2014-01-31, 17:26
Medlem
Fris avatar
Mänsklig handling skapar välstånd, det är en evolutionär nödvändighet. Du må se att oljan förbränns, men se även till det välstånd som därmed produceras i form av t.ex. förflyttning av varor till platser där de är mer värdefulla. den olja som förbrukas värdelöst är den som vi inte utvinner och bränner upp i våra maskiner, den olja som naturligt sipprar upp och ångar av i atmosfären. Det som vi inte utvinner slösas bort, det vi utvinner uppgraderas till högre välstånd.
Citera
2014-01-31, 18:10
Medlem
KometenKommers avatar
Ytterligare en artikel som belyser oljebolagens ökande kostnader. http://peakoil.com/production/big-oi...-project-costs (ursprungligen från Wall Street Journal).

"Chevron Corp. CVX -0.72% , Exxon Mobil Corp. XOM -0.56% and Royal Dutch Shell RDSB.LN +3.11% PLC spent more than $120 billion in 2013 to boost their oil and gas output—about the same cost in today’s dollars as putting a man on the moon.

But the three oil giants have little to show for all their big spending. Oil and gas production are down despite combined capital expenses of a half-trillion dollars in the past five years. Each company is expected to report later this week a profit decline for 2013 compared with 2012, even though oil prices are high.

One of the biggest problems: Costs are soaring for many of the new “megaprojects” to tap petroleum deposits needed to replenish depleting fields."

Om inte oljepriset höjs kraftigt kommer oljebolagen snart få problem. Och det blir det som till slut sätter ribban för oljeproduktionen. Nämligen oljebolagens möjlighet att få in mer pengar för att finansiera ständigt dyrare projekt.
Citera
2014-01-31, 18:31
Medlem
Taalmannens avatar
Tja, vad bör man skriva för att alla hjärntvättade ska fatta? Olja är förmodligen mänsklighetens bästa vän, inte hunden! Verkliga priset på oljeprodukter är egentligen sjukt lågt. För 4-6 spänn per liter för bensin får man en produkt som är överlägsen allt annat i sammanhanget. Klåfinger tycker numera att det är dåligt och straffbeskattar därför allt som är bra för oss och det vi tvingas betala är 3-4 ggr det som marknaden satt.

Priset, är väl om något, den bästa indikationen på att vi inte ens är närheten av någon topp!
Senast redigerad av Taalmannen 2014-01-31 kl. 18:44. Anledning: förtydligande
Citera
2014-01-31, 19:03
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KometenKommer
Om inte oljepriset höjs kraftigt kommer oljebolagen snart få problem.
Kan du ge något historiskt exempel på att något motsvarande någonsin har hänt i någon bransch? Eller kommer du att fortsätta grundlöst blint påstå att vi lever i en unik tid nu och att domedagen därför är nära...

Kan du t.ex. beskriva hur flintsten "peak:ade" och tvingade människor att övergå till den underlägsna bronsen istället? Nånting sånt. Nåt proof of concept någon gång i världshistorien. Något som bevisar din underliggande hypotes om att produktion är konsumtion och därför måste ta slut.
Citera
2014-01-31, 19:36
Medlem
KometenKommers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Kan du t.ex. beskriva hur flintsten "peak:ade" och tvingade människor att övergå till den underlägsna bronsen istället? Nånting sånt. Nåt proof of concept någon gång i världshistorien. Något som bevisar din underliggande hypotes om att produktion är konsumtion och därför måste ta slut.

Har du någonsin dött Fri? Ännu har ingen Flashback-skribent som heter Fri dött och därför kommer det heller aldrig att hända. Märker du inte själv hur korkat du resonerar?
Citera
2014-01-31, 23:21
Medlem
psylophones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taalmannen
Tja, vad bör man skriva för att alla hjärntvättade ska fatta? Olja är förmodligen mänsklighetens bästa vän, inte hunden! Verkliga priset på oljeprodukter är egentligen sjukt lågt. För 4-6 spänn per liter för bensin får man en produkt som är överlägsen allt annat i sammanhanget. Klåfinger tycker numera att det är dåligt och straffbeskattar därför allt som är bra för oss och det vi tvingas betala är 3-4 ggr det som marknaden satt.

Priset, är väl om något, den bästa indikationen på att vi inte ens är närheten av någon topp!
Det är sant att oljan (och även kol samt naturgas) är bland de bästa vännerna för den industrialiserade världen och faktiskt en nödvändighet för att den ska fungera.

