väg som ju en rondell är? har jag förstått dej rätt

du tar flera steg i taget om du blinkar innan "din" avfart eftersom det finns flera andra avfarter som kommer före "din". koncentrera dej på det som händer här och nu dvs det som händer inne i Cpl. sen när du känner att du har åkt färdigt där inne så blinkar du höger för att visa att du ska göra en avfart. thats it. krångla inte till det och förvirra för de andra genom att blinka vänster eftersom du aldrig gör en avfart till vänster från rondellen

Men eftersom man aldrig gör en avfart åt vänster så är det ju ingen som kan bli förvirrad heller.
2009-08-16, 23:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Skalman71
Men eftersom man aldrig gör en avfart åt vänster så är det ju ingen som kan bli förvirrad heller.

jo det är många inkl mej själv som blir nervösa när de ser folk köra utan att veta vad dom gör.

det är som att börja blinka av mot uppsala i samma ögonblick du kör upp på E4:an i Stockholm. den felaktiga handlingen är den samme. störande med folk som åker och blinkar hej vilt utan anledning, rätt vad det är kanske de börja backa också, vad vet jag?
2009-08-17, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.T.(SÄPO)
jo det är många inkl mej själv som blir nervösa när de ser folk köra utan att veta vad dom gör.

det är som att börja blinka av mot uppsala i samma ögonblick du kör upp på E4:an i Stockholm. den felaktiga handlingen är den samme. störande med folk som åker och blinkar hej vilt utan anledning, rätt vad det är kanske de börja backa också, vad vet jag?

Nu är inte alla rondeller dubbelfiliga jätterondeller utan små skitrondeller som kommuner gillar att slänga ut.

Jag håller med att det kan vara onödigt att blinka höger på en stor dubbelfilig rondell men på små enkelfiliga minirondeller (som säkert utgör 80% av rondellerna i Sverige) så är det bara hjälpsamt att blinka vänster i början om du ska 3/4-dels varv runt.

Nu snackar jag små enkelfiliga rondeller som tar 3 sekunder att köra ett varv i.
2009-08-17, 00:46
Medlem
blinkar inte i rondeller huvudtaget ska jag ta en vänstersväng så lägger jag mig i innerfilen för att sedan titta i bakspegeln så ingen är bredvid mig innan jag byter till ytterfil och sedan svänger avq

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in