Citat:
Ursprungligen postat av
ikaros2008
Vill bara klargöra några saker för mig själv så jag har fattat det rätt. Det nämns längre bak i tråden om att den producerade mängden olja idag innehåller mer vatten än tidigare, man jämförde med vodka som är 40 eller 30%, eller om det var svag och stark saft.
Men när oljebolagen redovisar produktion från en källa, är inte det efter att man skiljt det från vatten?
Efter ett antal år i oljebranschen på offshoresidan där vi bygger ut nya fält och även jobbar med gamla fält så känner jag ingen oro. Min spontana reaktion är att om det var en omedelbar fara för en produktionskrash inom det närmaste så skulle inte bolagen satsa så mycket och så långsiktigt som de gör, det är inga dumhuvuden som sitter på topptjänsterna inom oljebolagen.
Resonemanget haltar lite eftersom det bygger på mina egna observationer och djuplodande funderingar från långtråkiga nattpass. Men tar man en jordglob och med en bläckpenna ritar ut var olja är hittad så inser man att det finns väldigt många områden kvar. Väldigt många.
Miljörörelsen får säga vad de vill. Men när stater inser potentialen i naturresurserna så skiter de fullständigt i snytbaggar, aborrar och struthalsade sulor. Money talks och kommer för alltid köra över miljörörelsens domedagsprofetior. Så länge inget händer så är ju trots allt modern oljeutvinning inte direkt något som påverkar miljön. (Jo jag har jobbat i Afrika och sett mycket av härligheterna där, men tyvärr är mycket av det staternas egna fel. Korrupta ledare och upprorsmakare)
Jag läser tråden från och till och kommer säkert dyka djupare i ämnet, speciellt när jag tjänar miljoner på jobbet inom olja. Det är ju min framtid.
Jag tror att du kommer att tjäna mycket pengar på oljeutvinning länge ännu.
Troligen så länge att du inte behöver oroa dig för din försörjning fram tills
att du blir pensionär.
Frågan är om planetens befolkning som helhet har anledning att oroa sig för energiförsörjningen?
Frågan är också om människor har anledning att oroa sig för att vi nått rekordnivåer
av CO2-halten i atmosfären och att också ökningen är rekordartad. Allt orsakat, främst
av användning av fossila bränslen.
mvh/Bo S