2014-02-01, 15:57
Medlem
KometenKommers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taalmannen
Mitt inlägg om priser avsåg pumppriset, utan skatter vid macken. Råoljepriset är numera högt delvis pga oljekartellen OPEC.

Latoxar som t.ex. "lasternassumma" ids inte ens läsa tråden innan hen kackar ner den med dynga. Hur svårt kan det vara med oljereserver och malmbaser? Vi har aldrig haft så stor oljereserv som den nuvarande. Oljan tar inte slut för det, det lönar sig inte att skaffa en större oljereserv. Inte bara för att det är dåliga pengar att kasta på onödig oljeprospektering, utan det är meningslöst. En god affär kan det vara om man hittar lättillgänglig olja som är billig att utvinna eller utöka reserverna där man redan har produktion.

Och sedan för er stollar som tycker att man ska spara olja till kommande generationer: Köp en eller flera oljekällor/-fält för egna pengar! Blir säkert en lysande affär (ironi)...

OPEC pumpar redan för fulla muggar så deras roll som kartell är överspelad för länge sen.

Stora reserver är meningslösa om det inte är möjligt eller lönsamt att få upp dem tillräckligt snabbt. Oljereserverna i Nordsjön består fortfarande av flera miljarder fat olja ändå sjunker produktionen med i snitt 10% per år sen ett årtionde tillbaka. Detta trots rekordinvesteringar under samma tidsperiod.
Citera
2014-02-01, 16:09
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ikaros2008
Vill bara klargöra några saker för mig själv så jag har fattat det rätt. Det nämns längre bak i tråden om att den producerade mängden olja idag innehåller mer vatten än tidigare, man jämförde med vodka som är 40 eller 30%, eller om det var svag och stark saft.

Men när oljebolagen redovisar produktion från en källa, är inte det efter att man skiljt det från vatten?

Efter ett antal år i oljebranschen på offshoresidan där vi bygger ut nya fält och även jobbar med gamla fält så känner jag ingen oro. Min spontana reaktion är att om det var en omedelbar fara för en produktionskrash inom det närmaste så skulle inte bolagen satsa så mycket och så långsiktigt som de gör, det är inga dumhuvuden som sitter på topptjänsterna inom oljebolagen.

Resonemanget haltar lite eftersom det bygger på mina egna observationer och djuplodande funderingar från långtråkiga nattpass. Men tar man en jordglob och med en bläckpenna ritar ut var olja är hittad så inser man att det finns väldigt många områden kvar. Väldigt många.

Miljörörelsen får säga vad de vill. Men när stater inser potentialen i naturresurserna så skiter de fullständigt i snytbaggar, aborrar och struthalsade sulor. Money talks och kommer för alltid köra över miljörörelsens domedagsprofetior. Så länge inget händer så är ju trots allt modern oljeutvinning inte direkt något som påverkar miljön. (Jo jag har jobbat i Afrika och sett mycket av härligheterna där, men tyvärr är mycket av det staternas egna fel. Korrupta ledare och upprorsmakare)

Jag läser tråden från och till och kommer säkert dyka djupare i ämnet, speciellt när jag tjänar miljoner på jobbet inom olja. Det är ju min framtid.

Jag tror att du kommer att tjäna mycket pengar på oljeutvinning länge ännu.
Troligen så länge att du inte behöver oroa dig för din försörjning fram tills
att du blir pensionär.

Frågan är om planetens befolkning som helhet har anledning att oroa sig för energiförsörjningen?

Frågan är också om människor har anledning att oroa sig för att vi nått rekordnivåer
av CO2-halten i atmosfären och att också ökningen är rekordartad. Allt orsakat, främst
av användning av fossila bränslen.

mvh/Bo S
Citera
2014-02-01, 17:04
Medlem
Taalmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KometenKommer
OPEC pumpar redan för fulla muggar så deras roll som kartell är överspelad för länge sen.

Stora reserver är meningslösa om det inte är möjligt eller lönsamt att få upp dem tillräckligt snabbt. Oljereserverna i Nordsjön består fortfarande av flera miljarder fat olja ändå sjunker produktionen med i snitt 10% per år sen ett årtionde tillbaka. Detta trots rekordinvesteringar under samma tidsperiod.