Men vad är det för snack att oljepriset skulle tyda på att vi inte är i närheten av någon topp: titta på följande graf: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Cr...since_1861.png
Justerat för inflation har oljan aldrig nästan aldrig varit så dyr som nu. Under 1860-talet var den dyr för att det fanns så få källor (utvinningen hade precis börjat) och under 1970 talet var det oljekrisen som drev upp priset. Nu har priset blivit lika högt som då och det finns inga politiska skäl till det utan det beror på att all billig olja redan är uppeldad och bara den svårframställda och dyra oljan återstår.
Citera
2014-02-01, 12:24
Medlem
lasternassummas avatar
Är matematik svårt?
Några, enkla, grundläggande fakta om oljetillgångar och
oljeförbrukning.

Tillgångar
Världens samlade utvinningsbara tillgångar på olja var
2010 ca: 1 481 526 MMbbl (1 MMbbl = 1 000 000 fat)

Förbrukning
ca 30 229 MMbbl/år.

När tar det slut?
Om man tar tillgångarna (≈1 500 000 MMbbl) och dividerar
med årsförbrukningen (=30 000 MMbbl/år) så kan man
räkna ut att oljan är slut om ca 50 år.

Enkelt eller svårt?
Jag tyckte att det där var riktigt enkelt. Inte kan det väl
finnas någon här på FB som tycker att det här är svårt
att förstå? Eller är det sämre ställt med begåvningsreserven
är vad jag trodde…

Handlar det om moral och etik?
Jag tycker det är självklart att nu levande människor har
ett ansvar gentemot kommande generationer. Jag anar
ibland att det finns människor som helt struntar i andra
människor och i förutsättningarna för kommande generationer.
Beror skillnaden på neuropsykiatriska defekter eller är orsaken
skillnader i moral och etiska värderingar?
Psykopater och personer med diagnoser på autismspektrat
har inte den förmåga till empati som huvuddelen av
mänskligheten besitter. Är detta orsaken till att det finns
en del som inte alls bryr sig?

mvh/Bo S
Citera
2014-02-01, 12:49
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Är matematik svårt?
Några, enkla, grundläggande fakta om oljetillgångar och
oljeförbrukning.

Tillgångar
Världens samlade utvinningsbara tillgångar på olja var
2010 ca: 1 481 526 MMbbl (1 MMbbl = 1 000 000 fat)

Förbrukning
ca 30 229 MMbbl/år.

När tar det slut?
Om man tar tillgångarna (≈1 500 000 MMbbl) och dividerar
med årsförbrukningen (=30 000 MMbbl/år) så kan man
räkna ut att oljan är slut om ca 50 år.
"Världens samlade utvinningsbara tillgångar" ÖKAR!
Det är därför din kalkyl och alla liknande kalkyler alltid har misslyckats totalt med att förutsäga framtiden. Olja är en resurs som skapas av mänskligt arbete. Vi arbetar så att de utvinningsbara oljeresurserna ständigt ökar. Vi skapar nämligen nya utvinningsmetoder. För bara 150 år sedan existerade det ingen utvinningsbar olja i hela världen, därför att människro hade då ännu inte inte skapat metoder för att göra olja utvinningsbar. Detsamma gäller för aluminium, kisel, uran o.s.v. för en massa ändlösa resurser som människor skapar med sitt arbete.

Aritmetiken gör du nog korrekt, men du fattar ju ingenting alls om vad siffrorna representerar i verkligheten.
Citera
2014-02-01, 14:03
Medlem
Taalmannens avatar
Mitt inlägg om priser avsåg pumppriset, utan skatter vid macken. Råoljepriset är numera högt delvis pga oljekartellen OPEC.

Latoxar som t.ex. "lasternassumma" ids inte ens läsa tråden innan hen kackar ner den med dynga. Hur svårt kan det vara med oljereserver och malmbaser? Vi har aldrig haft så stor oljereserv som den nuvarande. Oljan tar inte slut för det, det lönar sig inte att skaffa en större oljereserv. Inte bara för att det är dåliga pengar att kasta på onödig oljeprospektering, utan det är meningslöst. En god affär kan det vara om man hittar lättillgänglig olja som är billig att utvinna eller utöka reserverna där man redan har produktion.

