Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2009-01-21, 11:55
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mango Chutney
Vad spelar det för roll om man vänsterblinkar eller inte. Om någon vänsterblinkar så måste du stanna. Om någon inte blinkar måste du också stanna, eftersom du inte vet hur de tänker köra. Det enda som underlättar din körning är högerblinkningar, alltså när de ska ut ur rondellen. Då kan du köra om du ser att person ska ut ur rondellen, men vänsterblikningen hjälper dig inte överhuvudtaget.
Det stämmer! Du vet bäst!
(24m/60 ton)
2009-01-21, 12:03
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einar-Fredrik
Nej då passerar man och vänder någonstans, det är nämligen inte tillåtet att stå still sådär på 90-väg men på en vanlig mindre landsväg där 70 råder är det inte alls ovanligt att folk gör så. De som gör så kan bara vilja göra en sak och det är att invänta lämplig lucka så att de kan svänga av.
"bara vilja en sak"
Nä,de kan även ha en dödslängtan!

Dessutom kan vi ju konstatera att det är lag på att blinka höger,men det gör ju inte folk heller!

Hastighets-begränsningar,ska ju också hållas..vilket heller inte görs.

Men blinka vänster i rondell är inte olagligt!
(men man kan ju göra fel..Som att blinka hela vägen runt tills man åker ut och fortsätter även då att blinka vänster..)
2009-01-21, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mango Chutney
Vad spelar det för roll om man vänsterblinkar eller inte. Om någon vänsterblinkar så måste du stanna. Om någon inte blinkar måste du också stanna, eftersom du inte vet hur de tänker köra. Det enda som underlättar din körning är högerblinkningar, alltså när de ska ut ur rondellen. Då kan du köra om du ser att person ska ut ur rondellen, men vänsterblikningen hjälper dig inte överhuvudtaget.

Jo då den hjälper mig för då vet jag i alla fall att det inte är en idiot som inte blinkar ut sig. alldeles för många gånger har jag stannat då det kommer en bil som inte blinkar åt nått håll men kör ur rondellen och har därmed fått mig att stanna i onödan då jag ska köra in. detta gör mig förbannad!:P
Blinkar dom vänster vet jag i alla fall vart han ska. blinkar han inte vänster så finns det två alternativ, antingen kan det antingen vara en som inte blinkar höger då han ska köra ur rondellen. Eller så kan det vara ett dumhuvve som vägrar blinka vänster för att underlätta för mig

Med andra ord. att inte blinka vänster skapar tveksamheter för då vet man inte om ni är på väg ur rondellen eller ska fortsätta i den.
2009-01-21, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bigthelin
Jo då den hjälper mig för då vet jag i alla fall att det inte är en idiot som inte blinkar ut sig. alldeles för många gånger har jag stannat då det kommer en bil som inte blinkar åt nått håll men kör ur rondellen och har därmed fått mig att stanna i onödan då jag ska köra in. detta gör mig förbannad!:P
Blinkar dom vänster vet jag i alla fall vart han ska. blinkar han inte vänster så finns det två alternativ, antingen kan det antingen vara en som inte blinkar höger då han ska köra ur rondellen. Eller så kan det vara ett dumhuvve som vägrar blinka vänster för att underlätta för mig

Med andra ord. att inte blinka vänster skapar tveksamheter för då vet man inte om ni är på väg ur rondellen eller ska fortsätta i den.

Och att inte blinka höger skapar tveksamheter för då vet man inte om ni är på väg ur rondeller eller ska fortsätta i den.

Vi kommer fortfarande tillbaka till att ca 90% inte vet om dom nya reglerna där man numera måste blinka höger när man ska lämna rondellen.
Problemet för dig nu är att du inte vet vem av dessa du ser i rondellen som är dom här 90%.

Så om vi får dessa 90% att anamma dom regler som finns så slipper du be oss 10 andra % att göra saker vi inte behöver. Jag har ingen lust att hålla på och fippla med körriktningsvisaren och hålla koll på när jag ska byta håll på den samtidigt som jag håller koll på asen i vänsterfilen som vill ut när jag ska vidare runt.

Det är inte mitt fel att 90% av er trafikidioter inte har lärt er 10år gamla förändringar. Som sagt, tur att vi inte har samma andel vad gäller vänstertrafiken vi bytte ifrån 1967, 3sep.
2009-01-21, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bigthelin

Då är du inne på det jag förklarat minst en gång tidigare i tråden, nämligen att den som blinkar gör ett aktivt val, utan att VB-motståndarna visade att de förstod ens en så enkel sak...

