2013-05-09, 13:49
Medlem
MrTaglialuccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Energiutbytet för oljeproduktion borde ju sjunka med tiden i alla oljeproducerande länder.

Det gör den, men det avgörande är ekonomin. Som många redan vet så tvingas oljeproducenterna till allt större investeringar för varje år för att upprätthålla produktionen, och vissa fall räcker inte ens det. T ex Nordsjön där kostnaderna stigit kraftigt på senare år och produktionen ändå minskat rejält. Utan ständigt stigande oljepriser kommer investeringarna till slut att stagnera och därefter minska tills produktionen kollapsar. Det var vad som hände i Sovjetunionen i slutet på 80-talet. Sen har vi regeringarna i dom oljeproducerande länderna som vill ha en allt större del av vinsten vilket naturligtvis kommer påverka den framtida produktionen negativt så småningom. Norges regering annonserade nyligen om höjda skatter för oljeindustrin så det är inte bara despotiska typer, som nyligen avlidne Hugo Chavez, som snor åt sig av oljeinkomsterna.

Enligt folk i oljebranschen överges framtida projekt långt innan energiutbytet närmar sig 1/1 så indirekt har ju energiutbytet betydelse även om det aldrig talas om den i branschen.

http://cornucopia.cornubot.se/2013/0...ringar-pa.html
Citera
2013-07-16, 10:45
Medlem
JoeDevolas avatar
Det verkar som man har gjort ett riktigt stort oljefynd i Israel. Kanske 250 miljarder fat. Hur många dagar till köper det oss tro? Man kan ju också tänka sig att Israel slutar exportera oljan när det finns väldigt stora reserver kvar, då deras stora armè står och faller med billig olja.

http://www.dn.se/ekonomi/enorma-oljefynd-i-israel/
Citera
2013-07-16, 13:59
Medlem
Klimatflyktings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeDevola
Det verkar som man har gjort ett riktigt stort oljefynd i Israel. Kanske 250 miljarder fat. Hur många dagar till köper det oss tro? Man kan ju också tänka sig att Israel slutar exportera oljan när det finns väldigt stora reserver kvar, då deras stora armè står och faller med billig olja.

Jag kan inte se att det stämmer. Israels fiender finns inom bekvämt räckhåll.
Citera
2013-07-16, 15:52
Medlem
Nu har jag inte läst hela tråden, men the Climate Scam, oljelobbyns nyttiga idioter, avfärdar allt tal om ändliga resurser med att det bara gäller att implementera ny teknik för mera tillväxt. Eller nåt:
http://old.theclimatescam.se/2013/04...lvaxt-javisst/. Man tar sig för pannan.
Citera
2013-07-16, 16:28
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:

Går inte att räkna ut förrän man vet kvalitén på oljan och fältet vilket jag inte känner till. Många (både journalister och oljeintressen) blandar dessutom ihop storleken på reserven med mängden som är utvinningsbar (vilket brukar vara mellan 45-50%). Är det off-shore fyndigheter man pratar om är det dessutom en begränsad kapacitet på utvinningen oavsett hur stort fältet är.

Observera att det huvudsakliga problemet idag är inte mängden olja i reserverna utan kapaciteten på rafineringen, samt att de stora fyndigheterna är allokerade i geopolitiskt oroliga områden. En terrorattack på Ras Tanura i Saudi Arabien skulle kunna få hela världen att gå in i en ekonomisk kris. Ett krig i mellanöstern skulle vara än mer förödande. Däremot kanske en större israelisk fyndighet skulle kunna släppa vissa spänningar mellan Israel och Saudi.
Citera
2013-07-16, 17:21
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klimatflykting
Nu hänger jag inte med riktigt i vad det är du invänder mot. Kan du förklara?
Citera
2013-07-16, 17:55
Medlem
JoeDevolas avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb

Att Israels armè inte skulle vara beroende av billig olja, då de har sina främsta fiender inpå knuten.
Men det är väl ingen hemlighet att stora armèer slukar stora mängder bränsle, även i fredstid går det åt en hel del.

Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Går inte att räkna ut förrän man vet kvalitén på oljan och fältet vilket jag inte känner till. Många (både journalister och oljeintressen) blandar dessutom ihop storleken på reserven med mängden som är utvinningsbar (vilket brukar vara mellan 45-50%). Är det off-shore fyndigheter man pratar om är det dessutom en begränsad kapacitet på utvinningen oavsett hur stort fältet är.

Observera att det huvudsakliga problemet idag är inte mängden olja i reserverna utan kapaciteten på rafineringen, samt att de stora fyndigheterna är allokerade i geopolitiskt oroliga områden. En terrorattack på Ras Tanura i Saudi Arabien skulle kunna få hela världen att gå in i en ekonomisk kris. Ett krig i mellanöstern skulle vara än mer förödande. Däremot kanske en större israelisk fyndighet skulle kunna släppa vissa spänningar mellan Israel och Saudi.

Tack för att du gör mig lite klokare.
Citera
2013-07-17, 00:01
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Att Israels armè inte skulle vara beroende av billig olja, då de har sina främsta fiender inpå knuten.
Men det är väl ingen hemlighet att stora armèer slukar stora mängder bränsle, även i fredstid går det åt en hel del.
Det är nog bäst vi väntar tills Klimatflykting fått förklara vad han menade för jag ser då inte annat än att det vore väldigt fördelaktigt för Israel om de minskade beroendet av import av drivmedel, både ur civil och militär synvinkel.

Vi hade förresten en bra tråd i militärhörnan för någon månad sedan om krigsmakters oljeberoende: https://www.flashback.org/t2151378 USAF slukar 10 % av hela USA:s förbrukning av flygbränsle.