Och sedan för er stollar som tycker att man ska spara olja till kommande generationer: Köp en eller flera oljekällor/-fält för egna pengar! Blir säkert en lysande affär (ironi)...
Citera
2014-02-01, 14:44
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
"Världens samlade utvinningsbara tillgångar" ÖKAR!
Det är därför din kalkyl och alla liknande kalkyler alltid har misslyckats totalt med att förutsäga framtiden. Olja är en resurs som skapas av mänskligt arbete. Vi arbetar så att de utvinningsbara oljeresurserna ständigt ökar. Vi skapar nämligen nya utvinningsmetoder. För bara 150 år sedan existerade det ingen utvinningsbar olja i hela världen, därför att människro hade då ännu inte inte skapat metoder för att göra olja utvinningsbar. Detsamma gäller för aluminium, kisel, uran o.s.v. för en massa ändlösa resurser som människor skapar med sitt arbete.

Aritmetiken gör du nog korrekt, men du fattar ju ingenting alls om vad siffrorna representerar i verkligheten.

Förenklad beräkning
Tar oljan slut om 50 år?
Min beräkning är förenklad. Jag har förenklat den för att göra
den lättare att förstå.
En viktig faktor som jag inte tog in i den förenklade beräkningen
är hur marknaden fungerar när vi för in tillgång, efterfrågan och
marknadspris.
Om vi gör det, så kommer vi att kunna förutse effekten av att
det som produceras inte räcker till att möta den efterfrågan som
finns på marknaden. Då kommer priset att gå upp. Hur snabbt
och hur mycket är svårt att exakt förutse. Ett bra exempel på
hur parametrar som är svåra att förutse också kan påverka
prisutvecklingen man få genom att se på vad som hände i
samband med Lehman Brothers konkurs 2008. Det fanns en
"bubbla" i ekonomin bl.a. genom att stora befolkningsgrupper
hade lån på fastigheter som översteg fastigheternas värde och
som låntagarna inte kunde betala. När bubblan sprack rasade
också priset på råolja:
http://upload.wikimedia.org/wikipedi...since_1861.png
Under några år mellan 2002 och 2008 steg råoljepriset på
världsmarknaden från ca $30 per fat till över $100 per fat.
Efter Lehman Brothers konkurs sjönk priset ner till ca $60
per fat. Nu är priset uppe runt $100 per fat igen.

Priselasticitet
För att förstå sambandet mellan pris och efterfrågan är det
viktigt att studera varans priselasticitet. I USA var priset på
bensin under 2013 ca $3.50-$4.00 per gallon. Det motsvarar
ungefär SEK 6.50 per liter, dvs. mindre än hälften av priset
i Sverige. Det är rimligt att anta att det skulle säljas nästan
lika mycket bensin i USA om priset höjdes till den nivå vi har
i Sverige, dvs. fördubblades. Med den prishöjning som varit
under de senaste, säg, 20 åren har ju inte konsumtionen
minskat. Däremot har bilarnas förbrukning, i medeltal, minskat
från kanske ca 1 liter/10 km till c 0,5 liter/10 km. På samma
sätt är det rimligt att anta att efterfrågan på bilar som drar
0,25 liter/10 km kommer att öka om priset på bränsle för-
dubblas.
Fler kör bil, så förbrukningen fortsätter att öka. Vi kommer
att fortsätta mot topp-produktionen för olja (peak oil). Frågan
är inte "om" frågan är "när".
Senare är bättre för ekonomi och allmänt "välstånd", tidigare
är bättre för miljö och CO2-utsläpp.

mvh/Bo S
Citera
2014-02-01, 14:59
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Förenklad beräkning
Tar oljan slut om 50 år?
Min beräkning är förenklad. Jag har förenklat den för att göra
den lättare att förstå.
En viktig faktor som jag inte tog in i den förenklade beräkningen
är hur marknaden fungerar när vi för in tillgång, efterfrågan och
marknadspris.
Om vi gör det, så kommer vi att kunna förutse effekten av att
det som produceras inte räcker till att möta den efterfrågan som
finns på marknaden. Då kommer priset att gå upp. Hur snabbt
och hur mycket är svårt att exakt förutse. Ett bra exempel på
hur parametrar som är svåra att förutse också kan påverka
prisutvecklingen man få genom att se på vad som hände i
samband med Lehman Brothers konkurs 2008. Det fanns en
"bubbla" i ekonomin bl.a. genom att stora befolkningsgrupper
hade lån på fastigheter som översteg fastigheternas värde och
som låntagarna inte kunde betala. När bubblan sprack rasade
också priset på råolja:
http://upload.wikimedia.org/wikipedi...since_1861.png
Under några år mellan 2002 och 2008 steg råoljepriset på
världsmarknaden från ca $30 per fat till över $100 per fat.
Efter Lehman Brothers konkurs sjönk priset ner till ca $60
per fat. Nu är priset uppe runt $100 per fat igen.

