Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2007-07-25, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Nja, jag tycker inte vänsterblinken i sig i det läget är dummare än att föraren valt en så dum strategi genom en rondell.

Själva blinkandet till vänster visar fortfarande att han tänker vara kvar i rondellen, möjligen att han vill in i den inre filen. Men det torde gå att utröna på hans övriga beteende typ fordonsplacering m.m.

Betänk också att vi har fordon som kan ligga i alla filer samtidigt, och blinka vänster. Långtradare i mindre rondeller kan ta upp hela bredden även om det är två filer. I det läget är det enligt mig väldigt nyttigt att blinka vänster för att minska risken att någon stolle tränger sig in mellan släpet och planteringen i mitten och kanske kommer i kläm. Ja det kan t o m vara en god ide som lastbilsförare att lägga sig mitt över linjen mellan filerna på väg in i rondellen, alltså stänga båda filerna. Just för att få nog med plats själv och samtidigt på detta sätt se till att inga andra trafikanter får plats bredvid lastbilen och som kan komma i kläm i nästa skede då det på väg in i rondellen börjar svänga. Och det fina i kråksången är att det är fullt lagligt för lastbilsföraren att göra så, över heldragna linjer och upp på trottoarkanter och refuger om så skulle behövas.

Dr Tinnitus
Just så gör jag när det en tvåfilig rondell som är av modell mindre. Det tråkiga är att folk fortfarande försöker tränga sig in på både vänstra och högra sidan av släpet. Har sett många tvärnitar i backspegeln när dem upptäckt att släpet kommer tränga in dem i refugen. Ibland har jag funderat på om man inte ska köra sick sack innan rondellen så att man på så sätt spärrar av både filerna ordentligt.

Förövrigt är det lätt :

Enfilig rondell :
Blinka vänster om du inte ska köra ut ur rondellen, slå om till höger när du närmar dig avfarten du ska ut ur.

Tvåfilig rondell :
Blinka vänster/höger vid filbyte, när du ska ut i närmsta avfarten blinkar du åt höger. Att blinka vänster i en tvåfilig rondell leder bara till missförstånd.

Förövrigt ligger en ensam bil i innerfilen så tar jag det automatiskt som att personen inte tänker svänga ut i närmsta avfart och kör rakt ut i ytterfilen med en gigantisk accerlationstid, så lång att personen utan problem hinner köra om mig innerfilen och ut i nästa avfart. Att idioten i 90% av fallen faktiskt hade för avsikt att köra ut i närmsta avfart och därför står stilla i innerfilen, tutar och har sig för att han anser jag blockerat "hans väg" berör mig inte ett dugg.
2007-07-25, 16:22
Medlem
Jag blinkar vänster om jag ska vänster eller tillbaka.. Varför gör jag då detta? Joo, för att underlätta för medtrafikanterna... En sak som jag blir galen på är när folk inte blinkar när dom lämnar rondellen. Särskillt om det är fet mycket trafik..
2007-07-25, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Just så gör jag när det en tvåfilig rondell som är av modell mindre. Det tråkiga är att folk fortfarande försöker tränga sig in på både vänstra och högra sidan av släpet. Har sett många tvärnitar i backspegeln när dem upptäckt att släpet kommer tränga in dem i refugen. Ibland har jag funderat på om man inte ska köra sick sack innan rondellen så att man på så sätt spärrar av både filerna ordentligt.

Förövrigt är det lätt :

Enfilig rondell :
Blinka vänster om du inte ska köra ut ur rondellen, slå om till höger när du närmar dig avfarten du ska ut ur.

Tvåfilig rondell :
Blinka vänster/höger vid filbyte, när du ska ut i närmsta avfarten blinkar du åt höger. Att blinka vänster i en tvåfilig rondell leder bara till missförstånd.

Förövrigt ligger en ensam bil i innerfilen så tar jag det automatiskt som att personen inte tänker svänga ut i närmsta avfart och kör rakt ut i ytterfilen med en gigantisk accerlationstid, så lång att personen utan problem hinner köra om mig innerfilen och ut i nästa avfart. Att idioten i 90% av fallen faktiskt hade för avsikt att köra ut i närmsta avfart och därför står stilla i innerfilen, tutar och har sig för att han anser jag blockerat "hans väg" berör mig inte ett dugg.

Ett rätt sunt förhållande till rondellerna, men med viss reservation för dina åsikter om vänsterblink i tvåfiliga rondeller.

Det går alldeles utmärkt att blinka vänster si sådana med, i synnerhet om man ligger i vänsterfilen. I högerfilen så kan det vara läge att kolla hur omständigheterna är i rondellen och hur den ser ut. I vissa fall, t ex i väldigt stora rondeller så är det ingen större mening med att vänsterblinka. I andra mindre kan det vara fördel att vänsterblinka.

