Citat:
Ursprungligen postat av
Dr Tinnitus
Fortfarande fattar du alltså inte att det är bättre att få korrekt info så tidigt som möjligt.
Så om en HB inte är synlig så ska det tolkas som en VB enligt dig, men det blir ju inte lika säker info som en faktisk VB i samma läge, eller hur? För den där inte synliga HB som du menar vi ska likställa med en VB, kan ju sen plötsligt bli en HB och så har man utgått och ev planerat/agerat på bristfällig/fel info. Mycket bättre då om den info man kan få är så korrekt som möjligt, och kan ges så tidigt som möjligt.
T ex så kan bilar inte HB ut för tidigt, för då är de själva på fel ställe för att kunna HB för den utfart de siktar på. I det läget kan de alltså inte ge signal om att de ska ut. Men, om de ska vidare runt kan och får de ge signal långt tidigare med VB, vilket då ger andra en tidigare och säkrare indikation på vad de ska göra, och att de inte ska ut än om de inte ger nåt tecken alls för det kan ju strax efter bli en HB....
Förresten, det där med att svara på frågor... Varför svarar du inte på den enkla frågan om stopp vid vägkant jag skrivit i tråden flera gånger, även direkt till dig? Är den för svår? Vågar du inte svara..? Det finns liksom en röd tråd i den kopplat till hur vissa tänker ang körning i CP.
Återigen. VB och inget tecken = de ska inte åka in i c-platsen än.
Återigen.
VB = Måste stanna/bromsa in.
Inget blink = Måste stanna/bromsa in.
Ser inget blink = Måste stanna/bromsa in.
HB = Kan köra in i c-platsen.
Eftersom du inte vet med dagens regler om personen som kommer anammar VB så måste du bromsa in/stanna om en oblinkad bil kommer. Dvs du kan inte utgå från att denne kommer HB strax eller glömmer HB och kör ut.
Därför har VB ingen betydelse för din chans att slippa bromsa in/stanna. Det är just då du måste bromsa in/stanna.
Jag har fortfarande inget emot att man VB. Men det hjälper dig bara att du vet att du måste bromsa in/stanna.
Men du måste även agera på samma sätt om en oblinkad bil kommer. Dvs du måste agera på samma sätt.
För hur ska du annars agera om en oblinkad bil kommer farandes?
Att stanna med bilen vid vägkanten utan att blinka är inte likställt med körning i c-plats utan att blinka.
Jag har dock bara sett frågan en gång. Men var så way off att jag glömde svara.
Nu har du mitt svar. Ditt?