Priselasticitet
För att förstå sambandet mellan pris och efterfrågan är det
viktigt att studera varans priselasticitet. I USA var priset på
bensin under 2013 ca $3.50-$4.00 per gallon. Det motsvarar
ungefär SEK 6.50 per liter, dvs. mindre än hälften av priset
i Sverige. Det är rimligt att anta att det skulle säljas nästan
lika mycket bensin i USA om priset höjdes till den nivå vi har
i Sverige, dvs. fördubblades. Med den prishöjning som varit
under de senaste, säg, 20 åren har ju inte konsumtionen
minskat. Däremot har bilarnas förbrukning, i medeltal, minskat
från kanske ca 1 liter/10 km till c 0,5 liter/10 km. På samma
sätt är det rimligt att anta att efterfrågan på bilar som drar
0,25 liter/10 km kommer att öka om priset på bränsle för-
dubblas.
Fler kör bil, så förbrukningen fortsätter att öka. Vi kommer
att fortsätta mot topp-produktionen för olja (peak oil). Frågan
är inte "om" frågan är "när".
Senare är bättre för ekonomi och allmänt "välstånd", tidigare
är bättre för miljö och CO2-utsläpp.

mvh/Bo S
Det som produceras möter efterfrågan. Per definition. Det produceras därför att det efterfrågas. Utbud och efterfrågan möts alltid. De båda är alltid identisk kvantitet. Det säljs alltid lika mycket som det köps. Det är bara två ord för en och samma händelse.

Så väldigt komplext kan det väl inte vara att ge historiska exempel på resurs-peak:ar, och helst såna av liiite mer relevans än oxkött i Amerika för 150 år sedan. Prognoser om framtiden är verkligen väldigt svåra. Men jag efterfrågar ju historiska exempel.

Bubblor i sånt som bostadspriser orsakas av politiska regleringar, som att räntan tvingas vara för låg så att folk lånar mer och bjuder upp priserna mer. Svängningar i oljepriset domineras också också av politiska beslut eftersom den mesta oljeutvinningen görs av stater som Saudi, Ryssland, Norge. USA:s mellanösternkrig har sedan ett kvartssekel strypt oljeexporten därifrån. Men peakoil sägs ju vara en geologiskt grundad "teori". Och det har de senaste decennierna utvecklats allt billigare geotekniska metoder för att utvinna allt större oljefyndigheter.
Citera
2014-02-01, 15:43
Medlem
ikaros2008s avatar
Vill bara klargöra några saker för mig själv så jag har fattat det rätt. Det nämns längre bak i tråden om att den producerade mängden olja idag innehåller mer vatten än tidigare, man jämförde med vodka som är 40 eller 30%, eller om det var svag och stark saft.

Men när oljebolagen redovisar produktion från en källa, är inte det efter att man skiljt det från vatten?

Efter ett antal år i oljebranschen på offshoresidan där vi bygger ut nya fält och även jobbar med gamla fält så känner jag ingen oro. Min spontana reaktion är att om det var en omedelbar fara för en produktionskrash inom det närmaste så skulle inte bolagen satsa så mycket och så långsiktigt som de gör, det är inga dumhuvuden som sitter på topptjänsterna inom oljebolagen.

Resonemanget haltar lite eftersom det bygger på mina egna observationer och djuplodande funderingar från långtråkiga nattpass. Men tar man en jordglob och med en bläckpenna ritar ut var olja är hittad så inser man att det finns väldigt många områden kvar. Väldigt många.

Miljörörelsen får säga vad de vill. Men när stater inser potentialen i naturresurserna så skiter de fullständigt i snytbaggar, aborrar och struthalsade sulor. Money talks och kommer för alltid köra över miljörörelsens domedagsprofetior. Så länge inget händer så är ju trots allt modern oljeutvinning inte direkt något som påverkar miljön. (Jo jag har jobbat i Afrika och sett mycket av härligheterna där, men tyvärr är mycket av det staternas egna fel. Korrupta ledare och upprorsmakare)

Jag läser tråden från och till och kommer säkert dyka djupare i ämnet, speciellt när jag tjänar miljoner på jobbet inom olja. Det är ju min framtid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in