Vi kan väl ta med en länk om USA:s krigsmakts energiförsörjning också http://en.wikipedia.org/wiki/Energy_...tates_military Måste även nämna att de tillsatt U.S. Army Energy Initiatives Task Force (AEITF) för att ta fram alternativa drivmedel till militären då de inser vanskligheten i oljeberoendet. Att kunna fortsätta kriga har alltid varit ett kärt intresse och sporre för teknisk utveckling.
Citera
2013-07-17, 00:15
Medlem
Klimatflyktings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb

Man behöver inte särskilt mycket drivmedel för att platta till Gazaremsan och Västbanken och andra intilliggande områden. Att ge sig på iran etc. är inget jobb för armén det sköter flygvapnet med ganska små insatser när så erfordras.
Citera
2013-07-17, 00:44
Medlem
Klimatflyktings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lurx
Nu har jag inte läst hela tråden, men the Climate Scam, oljelobbyns nyttiga idioter, avfärdar allt tal om ändliga resurser med att det bara gäller att implementera ny teknik för mera tillväxt. Eller nåt:
http://old.theclimatescam.se/2013/04...lvaxt-javisst/. Man tar sig för pannan.

Domedagsprofeter, bluffmakare och deras nyttiga idioter har alltid varnat för än den ena eller andra katastrofen. Genomgående för dessa profetior är att de har slagit fel.

En särskild form av domedagsprofeter är de som varnar för katastrofer orsakade av att något skall "ta slut".

Malthusvar väl den förste av dem som fick ett större genomslag och hans nutida motsvarignet är Paul Ehrlich som med en dåres envishet återkommer gång på gång med samma profetior som redan slagit fel.

Visst händer det att saker "tar slut". det är idag omöjligt att köpa några större kvantiteter bakelit eller valolja.

Jag vet dock ingen som upplever detta som ett problem, eftersom det har ersatts av andra produkter.

Att tänka sig att oljan skulle ta slut i närhet är rent ut sagt korkat, de kända reserverna växer hela tiden.

Den tekniska utvecklingen kommer på lång sikt att göra olja obsolet som bränsle. Som produktionsråvara kommer den troligen att vara konkurrenskraftig på längre sikt, men även där kommer det att utvecklas alternativ.

Poängen är att vi behöver inte tänka på att spara någonting. Ingen människa sparade ved på 1700-talet för den händelse vi skulle behöva det idag och ingen lider idag av detta. Tvärtom användes ved och virke i den dåtida ekonomin på ett framgångsrikt sätt, vilket är grunden för utvecklingen till det välstånd vi har idag.
Citera
2013-07-17, 00:48
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Man behöver inte särskilt mycket drivmedel för att platta till Gazaremsan och Västbanken och andra intilliggande områden. Att ge sig på iran etc. är inget jobb för armén det sköter flygvapnet med ganska små insatser när så erfordras.
Den här gången svarar jag bara med en länk och ett citat från denna så hoppas jag att du i ärlighetens namn en enda gång kan erkänna att din invändning var ovidkommande.

http://www.defense-aerospace.com/art...-military.html
Israel’s dependence on Washington for aid and arms means that the Israeli military relies on spare parts and technical assistance from the U.S. to maintain optimum performance in battle. This point was underscored on July 14th, when the Pentagon’s Defense Security Cooperation Agency supported an Israeli request for JP-8 jet fuel worth up to $210 million. Although this fuel will not be delivered immediately, it will allow Israel to replace fuel used in bombing runs in Lebanon. The Pentagon describes the deal as follows:

“The proposed sale of the JP-8 aviation fuel will allow Israel to maintain the operational capability of its aircraft inventory. The jet fuel will be consumed while the aircraft is in use to keep peace and security in the region. Israel will have no difficulty absorbing this additional fuel into its armed forces.”
Citera
2013-07-17, 01:03
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Domedagsprofeter, bluffmakare och deras nyttiga idioter har alltid varnat för än den ena eller andra katastrofen. Genomgående för dessa profetior är att de har slagit fel.

En särskild form av domedagsprofeter är de som varnar för katastrofer orsakade av att något skall "ta slut".

Malthusvar väl den förste av dem som fick ett större genomslag och hans nutida motsvarignet är Paul Ehrlich som med en dåres envishet återkommer gång på gång med samma profetior som redan slagit fel.

Visst händer det att saker "tar slut". det är idag omöjligt att köpa några större kvantiteter bakelit eller valolja.

Jag vet dock ingen som upplever detta som ett problem, eftersom det har ersatts av andra produkter.

Att tänka sig att oljan skulle ta slut i närhet är rent ut sagt korkat, de kända reserverna växer hela tiden.

Den tekniska utvecklingen kommer på lång sikt att göra olja obsolet som bränsle. Som produktionsråvara kommer den troligen att vara konkurrenskraftig på längre sikt, men även där kommer det att utvecklas alternativ.

Poängen är att vi behöver inte tänka på att spara någonting. Ingen människa sparade ved på 1700-talet för den händelse vi skulle behöva det idag och ingen lider idag av detta. Tvärtom användes ved och virke i den dåtida ekonomin på ett framgångsrikt sätt, vilket är grunden för utvecklingen till det välstånd vi har idag.
Bygg en tidsmaskin och åk och säg det där om ved till vikingakolonin på Grönland och folket på Påskön.

Sedan förstår jag inte hur du kan sitta och upprepa samma dynga om och om igen att vi inte har anledning att spara på en resurs som inte återskapas med så mycket som en promille av den takt som vi tar ut resursen med. Förhoppningsvis hittar vi bra ersättningar för oljan men i dagsläget har vi ju inte ens en teoretisk idé om hur det skulle gå till att ersätta den energimängd som oljan står för idag. Kanske vi aldrig kan ersätta hela den mängden utan måste spara även på ersättarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in