Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2009-02-25, 22:32
Medlem
05.00

Dags att sova!
Hoppas att någon kan svara på min fråga-så får jag läsa svaret i morgon bitti innan arbetet.

Är det på fullt allvar som ni diskuterar rondeller? Fullt allvar?

Eller är det på skoj?

Svara

PS. Annars är det lungt här i Brålanda-godnatt.....
2009-02-25, 22:56
Medlem
thebandit777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valari
Antar att det var en fråga, nej klart som fan jag inte står och härjar på dom som kör för fort, det gör jag också, inte för att bara köra fort och ha kul, utan mest för att jag inte ska förstöra rytmen i trafiken. Anpassning helt enkelt.

Så svar: Nej, jag bryr mig inte ett skit om hur fort folk kör, så länge dom har kontroll och anpassar sig till trafiken.

Så vissa regler blir irriterad över att folk inte följer.
Andra regler bryter du själv mot.

Det låter ju helt fenomenalt! Tänk om bara alla andra i hela världen kunde inse att du har helt rätt, i precis allt!

Citat:
Ursprungligen postat av Einar-Fredrik
Går du och köper dig en GPS med fartmätare i så kommer du att märka att 99% av alla bilar snarare kör 65 km/h där det är 70 km/h och ungefär 83 km/h där det är 90 km/h osv eftersom samtliga fartmätare i bilarna har felet i sin mätning justerad uppåt eftersom de absolut inte får lov att fela nedåt i skalan. GPSen har dock ett väldigt litet fel och du kommer knappt kunna märka av det så länge du håller någorlunda konstant fart.

Jag ville bara få fram en poäng, och bytet gick rakt i fällan - se ovan.
2009-02-25, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thebandit777
Så vissa regler blir irriterad över att folk inte följer.
Andra regler bryter du själv mot.

Det låter ju helt fenomenalt! Tänk om bara alla andra i hela världen kunde inse att du har helt rätt, i precis allt!
Jag skapar väl ändå inte förvirrande och farliga situationer när jag följer tempot?
SUNT FÖRNUFT för i helvete, du kan ju inte ligga och snigla långt under trafikens tempo, då är det DU som är trafikfaran, inte dom som ligger över lagstadgad hastighet. Förstår du inte vad jag menar och lyssnar på det du vill höra så är det svårt att föra en vettig diskussion.
2009-02-25, 23:50
Medlem
thebandit777s avatar
Citat:
Jag skapar väl ändå inte förvirrande och farliga situationer när jag följer tempot?
SUNT FÖRNUFT för i helvete, du kan ju inte ligga och snigla långt under trafikens tempo, då är det DU som är trafikfaran, inte dom som ligger över lagstadgad hastighet. Förstår du inte vad jag menar och lyssnar på det du vill höra så är det svårt att föra en vettig diskussion.

Så du menar att det är bättre att köra 90 på en 70-väg, än 50? Lysande, hör av dig till Vägverket med dina banbrytande idéer. Att bryta mot lagen är helt ok, bara det sker med sunt förnuft. Lysande, som sagt.
2009-02-26, 00:08
Medlem
Ur säkerhetsperspektiv lär det var bra mycket bättre att en förare kör 20 km/h över hastigheten än att köra 20 km/h under den. Då den som kör 20km/h orsaker stor frustration bland bakomkrypande bilar och förmodligen en del idiotiska omkörningar som följd.
2009-02-26, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gutta
Ur säkerhetsperspektiv lär det var bra mycket bättre att en förare kör 20 km/h över hastigheten än att köra 20 km/h under den. Då den som kör 20km/h orsaker stor frustration bland bakomkrypande bilar och förmodligen en del idiotiska omkörningar som följd.

Återigen, om alla bara följde trafikreglerna så skulle vi inte ha folk som kör 20km/h för fort.
2009-02-26, 08:54
Medlem
thebandit777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gutta

Mycket möjligt, men du missar poängen.
2009-02-26, 10:38
Medlem
Citat:
Så du menar att det är bättre att köra 90 på en 70-väg, än 50? Lysande, hör av dig till Vägverket med dina banbrytande idéer. Att bryta mot lagen är helt ok, bara det sker med sunt förnuft. Lysande, som sagt.