Som förare bör man ha sunt förnuft nog för att kunna avgöras detta på ett vettigt sätt, om man ska eller kan blinka vänster, eller om man kan låta bli eller bör låta bli.

Många har gastat om (även i den andra tråden om detta ämne) att det är idiotiskt att blinka över huvud tager när man är påväg fram till och in i rondellen. Det är sådana korkade påståenden som får mig att undra om merparten de inläggen skrivs av folk som ännu är i mopedstadiet, för de kan i vart fall inte ha varit i vaket tillstånd i många rondeller.

Bara idag så har jag kört i genom olika rondeller hit och dit, då jag hade några ärenden på stan. Och det är fullständigt underbart när folk har förmågan att tydligt visa vart de ska och hur de ska köra genom att t ex. använda blinkers.

Att se att en bil på väg in i samma rondell som jag, men i den tidgare infarten, blinkar vänster, gör ju att jag vet vad han ska göra och vi kommer inte att störa varandra, så jag kan fortsätta som jag tänkt och ta min första avfart till höger samtidigt som han ligger innanför mig och har fri lejd bort till nästa avfart. Hade han inte blinkat vänster redan innan han hade kommit in i rondellen så hade jag fått vänta innan jag visste vart han skulle, och det hade påverkat min körning negativt.

Samma sak gäller om man ska ta första utfarten. Då kan man ligga till höger på väg fram till rondellen och blinka höger redan då. På det sätt så visar man de som kommer i första infarten vad man tänker göra och de kan då rulla in i rondellen som det behagar dem då jag inte kommer att köra så det stör dem.

Så himla enkelt och logiskt kan det vara att använda blinkers åt både höger och vänster i rondeller, och det ger många fördelar och kan underlätta för alla. Men, uppenbart så har folk oerhört svårt att förstå detta, vilket gör att man undrar om de ens har körkort eller är vakna när de kör bil.....

Dr Tinnitus
2007-07-25, 17:54
Medlem
hårdkårs avatar
Citat:
Nej, du har antagligen heller inte haft körkort så länge va??

Du kan på inga vis förringa nyttan med att blinka vänster, med att påstå att det kan kompenseras med högerblinken. Tror du det så är det ett bevis på att du inte har särskilt bra koll på detta med rondellkörning.

Du kan INTE blinka höger före du passerat den sista utfart du INTE ska ta, därför att det annars kan missuppfattas med katastrof som följd. Man kan egentligen inte blinka höger i god tid. Därför att man skall blinka så att det inte kan missuppfattas. Och är det då 15 m mellan utfarterna så har man inte mer än max 10-15 m på sig att blinka höger, och hur jäkla god tid är det då?

Ska du köra rakt fram i avfart 2, så kan du inte börja blinka höger förens avfart 1 har passerats. Här är det heller inte läge att blinka vänster.

Ska du ut i avfart 3, så kan du börja blinka vänster redan på väg fram, innan du ens har åkt in i rondellen. Då kan de runt omkring dig som kan se din blinkers förstå vad du har för avsikter. Sen när du har passerat utfart 2 så kan du slå på högerblinkers. Inser du inte vilken skillnad detta förfarande kan göra för andra trafikanter då de i god tid ser dina intentioner. Och förstår andra trafikanter vad du ska göra så underlättar det i slutändan för dig själv, och höjer säkerheten.

Jag skulle vilja påstå att den gamla hederliga svenska varianten att blinka vänster i rondeller är överlägsen den i EU anammade där det räcker att blinka höger när man ska ut. Att Sverige sen börjar gå över till EU-varianten beror ju endast på att de mer eller mindre måste anpassa sig. Men så länge det gamla sättet inte är förbjudet så är det väl förbannat korkat att inte använda det då det klart och tydligt ger fler fördelar och är bättre och säkrare för alla trafikanter.