Om en bil inte VB i rondellen så vet man inte om det är en stolle som somnat av och glömt att blinka eller skiter i det, eller om denne verkligen ska vidare runt, eller kanske bara ska rakt på men ännu inte kan börja HB.

Om denna bil istället tydligt VB så har han gjort ett aktivt val att tydligt och tidigt som möjligt visa andra vad han ämnar göra. Och detta kan verkligen underlätta för andra i rondellen, öka säkerheten och flytet i rondellen.

Ju tidigare man man kan bedömma vad andra bilar ska göra eller inte göra, ju lättare att planera och anpassa sin egen färd så att det blir smidigast och säkrast. Blinkers är ett bra och tillåtet hjälpmedel för detta. Hur svårt kan det vara att förstå?

Dr Tinnitus
2009-01-21, 13:55
Bannlyst
Citat:
Och det är därför som kvinnor har högre premie än män vad gäller bilkörning?
Vad yrar du om? Kvinnor har generellt sätt lägre premier än män, därför att de orsakar mindre olyckor.

Citat:
Du har nog missat ett helt kapitel i körkortsboken samt aldrig någonsin suttit på en motorcykel? Det blir svårt för dig att upprätthålla din präktiga självgodhet nu efter en sådan här fet miss min vän.

Är det någon som är självgod och präktig så är det du, hela din existens är en miss i evolutionen, din lille jävel.

Citat:
Då tar vi det igen eftersom du är kognitivt utmanad så att säga. Du har en tvetydighet under punkten "Färd åt vänster:" där du vägrar förklara huruvida du menar att man skall åka igenom cirkulationsplatsen med vänster färdriktningsgivare påslagen hela tiden eller endast ge en snabb signal för att på något idiotvis tala om att man skall in i cirkulationsplatsen?

Hur gör du när du svänger vänster i en vanlig korsning? Ger du en snabb signal för att "på idiotvis" ta om att du skall in i korsningen, eller har du vänster färdriktningsgivare påslagen genom hela svängen? Ta nu fram din lilla körkortsbok och bläddra fram svaret innan du svarar nästa gång.
2009-01-21, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Då är du inne på det jag förklarat minst en gång tidigare i tråden, nämligen att den som blinkar gör ett aktivt val, utan att VB-motståndarna visade att de förstod ens en så enkel sak...

Om en bil inte VB i rondellen så vet man inte om det är en stolle som somnat av och glömt att blinka eller skiter i det, eller om denne verkligen ska vidare runt, eller kanske bara ska rakt på men ännu inte kan börja HB.

Om denna bil istället tydligt VB så har han gjort ett aktivt val att tydligt och tidigt som möjligt visa andra vad han ämnar göra. Och detta kan verkligen underlätta för andra i rondellen, öka säkerheten och flytet i rondellen.

Ju tidigare man man kan bedömma vad andra bilar ska göra eller inte göra, ju lättare att planera och anpassa sin egen färd så att det blir smidigast och säkrast. Blinkers är ett bra och tillåtet hjälpmedel för detta. Hur svårt kan det vara att förstå?

Dr Tinnitus

Ja jag orkade inte direkt sätta mig och läsa igenom alla sidor med tanke på att det är några stycken
Men jag håller absolut med. Flyt i trafikten, JA tack! och om en liten blinkning kan underlätta detta så ser jag inte någon svårighet med det. att blinka är inte direkt jobbigt. du sträcker ut fingrarna lite och drar spaken nedåt så är det klart:P
2009-01-21, 15:44
Medlem
implantss avatar
Tack, båda två! (Bigthelin och Dr Tinnitus)
Det var precis det jag ville få fram. Sen finns det ju faktiskt rondeller med två filer på varje utfart och det är i dom som VB hjälper mest. Det är mycket ofta det kommer två bilar i båda filerna som inte blinkar och man har ingen aning om vart dom ska ta vägen. Det handlar helt enkelt om att få bättre flyt i rondellen och körningen. Istället för att stanna helt så kanske man kan rulla sakta framåt tills bilen passerat, det hjälper till att planera om någon blinkar. Det tar sån jävla tid att dra igång en tung tradare om man inte har fetingmotor att nya bilar hinner fara in i rondellen. Man kan bli ståendes i evigheter. Speciellt i stockholm där folk inte vet vad en blinkers är.

