2013-07-17, 01:08
Medlem
Klimatflyktings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Den här gången svarar jag bara med en länk och ett citat från denna så hoppas jag att du i ärlighetens namn en enda gång kan erkänna att din invändning var ovidkommande.

http://www.defense-aerospace.com/art...-military.html
Israel’s dependence on Washington for aid and arms means that the Israeli military relies on spare parts and technical assistance from the U.S. to maintain optimum performance in battle. This point was underscored on July 14th, when the Pentagon’s Defense Security Cooperation Agency supported an Israeli request for JP-8 jet fuel worth up to $210 million. Although this fuel will not be delivered immediately, it will allow Israel to replace fuel used in bombing runs in Lebanon. The Pentagon describes the deal as follows:

“The proposed sale of the JP-8 aviation fuel will allow Israel to maintain the operational capability of its aircraft inventory. The jet fuel will be consumed while the aircraft is in use to keep peace and security in the region. Israel will have no difficulty absorbing this additional fuel into its armed forces.”

Jag får väl rätta mig. Flygvapnet behöver ganska mycket drivmedel för att försvara civilisationen genom att hålla Iran och andra dårar på mattan.
Citera
2013-07-17, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klimatflykting
Poängen är att vi behöver inte tänka på att spara någonting. Ingen människa sparade ved på 1700-talet för den händelse vi skulle behöva det idag och ingen lider idag av detta. Tvärtom användes ved och virke i den dåtida ekonomin på ett framgångsrikt sätt, vilket är grunden för utvecklingen till det välstånd vi har idag.

Oljelobbyns nyttiga idioter, var det. Allt blir bra, ska ni se. Bara vi i Lobbyn tjänar mer än månaden före.
Citera
2013-07-17, 17:56
Medlem
JoeDevolas avatar
Citat:

Vi hade förresten en bra tråd i militärhörnan för någon månad sedan om krigsmakters oljeberoende: https://www.flashback.org/t2151378 USAF slukar 10 % av hela USA:s förbrukning av flygbränsle.

Tack för länken, mycket intressant. Och snygga inlägg av dig Skunken!
Citera
2013-08-02, 02:12
Medlem
JoeDevolas avatar
Jag trodde att det skulle bli ett jävla hallaballoo över det här fyndet. I ghawarfältet beräknas det finnas kvar 71 miljarder fat olja. Kan någon förklara för en lekman vad bristen på intresset beror på?
Citera
2013-08-02, 10:55
Medlem
Fris avatar
Citat:
Sedan förstår jag inte hur du kan sitta och upprepa samma dynga om och om igen att vi inte har anledning att spara på en resurs som inte återskapas med så mycket som en promille av den takt som vi tar ut resursen med.
Metanhydrater återskapas löpande, kanske i högre takt än vad vi idag utvinner fossila bränslen (metanhydrater är alltså inte fossila). Och i vilket fall finns så enorma fyndigheter att det inte finns anledning att bekymra sig om att de ska ta slut, mer än att nånting annat ska ta slut.

Det som kommer att hända är att olja och naturgas ersätts av bättre alternativ (kanske en bil driven av ett radioisotop-termiskt element). Detta vet oljebolagen och det är därför alla pumpar upp så mycket de kan, innan oljan återigen blir ett värdelöst mineral.
Citera
2013-08-02, 12:07
Medlem
Klimatflyktings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Metanhydrater återskapas löpande, kanske i högre takt än vad vi idag utvinner fossila bränslen (metanhydrater är alltså inte fossila). Och i vilket fall finns så enorma fyndigheter att det inte finns anledning att bekymra sig om att de ska ta slut, mer än att nånting annat ska ta slut.

Det som kommer att hända är att olja och naturgas ersätts av bättre alternativ (kanske en bil driven av ett radioisotop-termiskt element). Detta vet oljebolagen och det är därför alla pumpar upp så mycket de kan, innan oljan återigen blir ett värdelöst mineral.

Oljebolagens intresse för utsläppshandel och subventionerad energiproduktion kan mycket väl ha sin grund i kunskaper som inte är allmänt kända.

Det kan ju knappast vara en slump att oljeindustrin är en stor sponsor av klimathotsorganisationer och att många ledande klimathotare har en bakgrund i oljeindustrin.
Citera
2013-08-02, 13:12
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klimatflykting
Oljebolagens intresse för utsläppshandel och subventionerad energiproduktion kan mycket väl ha sin grund i kunskaper som inte är allmänt kända.

Det kan ju knappast vara en slump att oljeindustrin är en stor sponsor av klimathotsorganisationer och att många ledande klimathotare har en bakgrund i oljeindustrin.
Nu ska vi se. Det går stora bidragssummor till fossila bränslen men jag antar att det inte är dessa bidrag du vänder dig mot eftersom du har en historia av att ständigt förfasa dig över varenda krona som går till förnybar energi. Då tittar vi på siffrorna.

Världens bidrag fem gånger större till fossil energi än till förnybar
Under 2009 gick inte mindre än 300 miljarder US-dollar till bidrag för fossilbränsleanvändning, medan samtidigt de globala bidragen till förnybar energi var närmare 60 miljarder US-dollar. Det innebär att världens länder totalt spenderade fem gånger mer pengar på bidrag till fossila bränslen än till koldioxidneutral förnybar energi.

