Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Mössan av. I god tid innan du kommer fram till rondellen kan du alltså börja planera din körning utifrån hur folk blinkar på andra sidan innan de ens kommit in i rondellen. Du vet dessutom hur fort en bil kör i en rondell.
Jag antar att det är skapligt gles trafik (och bra sikt) där du menar att du kan göra detta?
Ja det är en helt normal sak för en omdömesgill erfaren och omtänksam förare, att ha god överblick framförhållning och planering. Det är bara klantarslen bakom ratten som i sista sekund kommer på att det kanske är dags att kolla vad som sker runt omkring dem i trafiken.
För mig sitter det i ryggmärgen att försöka hålla koll på så mycket som möjligt och på så långt avstånd som möjligt, för att kunna göra en fortlöpande riskbedömning och planering. Allt givetvis efter vissa prioriteringar då det är viktigare att "scanna" den närmaste korsningen/rondellen eller trafikanterna än de som är 500 m bort.
Saken är den att jag mycket ofta upptäcker situationer, eller sånt som kan utvecklas till en situation, på långt avstånd, flera hundra meter ibland. Man liksom ser att folk/bilar verkar bete sig lite märkligt där borta i rondellen/korsningen, och när man kommer närmare så kanske man ser att det är en stolle som kör som en kratta, eller att det just har inträffa en liten incident.
Dr Tinnitus