Citat:
Ursprungligen postat av
Doomer
Vet inte riktigt vad du syftar på men om det är fyndet i Israel så har jag för mig att det handlar om skifferolja vilket inte alls är lika skojjig som den Saudiska oljan. Bl.a går det åt en väldig massa vatten för at utvinna skifferolja vilket är något de inte har så gott om i den regionen. Med reservation för att jag missuppfattat det hela...
Jag tror också JoeDevola avsåg det relativa ointresset för de nya israeliska fynden.
Så himla mycket vatten vet jag inte om det går åt men en satans massa energi och stora sår i naturen. Det sätt som skifferolja hittills har utvunnits på är att gräva upp förekomsten med berg och allt, krossa det och processa i en energikrävande anläggning. Det är ju inte färdig råolja utan ett förstadium, kerogen som finns i berget och denna måste omvandlas kemiskt för att bli användbar. Dessutom ska man få ut gegget ur berget.
Vi hade ett stort sådant projekt i Kvarntorp för många år sedan (av beredskapsskäl) som lämnat en
slagghög som än idag ryker. På den tiden förpestade utvinningen luften i ett stort område kring gruvan men jag antar att det finns bättre teknik idag.
Det har även testats att utvinna skifferolja in situ, utan att gräva upp berget men så vitt jag vet finns det ingen sådan anläggning i drift. Det testades i Kvarntorp men tydligen var det ingen hit då man istället körde konventionell gruvdrift.
Se
http://en.wikipedia.org/wiki/Shale_oil_extraction