Så var det med det. Sedan vill jag att du visar att oljebolagen varit drivande eller över huvud taget för utsläppshandel, det tvivlar jag nämligen mycket på.

Sedan vill jag att du visar hur oljebolagen stödjer dem som hävdar att AGW är ett hot, jag har fått intrycket att det är precis tvärt om. Enligt den här artikeln i Scientific American så har flera stora oljebolag med Koch Industries i spetsen finansierat förnekelse mot AGW-problemet. Förstod du detta klantskalle? Förnekelsekampanjer!

The company is taking its message to Congress. Oil and gas sector lobbying has more than tripled since 2004, reaching $168.3 million last year, according to the Center for Responsive Politics. Koch spent $12.3 million on lobbyists in 2009, ranking it fifth behind Exxon, Chevron Corp., ConocoPhillips Co. and BP PLC.

Environmentalists, meanwhile, have increased their lobbying expenditures fourfold during that same period, spending $22.5 million last year. Greenpeace spent $46,291 on lobbyists in 2009, according to the Center for Responsive Politics.

Det är väl inte så att min herre sitter och ljuger och snackar tvärt-om-språk nu igen?
Citera
2013-08-02, 13:18
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri

Kanske i högre takt... Ja, det hade ju varit något. Har du några trovärdiga siffror att bjuda på?

Förra året släppte mänskligheten ut 31,6 miljarder ton CO2 från fossila bränslen. Hur mycket av kolet från detta inlagrades som metanhydrat? Vilken fantastisk mekanism kan binda sådana mängder kol? (Det bör ju vara plankton men hur kan de binda så mycket samtidigt som karbonathalten ökar i haven och CO2-halten ökar i atmosfären? Ekvationen går ju inte ihop eller har alla forskare mätt fel?) Eller är det helt enkelt så att metanhydrater inte på långa vägar kompenserar för våra utsläpp?
Citera
2013-08-02, 17:32
Medlem
Doomers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeDevola
Jag trodde att det skulle bli ett jävla hallaballoo över det här fyndet. I ghawarfältet beräknas det finnas kvar 71 miljarder fat olja. Kan någon förklara för en lekman vad bristen på intresset beror på?

Vet inte riktigt vad du syftar på men om det är fyndet i Israel så har jag för mig att det handlar om skifferolja vilket inte alls är lika skojjig som den Saudiska oljan. Bl.a går det åt en väldig massa vatten för at utvinna skifferolja vilket är något de inte har så gott om i den regionen. Med reservation för att jag missuppfattat det hela...
Citera
2013-08-03, 07:48
Medlem
Doomers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taalmannen
Billig energi och billiga metaller, är vad vårt välstånd grundar sig på! Den som inte fattar det, är korkad eller hjärntvättad! Den som verkar emot vårt välstånd, är innerst inne ond om den är medveten om vad den gör! Och/eller har en agenda som inkluderar hat mot det västerländska samhället och oss vita som skapat det och vill förstöra allt det som är bra för oss!

Du är medveten om att hela diskussionen om "peak xxx" grundar sig på oro för hur vårt samhälle ska klara av bristsituationer när "Billig energi och billiga metaller, är vad vårt välstånd grundar sig på!"? Det jag har absolut svårast med att förstå med ditt resonemang är att du inte tycks se några problem med att utvinningskostnaderna ökar mär "Billig energi och billiga metaller, är vad vårt välstånd grundar sig på!"
Citera
2013-08-03, 12:49
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doomer
Vet inte riktigt vad du syftar på men om det är fyndet i Israel så har jag för mig att det handlar om skifferolja vilket inte alls är lika skojjig som den Saudiska oljan. Bl.a går det åt en väldig massa vatten för at utvinna skifferolja vilket är något de inte har så gott om i den regionen. Med reservation för att jag missuppfattat det hela...
Jag tror också JoeDevola avsåg det relativa ointresset för de nya israeliska fynden.

Så himla mycket vatten vet jag inte om det går åt men en satans massa energi och stora sår i naturen. Det sätt som skifferolja hittills har utvunnits på är att gräva upp förekomsten med berg och allt, krossa det och processa i en energikrävande anläggning. Det är ju inte färdig råolja utan ett förstadium, kerogen som finns i berget och denna måste omvandlas kemiskt för att bli användbar. Dessutom ska man få ut gegget ur berget.

Vi hade ett stort sådant projekt i Kvarntorp för många år sedan (av beredskapsskäl) som lämnat en slagghög som än idag ryker. På den tiden förpestade utvinningen luften i ett stort område kring gruvan men jag antar att det finns bättre teknik idag.

Det har även testats att utvinna skifferolja in situ, utan att gräva upp berget men så vitt jag vet finns det ingen sådan anläggning i drift. Det testades i Kvarntorp men tydligen var det ingen hit då man istället körde konventionell gruvdrift.

Se http://en.wikipedia.org/wiki/Shale_oil_extraction
Citera
2013-08-03, 13:11
Medlem
JoeDevolas avatar
Jag var otydlig, men ni har tolkat mig rätt. Tack till både Doomer och skunkjobb.

Ja, det var ju tråkigt att det var skifferolja. Hittade en metroartikel:

http://www.metro.se/nyheter/israels-...ztiP14GDAnOYo/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in