Dr Tinnitus
Nyttan med att blinka vänster är samma för att inte blinka alls. Det visar att man inte ska åka ur rondellen.
Om man inte kan blinka höger i god tid. Varför ska man då blinka vänster också? Då blir det ännu svårare att slå över till högerblink på den enligt dig korta sträckan. Samtidigt ska man hålla koll på omgivningen. Blinkar du inte höger då, tror de andra att du ska stanna kvar. Därför blir det så att de som blinkar vänster bara kör ut och låter körriktningsvisaren blinka tills den slutar av rattrörelsen. Vilket medför att de bilarna som kommer stannar för att de tror vänsterblinkaren ska fortsätta. De vet inte var vänsterblinkarens "vänster" är någonstans. Detta blir ännu jobbigare för tunga, tröga fordon som får rodda genom en massa växlar igen. Samt allmän irrtation för andra bilar.
Du får gärna blinka vänster men bara om du blinkar höger när du lämnar. Det finns andra som säger sig sköta exemplariskt gällandande detta i tråden. Det är bra.
Nackdelen är att det är endast ett fåtal % av de som blinkar vänster som även blinkar höger. Handen på hjärtat hur ofta ser du vänsterblinkare som visar tydligt när de svänger ut? Hur ofta får du stå och vänta i onödan på vänsterblinkare som inte blinkar höger när de ska ut?
2007-07-25, 18:31
Medlem
Det skulle underlätta om alla länder hade samma regler i rondeller.
Nu är det tio år sedan jag bodde i frankrike men där gällde högerregeln även i rondellen på den tiden. Den som färdades i rondellen släppte fram ingående trafik i rondellen. Trögt men säkert.
Jag tyckte faktiskt att det systemet fungerade bättre än vår modell och kanske just därför flyter det hyfsat bra i den 8-filiga rondellen vid Triumphbågen i Paris.
2007-07-25, 18:42
Medlem
Modest_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B@MS3
Nej, du minns helt korrekt.

Mm. Trådskaparen som har för mycket tid att störa sig på saker bara.
2007-07-25, 18:52
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catami
Det skulle underlätta om alla länder hade samma regler i rondeller.
Nu är det tio år sedan jag bodde i frankrike men där gällde högerregeln även i rondellen på den tiden. Den som färdades i rondellen släppte fram ingående trafik i rondellen. Trögt men säkert.
Jag tyckte faktiskt att det systemet fungerade bättre än vår modell och kanske just därför flyter det hyfsat bra i den 8-filiga rondellen vid Triumphbågen i Paris.

Ursäkta?
För mig låter det totalt bakvänt och osäkert.
Så alltså hela rondellens trafik saktar in och kanske till och med stannar för att släppa in nån?
Mycket märkligt...

Det känns som om det här med rondellkörning har fått ganska stora proportioner i den här och andra trådar.
Som jag ser det: behandla en rondell som en korsning där alla som redan är inne har företräde och blinka ut när du väl är i en rondell.
Svårare behöver det inte vara.
2007-07-25, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
Ursäkta?
För mig låter det totalt bakvänt och osäkert.
Så alltså hela rondellens trafik saktar in och kanske till och med stannar för att släppa in nån?
Mycket märkligt...

Exakt, så ser det ut och det är inte märkligare än andra platser där man lämnar företräde.
I exemplet jag nämnde (Triumphbågen) kan det inte fungera på något annat sätt.

Fördelen är möjligen att bilisterna har bara en regel att följa i trafiken och att rondeller inte är ett undantag.
Jag försvarar inte den modellen för att jag har inte riktigt klart för mig vilken modell som egentligen är bäst och jag nämnde det bara för att berätta om hur andra länders regler är vid rondellkörning.
2007-07-25, 19:19
Medlem
Jag tror att vägverket tittar mycket på att trafiken ska flyta, att det ska vara så få stopp som möjligt. Det är en bra tanke i vårt land som ändå bara har en bråkdel av bilister jämfört med mer tätbefolkade områden. Många av våra vägar är t.ex. huvudleder just av samma orsak. I de större städerna i södra europa har man skippat sådant och kör strikt efter högerregeln i alla lägen (även rondeller).
Fördelen är färre olyckor och nackdelen är en trögare trafikrytm.
Stockholm är möjligen ett undantag i vårt land men vi kan ju inte gärna ha speciella regler för huvudstaden.
2007-07-25, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hårdkår
Nyttan med att blinka vänster är samma för att inte blinka alls. Det visar att man inte ska åka ur rondellen.
Om man inte kan blinka höger i god tid. Varför ska man då blinka vänster också? Då blir det ännu svårare att slå över till högerblink på den enligt dig korta sträckan. Samtidigt ska man hålla koll på omgivningen. Blinkar du inte höger då, tror de andra att du ska stanna kvar. Därför blir det så att de som blinkar vänster bara kör ut och låter körriktningsvisaren blinka tills den slutar av rattrörelsen. Vilket medför att de bilarna som kommer stannar för att de tror vänsterblinkaren ska fortsätta. De vet inte var vänsterblinkarens "vänster" är någonstans. Detta blir ännu jobbigare för tunga, tröga fordon som får rodda genom en massa växlar igen. Samt allmän irrtation för andra bilar.
Du får gärna blinka vänster men bara om du blinkar höger när du lämnar. Det finns andra som säger sig sköta exemplariskt gällandande detta i tråden. Det är bra.
Nackdelen är att det är endast ett fåtal % av de som blinkar vänster som även blinkar höger. Handen på hjärtat hur ofta ser du vänsterblinkare som visar tydligt när de svänger ut? Hur ofta får du stå och vänta i onödan på vänsterblinkare som inte blinkar höger när de ska ut?

