Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2009-07-21, 15:54
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raggie
Om jag ska in i en rondell och ser en bil på andra sidan som åker in i rondellen och INTE blinkar, utgår jag ifrån att han ska rakt fram (dvs förbi mig) och om jag då åker ut och han plötsligt SVÄNGER VÄNSTER utan att ha blinkat så kan det ju i värsta fall bli en krock, men iaf jävligt jobbigt.

Ok, du har kristallklart visat vad man tyvärr måste se upp med när man kör bil i vänsterblink-Sverige.
2009-07-21, 17:53
Medlem
LajkaStars avatar
Reglerna kring rondellkörning har ju ändrats jag vet inte hur många gånger. När jag tog lappen så skulle man se rondellen som en korsning. dvs att om man skulle rakt fram i rondellen skulle man inte blinka alls, och om man skulle till vänster skulle man blinka vänster osv.
2009-07-21, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Mössan av. I god tid innan du kommer fram till rondellen kan du alltså börja planera din körning utifrån hur folk blinkar på andra sidan innan de ens kommit in i rondellen. Du vet dessutom hur fort en bil kör i en rondell.

Jag antar att det är skapligt gles trafik (och bra sikt) där du menar att du kan göra detta?

Ja det är en helt normal sak för en omdömesgill erfaren och omtänksam förare, att ha god överblick framförhållning och planering. Det är bara klantarslen bakom ratten som i sista sekund kommer på att det kanske är dags att kolla vad som sker runt omkring dem i trafiken.

För mig sitter det i ryggmärgen att försöka hålla koll på så mycket som möjligt och på så långt avstånd som möjligt, för att kunna göra en fortlöpande riskbedömning och planering. Allt givetvis efter vissa prioriteringar då det är viktigare att "scanna" den närmaste korsningen/rondellen eller trafikanterna än de som är 500 m bort.

Saken är den att jag mycket ofta upptäcker situationer, eller sånt som kan utvecklas till en situation, på långt avstånd, flera hundra meter ibland. Man liksom ser att folk/bilar verkar bete sig lite märkligt där borta i rondellen/korsningen, och när man kommer närmare så kanske man ser att det är en stolle som kör som en kratta, eller att det just har inträffa en liten incident.

Dr Tinnitus
2009-07-21, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raggie
Om jag ska in i en rondell och ser en bil på motsatt sida som åker in och blinkar åt vänster, så väntar jag och släpper förbi honom.

Om jag ska in i en rondell och ser en bil på andra sidan som åker in i rondellen och INTE blinkar, utgår jag ifrån att han ska rakt fram (dvs förbi mig) och om jag då åker ut och han plötsligt SVÄNGER VÄNSTER utan att ha blinkat så kan det ju i värsta fall bli en krock, men iaf jävligt jobbigt.

Gör som ni vill, är det inga andra bilar där får ni väl göra som ni vill, men är det rusningstrafik, stressigt osv så är det bättre att vara tydlig.

Punkt

Och där gör ju du fel. Du ska utgå ifrån att han ska vidare runt om inget blink förekommer.
2009-07-21, 18:33
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av turbo75
Och där gör ju du fel. Du ska utgå ifrån att han ska vidare runt om inget blink förekommer.

Ännu en fullträff!!

Du skall alltid förutsätta att bilarna i rondellen skall till utfarten höger om dig om inte annat tecken ges.
2009-07-21, 19:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren

Hur kommer du in i den inre/vänstra filen i en Cirkulationsplats utan att göra ett filbyte?? Hoppar?

Citat:
Ursprungligen postat av pythonx
För att en rondell i stort är att se som en ihopsnurrad enkelriktad gata med en eller flera filer?

Vi snackar ju trots allt om när man ska svänga UT från rondellen. Inne i rondellen kan man blinka hur fan man vill.
2009-07-21, 19:48
Medlem
Conceptions avatar
Citat:

Visst, så är det ju i vanliga T-korsningar också. Ponera att du står med din bil och ska ut på en huvudled åt höger. Från vänster kommer det då en bil. Även där ska man alltid utgå från att bilen ska rakt fram. Men håll med om att det underlättar jävligt mycket om han använder blinkers och visar att han ska svänga.

Även här kommer vi tillbaka till att med ert resonemang skulle vi inte behöva ha blinkers på bilarna.

Det underlättar för andra att använda vänsterblinkers i rondell.
2009-07-21, 19:55
Medlem
Citat:
Människor som följer trafikregler som ändrades för 10år sen = underlättar.
Människor som hellre vill lära ut 10år gamla regler som inte gäller istället för att lära ut dom som ersattes och få folk att följa dom istället = snea i huvudet?

Spot on...hmm...zzznark...sova nu...

Att VB innan man kör in i CPL är ingen regel utan en rekommendation. Yrkesförare (åtminstone trafiklärare) rekommenderar det, vägverket rekommenderar det, även om det inte är ett KRAV. För att anknyta till att knulla kossor: Nej man MÅSTE inte blinka vänster, och det är det ingen som har påstått heller. Men det underlättar för åtminstone trafiken bakom om de vet vart jag är på väg i CPL.

Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Vilken är fördelen? Jag ser helt ärligt talat ingen alls.

Fördelen är att man är tydlig med vart man är på väg (ffa för trafiken bakom). Hellre övertydlig än otydlig.
2009-07-21, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skalman71
Fördelen är att man är tydlig med vart man är på väg (ffa för trafiken bakom). Hellre övertydlig än otydlig.

Ganska tjatigt men man kommer ju återigen tillbaka till att du inte visar för trafiken bakom dig att du tänker fortsätta rakt fram på en landsväg genom att blinka vänster.
2009-07-21, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Visst, så är det ju i vanliga T-korsningar också. Ponera att du står med din bil och ska ut på en huvudled åt höger. Från vänster kommer det då en bil. Även där ska man alltid utgå från att bilen ska rakt fram. Men håll med om att det underlättar jävligt mycket om han använder blinkers och visar att han ska svänga.

Även här kommer vi tillbaka till att med ert resonemang skulle vi inte behöva ha blinkers på bilarna.

Det underlättar för andra att använda vänsterblinkers i rondell.

På samma sätt som att man ska använda blinkersen när man ska lämna c-platsen. På samma sätt som i ditt exempel där föraren från vänster ska lämna huvudleden.

Håller med dig fullständigt. Underlättar väldigt om man blinkar när man ska lämna den väg man åker på.
2009-07-21, 20:22
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
På samma sätt som att man ska använda blinkersen när man ska lämna c-platsen. På samma sätt som i ditt exempel där föraren från vänster ska lämna huvudleden.

Håller med dig fullständigt. Underlättar väldigt om man blinkar när man ska lämna den väg man åker på.

Jag passar på att visa dig fotot också då.

http://data.fuskbugg.se/skalman01/BevisA.JPG

Ser du om dessa bilar blinkar höger?? Kan du se vart dessa bilar är på väg?

Skulle det inte underlätta för dig om BMWn hade sin vänsterblinkers påslagen?
2009-07-21, 20:29
Medlem
Citat:
Ganska tjatigt men man kommer ju återigen tillbaka till att du inte visar för trafiken bakom dig att du tänker fortsätta rakt fram på en landsväg genom att blinka vänster.

Ja, för det är ju två VÄLDIGT likartade situationer.... Har du fler dumma liknelser att skratta åt?

Om du kommer till en T-korsning där du bara får svänga åt höger, blinkar du höger då eller svänger du höger utan att blinka eftersom man ändå bara får köra åt ett håll?
Senast redigerad av Skalman71 2009-07-21 kl. 20:35.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in