2007-07-25, 12:30
Citat:
Just så gör jag när det en tvåfilig rondell som är av modell mindre. Det tråkiga är att folk fortfarande försöker tränga sig in på både vänstra och högra sidan av släpet. Har sett många tvärnitar i backspegeln när dem upptäckt att släpet kommer tränga in dem i refugen. Ibland har jag funderat på om man inte ska köra sick sack innan rondellen så att man på så sätt spärrar av både filerna ordentligt.
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Nja, jag tycker inte vänsterblinken i sig i det läget är dummare än att föraren valt en så dum strategi genom en rondell.
Själva blinkandet till vänster visar fortfarande att han tänker vara kvar i rondellen, möjligen att han vill in i den inre filen. Men det torde gå att utröna på hans övriga beteende typ fordonsplacering m.m.
Betänk också att vi har fordon som kan ligga i alla filer samtidigt, och blinka vänster. Långtradare i mindre rondeller kan ta upp hela bredden även om det är två filer. I det läget är det enligt mig väldigt nyttigt att blinka vänster för att minska risken att någon stolle tränger sig in mellan släpet och planteringen i mitten och kanske kommer i kläm. Ja det kan t o m vara en god ide som lastbilsförare att lägga sig mitt över linjen mellan filerna på väg in i rondellen, alltså stänga båda filerna. Just för att få nog med plats själv och samtidigt på detta sätt se till att inga andra trafikanter får plats bredvid lastbilen och som kan komma i kläm i nästa skede då det på väg in i rondellen börjar svänga. Och det fina i kråksången är att det är fullt lagligt för lastbilsföraren att göra så, över heldragna linjer och upp på trottoarkanter och refuger om så skulle behövas.
Dr Tinnitus
Själva blinkandet till vänster visar fortfarande att han tänker vara kvar i rondellen, möjligen att han vill in i den inre filen. Men det torde gå att utröna på hans övriga beteende typ fordonsplacering m.m.
Betänk också att vi har fordon som kan ligga i alla filer samtidigt, och blinka vänster. Långtradare i mindre rondeller kan ta upp hela bredden även om det är två filer. I det läget är det enligt mig väldigt nyttigt att blinka vänster för att minska risken att någon stolle tränger sig in mellan släpet och planteringen i mitten och kanske kommer i kläm. Ja det kan t o m vara en god ide som lastbilsförare att lägga sig mitt över linjen mellan filerna på väg in i rondellen, alltså stänga båda filerna. Just för att få nog med plats själv och samtidigt på detta sätt se till att inga andra trafikanter får plats bredvid lastbilen och som kan komma i kläm i nästa skede då det på väg in i rondellen börjar svänga. Och det fina i kråksången är att det är fullt lagligt för lastbilsföraren att göra så, över heldragna linjer och upp på trottoarkanter och refuger om så skulle behövas.
Dr Tinnitus
Förövrigt är det lätt :
Enfilig rondell :
Blinka vänster om du inte ska köra ut ur rondellen, slå om till höger när du närmar dig avfarten du ska ut ur.
Tvåfilig rondell :
Blinka vänster/höger vid filbyte, när du ska ut i närmsta avfarten blinkar du åt höger. Att blinka vänster i en tvåfilig rondell leder bara till missförstånd.
Förövrigt ligger en ensam bil i innerfilen så tar jag det automatiskt som att personen inte tänker svänga ut i närmsta avfart och kör rakt ut i ytterfilen med en gigantisk accerlationstid, så lång att personen utan problem hinner köra om mig innerfilen och ut i nästa avfart. Att idioten i 90% av fallen faktiskt hade för avsikt att köra ut i närmsta avfart och därför står stilla i innerfilen, tutar och har sig för att han anser jag blockerat "hans väg" berör mig inte ett dugg.