Det är du som inte förstår poängen.
2009-02-26, 10:55
Medlem
thebandit777s avatar
Citat:
Det är du som inte förstår poängen.

Jodå, jag förstår utmärkt vad din poäng är. Men det är tragiskt att du själv inte inser din dubbelmoral - Alla andra ska lyda vissa lagar (som är diffusa), medan du själv bestämmer att ni kan strunta i andra lagar (som är glasklara).

Inser du inte själv hur korkat det låter? Om du nu envisas med att bryta mot trafiklagarna själv så borde du inte reta upp dig på människor som i all välmening blinkar i rondellen i syfte att ge sina medtrafikanter så mycket information som möjligt.
2009-02-26, 11:15
Medlem
Citat:
Jodå, jag förstår utmärkt vad din poäng är. Men det är tragiskt att du själv inte inser din dubbelmoral - Alla andra ska lyda vissa lagar (som är diffusa), medan du själv bestämmer att ni kan strunta i andra lagar (som är glasklara).

Inser du inte själv hur korkat det låter? Om du nu envisas med att bryta mot trafiklagarna själv så borde du inte reta upp dig på människor som i all välmening blinkar i rondellen i syfte att ge sina medtrafikanter så mycket information som möjligt.

Nej jag inser tydligen inte hur korkad jag är som påstår att man ska hålla trafikens tempo istället för att vara snigeln som förstör människors ro ute i trafiken och skapar irriterande förare. DET är min poäng, och den är om något glasklar.
2009-02-26, 12:00
Medlem
thebandit777s avatar
Citat:
Nej jag inser tydligen inte hur korkad jag är som påstår att man ska hålla trafikens tempo istället för att vara snigeln som förstör människors ro ute i trafiken och skapar irriterande förare. DET är min poäng, och den är om något glasklar.

Varför inte jämföra med alla som kör exakt enligt hastighetsbegränsningen istället?

Eftersom du uppenbarligen är helt felknullad sedan födseln så ska jag förklara på en väldigt simpelt sätt så att även du, min vän, ska förstå;

1. Du bryter mot trafiklagen. Du tycker att det är rätt.
2. Du tycker att det är fel när att andra människor bryter mot en annan trafikbestämmelse som det inte finns klara regler över.

Låt mig gissa, Josef Stalin är din idol? Eller Saddam Hussein? Pol Pot? Mao Zedong? All of the above???
2009-02-26, 12:36
Medlem
Fleggards avatar
Citat:
Varför inte jämföra med alla som kör exakt enligt hastighetsbegränsningen istället?

Eftersom du uppenbarligen är helt felknullad sedan födseln så ska jag förklara på en väldigt simpelt sätt så att även du, min vän, ska förstå;

1. Du bryter mot trafiklagen. Du tycker att det är rätt.
2. Du tycker att det är fel när att andra människor bryter mot en annan trafikbestämmelse som det inte finns klara regler över.

Låt mig gissa, Josef Stalin är din idol? Eller Saddam Hussein? Pol Pot? Mao Zedong? All of the above???

Jag gillar det du säger. haha

Att blinka är nånting gratis, det kostar inte bränsle, det kostar knappt någon tid, men det gör det lättare för folk i trafiken. Det finns många rövhål som inte blinkar sig ur rondeller för att det är svårt för svensson-bilisterna att utföra en sådan simpel jävla grej.

Om du kommer mot en rondell och jag kommer i en lastbil så kan jag se dig antagligen bättre än du ser mig, om du då blinkar då vet jag ifall du ska svänga vänster i rondellen vilket kommer påverka min framfart. Då kan jag avgöra ifall jag måste stanna eller bara sakta ner eller dra på. Vilket underlättar för mig som gärna inte vill stanna. Plus att det underlättar för andra. Mindre start och stopp betyder att man skonar miljön, slitage på bilen, och bränsle-ekonomin. Bara för att man inte behöver enligt lag, blinka vänster i en rondell, kan man ju endå göra det för att underlätta för vissa trafikanter.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in