Handlar om att hjälpa varandra..!
2009-01-21, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Nu har du fel igen....

Bilens försäkring kan visst gälla även på bana!! Ta gärna reda på fakta innan du påstår saker du inte har koll på!!

Dr Tinnitus

Nu är det du som är ologisk. Att någonting kan vara sant innebär inte att det per automatik är det. Om du läser det finstilta i många försäkringsbolags olika foldrar så brukar de efter bästa förmåga avsvära sig allt tänkbart ansvar om vad som sker på inhägnat område vad gäller fordonsförsäkringar.
2009-01-21, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AmandaPanda
Vad yrar du om? Kvinnor har generellt sätt lägre premier än män, därför att de orsakar mindre olyckor.

Mer feministmyter. Kvinnor har generellt sett högre premier än män vad gäller bilkörning. Detta har redan avhandlats i detta delforum. (Intressant nog är det tvärt om när det kommer till motorcyklar vilket ju reflekterar att något är väldigt fuffens med svenska försäkringsbolag.)

Citat:
Är det någon som är självgod och präktig så är det du, hela din existens är en miss i evolutionen, din lille jävel.

Det ändrar inte det faktum att dina ben fortfarande är snygga.

Citat:
Hur gör du när du svänger vänster i en vanlig korsning? Ger du en snabb signal för att "på idiotvis" ta om att du skall in i korsningen, eller har du vänster färdriktningsgivare påslagen genom hela svängen? Ta nu fram din lilla körkortsbok och bläddra fram svaret innan du svarar nästa gång.

Jag kör i cirkulationsplatser på det vis som omnämns här i den här lilla gratisfoldern från vägverket: http://publikationswebbutik.vv.se/sh...m____1199.aspx Vad som står i körkortsboken och vad körskolelärare säger är sekundärt, det vägverket publicerar är direkt härlett ur det lagsystem som reglerar trafiken. I korsningar så använder man blinkers precis likadant eftersom det hela handlar om att man skall svänga av från en väg. I en korsning så kan man svänga av åt båda håll, i cirkulationsplats kan man enbart svänga av åt höger samt slippa korsa mötande trafik. Således gäller högerregeln i korsning men inte i cirkulationsplats och därmed behöver man bara blinka i korsning.
Senast redigerad av Einar-Fredrik 2009-01-21 kl. 16:17.
2009-01-21, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einar-Fredrik
Nu är det du som är ologisk. Att någonting kan vara sant innebär inte att det per automatik är det. Om du läser det finstilta i många försäkringsbolags olika foldrar så brukar de efter bästa förmåga avsvära sig allt tänkbart ansvar om vad som sker på inhägnat område vad gäller fordonsförsäkringar.

Ologisk...? Var får du det ifrån?

Jag har ett mycket stort bil/motorintresse sen många många år tillbaka, och har därför både deltagit och även varit med och arrangerat ett flertal banträffar runt om i landet. Mantorp, Knutstorp, Gälleråsen, Falkenberg, Anderstorp m fl samt även Mo i Rana och Rudskogen i Norge.

Jag VET bilens normala försäkring ofta fortsätter att gälla även fast det handlar om bankörning under klubbträffar och liknande, därför att jag personligen har diskuterat detta med flera olika försäkringsbolag genom åren. Kravet som försäkringsbolagen brukar ha är att det inte får förekomma tävlingskörning eller rena tävlingsmoment.

Jag känner personligen till ett flertal bilar som fått skrynklor vid sådana bankörningar som fått skadorna ersatta via bilens försäkring.

T ex en nästan ny Porsche GT3 som blev närmare metern kortare på Karlskoga efter att ha hälsat på i det bastanta Armco-räcket.

Inhägnat område säger du? Betyder det att all försäkring riskerar att upphöra bara för att jag kör in på ett stort köpcenter som har ingägnad runt anläggningen.....?

Som sagt, kolla upp fakta innan du påstår saker och ting du inte har koll på!

Dr Tinnitus
2009-01-21, 18:23
Medlem
Citat:

Det beror på vad för olyckor man menar, i parkeringsskador så är kvinnor överrepresenterade, och det finns inget som säger emot det. Min mormor ingår antagligen förövrigt i den kategorin...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in