Och? Det fattas något här. Inga oljebolag, så vitt jag vet, tror på någon peak. Det borde de kanske göra för att driva upp priset? Dock fattar alla som bryr sig om vår överlevnad med högt välstånd att olja och övriga fossila bränslen står som garant för det. Ni som vill oss illa bryr er inte, tycks det åtminstone...
Citera
2014-02-01, 17:41
Medlem
Melange5738s avatar
Shell tror att världspeaken inträffar 2025
EIA har lagt en nominalpeak 2016
Franska Total har sagt sig tro innan 2016
Bakkhitari i Iran har sagt 2006-2007
Pang Xiongqi i Kina har sagt 2012

Så att oljebolagen inte tror på peak oil är alltså fel.
Citera
2014-02-01, 17:43
Medlem
Taalmannens avatar
Nej inga oljebolag tror på "peak oil" som hypotesen skapades...

Försök fatta, inte flytta målstolpar!
Senast redigerad av Taalmannen 2014-02-01 kl. 17:57.
Citera
2014-02-01, 17:44
Medlem
Taalmannens avatar
Jaha, andra dubbelposten. Ändrar den till något annat om jag hinner få relevanta svar
Citera
2014-02-01, 17:55
Medlem
lasternassummas avatar
Vårt oljeberoende välstånd...
Visst är det sant att vårt välstånd i hög grad är beroende av att
det finns billig olja. Det gör ju att brist på olja är ett hot mot vårt
välstånd. Om vi inte använder vår kunskap till att minska välståndets
beroende av olja innan bristen driver priset i höjden.

Minska oljeberoendet!
Att minska oljeberoendet så snabbt som möjligt är win-win, för alla
utom möjligen för de som sitter på huvuddelen av världens oljetillgångar.
Välståndet, miljön, en hotande klimatförändring - allt skulle bli bättre
om vi kunde minska oljeberoendet innan oljepriset skjuter i höjden
därför att de oljeproducerande länderna inte längre kan producera
olja i takt med den ökande efterfrågan.

mvh/Bo S
Citera
2014-02-01, 18:20
Medlem
psylophones avatar
Citat:

Det var ett intressant uttalande. Som melange skriver har faktiskt många oljebolag gått ut med att en peak kommer att ske.

Men du får gärna försöka bevisa ditt påstående om du kan. Skulle du kunna länka till uttalanden (eller skriva andra referenser) från samtliga världens oljebolag där deras ledning tydligt går ut och säger att de inte tror på peak oil sådan den formulerats av Hubbert? Tänk på att det inte får vara för gamla källor då oljebolagen ändrar sin uppfattning med tiden.
Citera
2014-02-01, 18:26
Medlem
Taalmannens avatar
Trög? "Peak oil" hypotesen förutspådde en katastrofal nedgång av oljeproduktionen. Håller något oljebolag med om det? Ge bevis för det, om du kan!
Citera
2014-02-01, 18:39
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Trög? "Peak oil" hypotesen förutspådde en katastrofal nedgång av oljeproduktionen. Håller något oljebolag med om det? Ge bevis för det, om du kan!

Peak oil förutspådde inte en katastrofal nedgång...
Det var inte Hubberts teori. Teorin som Hubbert, som för
övrigt var geolog, presenterade, förutsade att utvinningen når
ett max för att därefter avta tills oljan slutligen sinar.
I USA inträffade denna peak 1970:
http://en.wikipedia.org/wiki/File:US_Crude_Oil_Production_versus_Hubbert_Curve. png
Det stämde förvånadsvärt väl med vad Hubbert förutspått
ca 15 år tidigare.

mvh/Bo S
Citera
2014-02-01, 18:48
Medlem
KometenKommers avatar
Citat:

Peak oil är ingen hypotes eller teori utan en naturlig konsekvens som följer på utvinnandet av en ändlig resurs. De flesta av de kända oljegeologer som var först ut med att varna för peak oil är i de flesta fall tidigare anställda på de stora oljebolagen.

King Hubbert - Shell
Colin Campbell - Texaco, BP, mfl
Jean Laherrère - Total

Och vad man läser på nätet i kommenterar från folk i oljebranschen så är oljebolagen extremt medvetna om peak oil. Dock inget man vill prata högt om då detta är aktiebolag där framtidsutsikterna är A och O.
Citera
2014-02-01, 18:53
Medlem
Taalmannens avatar
Det är enda anledningen att ens bry sig om peak oil är: Enligt Wikipedia som ni vanligen älskar står det:

"Oljeproduktionstoppen, på engelska peak oil, är den tidpunkt då den maximala råoljeproduktionen är uppnådd, varefter den kommer att minska tills den hanterbara råoljan i praktiken tagit slut."

Att ni inte ens fattar det är inte konstigt, när profetian misslyckats handlar resten om att flytta målstolparna. Jehovas spådde att världen skulle gå under för ca 100 år sedan, och framhärdar ännu att de inte hade fel...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in