Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2009-11-27, 22:34
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av turbo75
När min far tog körkort så fick han lära sig att köra på vänster sida...

Du vet, regler kan ändras och då får man se till att hålla sig uppdaterad. Annars krockar man. Spelar liksom ingen roll vad DU fick lära dig när du tog körkortet. Det är reglerna idag som gäller.
"Det finns ju även en regel i trafikförfattningen (som det ju hette tidigare) som säger att man skall ge tecken med körriktningsvisare vid varje väsentlig sidoförflyttning eller annan manöver som kan påverka eller överraska andra trafikanter, just för att upplysa andra om vad man ämnar göra."

Så,vid vilket tillfälle gör du inte en manöver,som kan medföra att du bör blinka vänster,när du åker in i en rondell's inre fil?

På tal om att "följa regler.."

Köra för fort,finns det ju också lagar om..

Dock får man fortfarande knulla får!
(Dock inget jag är sugen på,trots lagligheten!! )
2009-11-27, 23:41
Medlem
Enitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Ät min varma..

Ja,pga att det är så många som inte blinkar alls,så är det lite svårt att veta vart idioterna är på väg!!

Du tycker väl att "det är förvirrande" med vänster blink?

På väg in i rondellen,jag ska "vänster". Blink,blink vänster.. fortsätter då blinka,tills jag byter fil,givetvis då blinkers höger,uppsikt,filbyte,fortsatt högerblink,ut ur rondellen.

Hur svårt kan det vara?

Förvirrande?

Jävligt förvirrande enl. en del...

(Jag kan förstå att man blir förvirrad på stollar,som blinkar vänster "hela veckan"/varvet runt,tills de åker ur cirkulationsplatsen!)

"Svenskkurs"??? Ska vi gå samma då,eller?
Vilka ord i vårt språk har dubbla k'n???
(Visa dig bättre själv,innan du hackar på andra,bara ett tips... Gäller inte bara språket.. )

Optiker,nja.. Min syn är 100%,så du kan väl förklara för mig varför isf...

Det som är "fel på mig" är troligen att min framförhållning och erfarenhet i trafiken vida överstiger de flestas,då jag kör minst 100 mil i veckan.

Det kan tyvärr medföra att man ibland kan tycka att en del kör som en påse skridskor!

Då kan man ibland tappa humöret !
(ball-huvuden,som inte blinkar.. Alternativ-bra omkörningar,för att 200m längre fram svänga.. OSV..)

MEN! Det vet jag är en av MINA brister!!
(Att jag ibland tappar humöret och blir rabiat.)

Men själv är du säkert ofelbar?

Du vet säkert redan då,att det är i en två (eller fler) filig rondell,tillåtet att åka utan blinkers i höger fil,så många varv du vill utan att blinka förrens du ska ut ur rondellen?

Hur lämpligt det är,är en annan "femma"!!
(Det är även tillåtet att knulla får,men enl. mitt tycke ungefär lika intelligent!!!)
Det heter svenskkurs och det är något du kan få lära dig där, men du kanske inte har hört talas om sammansatta ord innan?
http://www.dn.se/nyheter/sverige/ny-...iasko-1.672608

Sen tycker jag inte att det är förvirrande med vänsterblink, jag tycker att det är onödigt och det skulle aldrig falla mig in att blinka vänster i en rondell om jag inte ska byta fil.
Det är av den enkla anledningen att det är meningslöst, folk som vill köra på ska veta att dom inte kan köra på om jag inte blinkar höger för då ska jag köra förbi deras påfart.
Sen om andra blinkar vänster det skiter jag fullständigt i så länge dom inte skiter i att blinka höger.
2009-11-28, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ode-N
Körkortet tog jag för två år sen, så mycket kan det inte ha ändrats.
Men vad är det som är fel med det då? Fan va förbannad jag blir på folk som säger att man har fel, men inte kan säga vad som är rätt då...fitthelvetes kukskalle

Edit: inte ens 2 år sen, 1,5 år sedan tog jag det

Fast om du ska tänka "korsning" så är det ju konstigt att du ska blinka höger när du ska "rakt fram". Så beter inte jag mig iaf i en vanlig korsning.