Du kör med tomma argument. Jag har i flera inlägg mycket pedagogiskt förklarat fördelar och nytta med att använda även vänsterblinkers i rondeller, och har inte du förstånd nog att kunna förstå eller inte vill förstå så kan inte jag hjälpa dig, tyvärr.

Jag upplever det precis tvärt om, att de allra flesta som bemödar sig att blinka vänster även blinkar höger när det är dags.

Varför ska det vara så förbannat svårt att fatta att ju tidigare man får
veta vad andra trafikanter ska göra, ju bättre är det. Och att använda blinkersen lite extra smart t ex. vid rondellkörning med vänsterblink, är ett bra sätt. Den som inte klarar att förstå detta borde inte ens ha körkort!!

Att sen rondeller är olika och kan göra att man får blinka lite olika, är inte märkligare än att korningar är olika med och man får använda sunt förnuft för att blinka på ett vettigt sätt!!

Bara för att du har så svårt att fatta så tar jag ett enkelt exempel till, som en femåring fattar.

Låt säga att vi har en helt vanlig fyrvägskorsning. När man närmar sig den så blinkar man vänster om man ska till vänster, och höger om man ska till höger. Det är viktigt för att de som kommer på de andra vägarna in mot korsningen, eller står och väntar på att korsa den, ska veta vad man ska göra.

Om nu kommunen vill vara moderna och göra rondell av den, på enklast möjliga vis, genom att göra en liten cirkulär plätt med stenläggning och en blomkruka i mitten. Ska man då helt plötsligt skita i att blinka vänster när man närmar sig?? Har inte andra trafikanter precis samma nytta av den vänsterblinken idag när det exakt samma korsning blivit en pluttig rondell, som den var igår när den var en helt vanlig korsning??

Det viktiga är ju att andra trafikanter blir varse om vad man ska göra i trafiken. Så vad är problemet??

Dr Tinnitus
2007-07-25, 19:57
Medlem
bogarleffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av core_
När man kör in i rondellen, ja. Väl där ska du ligga i högerfil när du är på väg upp till din utfart. Kör du ut ur rondellen från vänsterfil vetti gudarna om jag inte ska ringa länsstyrelsen och be dom ifrågaäsätta din lämplighet att ha körkort

Det är rätt som du säger, om utfarten bara har ett körfält. Har den två körfält kan du (och bör) köra ur rondellen från vänstra körfältet.

Citat:
massa vänsterblinkspropaganda...

Det är ju du som inte fattar! Hur ska jag kunna veta varifrån den vänsterblinkande bilen kommer och hade planerat att köra ut? Enda anledningen att blinka vänster i en rondell är om det är en väldigt liten och platt en som man ser rakt igenom, och därmed vet varifrån den vänsterblinkande bilen kommer.

Ponera att du ska köra in i en enfilig rondell med dålig/ingen sikt rakt igenom, och det kommer en vänsterblinkande bil rakt mot dig. Varifrån kommer han? Ifrån vänster kommer han inte, det ser man. Rakt framifrån kanske? Eller från höger? Det gör INGEN som helst nytta att blinka vänster om man inte ser varifrån den vänsterblinkande bilen kommer.
2007-07-25, 20:07
Medlem
k4r4t3k4n4k4ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polemarchos
Men för H-e...Detta börjar bli väldigt tjatigt. Ta ALLTID för givet att de personer som blinkar vänster i cirkulationsplatsen ämnar att stanna i cirkulationsplatsen tills dess att de blinkar höger för att påvisa att de tänker att lämna cirkulationsplatsen.

Jag tar alltid för givet att de som inte blinkar kommer att fortsätta i alla evighet i cirkulationsplatsen tills dess att de blinkar höger för att göra mig uppmärksam att de tänker lämna cirkulationsplatsen.

Tyvärr säger min erfarenhet att de som inte kommer att blinka höger, allra mest troligt är de som inte använder vänsterblinkers i cirkulationsplatsen.
Fint. Men du besvarade inte frågan, vilket inte görs nån annanstans i tråden heller:

Citat:
Ursprungligen postat av k4r4t3k4n4k4s
Hur ska jag kunna se skillnad på en som vänsterblinkar för att visa att han ska fortsätta i rondellen och en som vänsterblinkar för att han tänker sig rondellen som en korsning och ska köra åt vänster från ursprunlig kör-riktning sett?
Du vill göra det tydligt att du ämnar stanna i rondellen. Tydligheten fallerar dock om man inte kan se skillnad på dig och en vettvilling som när som helst kan köra ut ur rondellen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in