Och det är därför man nu för tiden säger att man ska se en cirkulationsplats som "en väg som svänger kraftigt".
2009-11-28, 09:11
Medlem
Citat:
Fast om du ska tänka "korsning" så är det ju konstigt att du ska blinka höger när du ska "rakt fram". Så beter inte jag mig iaf i en vanlig korsning.

Och det är därför man nu för tiden säger att man ska se en cirkulationsplats som "en väg som svänger kraftigt".

Så, när börjar man blinka höger för att ta första avfarten? Innan CPL eller i CPL? Med logiken som följer i denna tråd så är det _I_ som gäller, men det blir ju inte bra
2009-11-28, 11:07
Medlem
My name is Earls avatar
Ni som vänsterblinkar: hur gör ni i en CP med kanske 5 eller 6 avfarter så där egentligen inte finns nåt "vänster"?
2009-11-28, 11:57
Medlem
Ode-Ns avatar
Citat:

Man tänker "Korsning" innan man kört in i rondellen (det är det som avgör hur man blinkar)
När man väl är inne i rondellen så är det en helt vanlig väg som svänger lite kraftigare bara , när man sen ska av så blinkar man ut sej
Inte svårare än så
Citat:
Ursprungligen postat av My name is Earl
Ni som vänsterblinkar: hur gör ni i en CP med kanske 5 eller 6 avfarter så där egentligen inte finns nåt "vänster"?
Då blinkar man vänster innan rondellen, sen håller man i vänsterblinkersen tills man kommer fram till sin avfart, och då slår man över till högerblinkers.

Så ska du av på 5'e avfarten så startar du vänster blinkers innan rondellen. Sen kör du förbi avfart 1, 2, 3 och 4 med vänster blinkers i, men när du kört förbi 4'e så växlar du över till höger blinkers (när du är mellen 4'e och 5'e avfarten) och sen svänger du helt enkelt av på 5'e avfarten
2009-11-28, 12:53
Medlem
Enitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ode-N
Då blinkar man vänster innan rondellen, sen håller man i vänsterblinkersen tills man kommer fram till sin avfart, och då slår man över till högerblinkers.

Så ska du av på 5'e avfarten så startar du vänster blinkers innan rondellen. Sen kör du förbi avfart 1, 2, 3 och 4 med vänster blinkers i, men när du kört förbi 4'e så växlar du över till höger blinkers (när du är mellen 4'e och 5'e avfarten) och sen svänger du helt enkelt av på 5'e avfarten
Och exakt hur blev det nu klarare var du ska än om du inte hade använt vänsterblink?
2009-11-28, 12:55
Medlem
My name is Earls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enity
Och exakt hur blev det nu klarare var du ska än om du inte hade använt vänsterblink?
Det är min tanke också.
2009-11-28, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enity

Om man itne blinkar så kan folk tro att man ska rakt fram, rätt mnga skiter helt i att blinka åt något håll alls om de ska rakt fram i en rondell.
2009-11-28, 13:01
Medlem
My name is Earls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Dee
Om man itne blinkar så kan folk tro att man ska rakt fram, rätt mnga skiter helt i att blinka åt något håll alls om de ska rakt fram i en rondell.
Men det rättfärdigar ju inte att alla andra ska köra annorlunda för att folk inte bryr sig om att lära sig lagen.
Jag tog mitt körkort i Danmark, och där kuggades man om man blinkade vänster.

Tanken med att signalera är väl att man visar vad man TÄNKER göra och inte vad man INTE tänker göra.
Senast redigerad av My name is Earl 2009-11-28 kl. 13:13.
2009-11-28, 13:09
Medlem
demitos avatar
Ja, det enda som är värre än människor som inte blinkar vänster i rondell är väl människor som ligger i ytterfil när de svänger vänster i tvåfilig rondell... (även detta är tillåtet, men fullkomligt idiotiskt)
2009-11-28, 13:15
Medlem
Så, är problemet i sig de som blinkar vänster eller det som majoriteten inte gör (dvs blinkar höger) som folk stör sig mest på.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in