2017-03-12, 17:50
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
En vanlig föreställning (bland mestadels ateister) är att om något går att förklara vetenskapligt så är det inte gudomligt.

Och här kom så din vanliga misrepresentation av vad ateism är ... med ditt påföljande väderkvarnskrig mot "scientism".

Iövrigt kan jag ännu engång tala om för dig, att religionsdebattens egentliga hemvist är filosofi.

Citat:
Vilket är ett slags retoriskt cirkelresonemang, där de gör gällande att om någon form av förklaringsmodell kan användas finns inte Gud. Det innebär att de vet vad Gud är, eller inte är.

Trams. Bevisbördan för att 'guds'-konceptet öht har nån legitimitet är din.
Citera
2017-03-12, 18:31
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Och här kom så din vanliga misrepresentation av vad ateism är ... med ditt påföljande väderkvarnskrig mot "scientism".

Iövrigt kan jag ännu engång tala om för dig, att religionsdebattens egentliga hemvist är filosofi.

Jag har inte sagt något annat. Du förstår inte vad jag pratar om.
Sluta kommentera mina inlägg
Citera
2017-03-12, 18:34
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Jag har inte sagt något annat.

Om vad?

Jag talar om tre olika saker i mitt ovanstående citat.
Citera
2017-03-12, 18:42
Medlem
526s avatar
Citat:
Om vad?

Dina "inlägg" är bara goddag - yxskaft. Du fattar helt enkelt inte.
Citera
2017-03-12, 22:16
Bannlyst
Citat:
Varför kalla en möjlig primary cause för 'gud'? 'Gud's-konceptet är alltför semantisk belastad för en sån semantisk akrobatik.

Ja, det är en smaksak. Många brukar definiera primary cause som Gud, men jag håller med dig. Eller kanske är jag inte riktigt lika rädd för ordet Gud, som du kanske är.
Citera
2017-03-13, 08:38
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Om vad?

Citat:
Dina "inlägg" är bara goddag - yxskaft. Du fattar helt enkelt inte.

Sååå svårt kan det väl inte vara för dig att specificera vilken(/vilka?) av dom tre olika möjligheter i min kommentar du refererar till.
Citera
2017-03-13, 08:44
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jeanclaudevandamme
Ja, det är en smaksak. Många brukar definiera primary cause som Gud, men jag håller med dig.

Citat:
Eller kanske är jag inte riktigt lika rädd för ordet Gud, som du kanske är.

Imprecis och/eller ospecifik nomenklatur ledar alltid till större risk för semantisk akrobatik. Särskild i religionsdebatten, som i sig redan är inficerad av demagogiska krumbukter.

För intresserade rekommenderar jag en detalj-analys av detta på nån tråd där metafysik, logik och epistemologi är OnT.
Citera
2017-03-13, 16:50
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jeanclaudevandamme
Nej jag anser att principle of sufficient reason(https://en.wikipedia.org/wiki/Principle_of_sufficient_reason) är Gud. Själva principen genomsyrar all existens, inte bara vad vi "uppfattar" som vår fysiska värld. Det är en metafysisk princip (idé) som omfamnar allt. Allt har en orsak, allt har ett syfte, allt har en mening, och genom "principle of sufficient reason" kan dessa kluras ut. Genom rationellt tänkande kan alla frågor besvaras. Principen får vår värld att fungera, den upprätthåller vår världs ordning(Logos). Den är anledningen till existens. Den ger klarhet åt vår annars grumliga verklighet. Själva principen är Gud.

Principen är skoningslös, objektiv och ordnad. Den svarar inte på fjantiga böner, bara genom rationalitet kan man lära sig följa den. Principen har inget utrymme för slump, slump är inte orsak, inte kausalitet. Principen bygger upp evolutionen och universum. Principen får oss att leva, att andas och den är ursprunget till vårt medvetande och vår fria vilja.

Principen och rationalitet får oss att se bortom primitiva känslor och sinnesförnimmelser. Principen transcenderar gott och ont. Den ger absolut klarhet. När vi följer den blir vi den. Principen tar aldrig slut, den finns bakom allt, universum, evolutionen, materien, i liv, i idéerna och i det metafysiska. Den är evig.

Så om jag förstår dig rätt, identiskt med ett naturalistiskt synsätt på universum förutom att du menar att någon sorts prime mover finns? En som inympar allt med mening, att det finns ett syfte med allt och allt är styrt med avsikt snarare än bara otänkande naturliga processer men inte en personlig gud som bryr sig om vad en man gör med sin penis?
Citera
2017-03-13, 20:04
Medlem
Enkelt !! Gudar / Gud är ett mkt gammalt påhitt, säkert 10-20-30 k år sen ?? Ett försök av dåtidens människor att förklara olika okända saker. Vad händer när man dör, vad är blixtar, kometer, vulkanutbrott, jordbävningar ----- Gud så klart.

Har hängt med genom historien sen dess.

Finns ingen Gud. Sorry !
Citera
2017-03-13, 20:41
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Så om jag förstår dig rätt, identiskt med ett naturalistiskt synsätt på universum förutom att du menar att någon sorts prime mover finns? En som inympar allt med mening, att det finns ett syfte med allt och allt är styrt med avsikt snarare än bara otänkande naturliga processer men inte en personlig gud som bryr sig om vad en man gör med sin penis?
Vi människor tänker gärna utifrån att vi är tänkande och medvetna och resten av naturen är "döda" processer. Jag tror att nyckeln ligger i att omdefiniera vad som menas med medvetande. Vi kanske är medvetna bara för at det ter sig så ur vårt perspektiv. Men ändå har vi oss själva som minsta nämnare för vad som är medvetet. Dvs alla är överens om att människan är en medveten tänkande sak.
Men om allt vore samma sak. Att allt är "ett". Dvs att vi människor inte är mer tänkande än naturen själv. Betyder det i så fall att människan inte är medveten, eller att naturen är det?
Citera
2017-03-13, 21:05
Medlem
Alla (nästan) människor är ju medvetna och tänkande. Sen är frågan om våra närmaste släktingar Chimpanser och Gorillor oxå är detsamma.... En definitionsfråga.

Men bara människor är tillräckligt smarta att först hitta på Gudar för 30k år sen, och sen på senare tid fatta (en del iallafall) att dom inte finns !
Citera
2017-03-14, 05:34
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Vi människor tänker gärna utifrån att vi är tänkande och medvetna och resten av naturen är "döda" processer. Jag tror att nyckeln ligger i att omdefiniera vad som menas med medvetande. Vi kanske är medvetna bara för at det ter sig så ur vårt perspektiv. Men ändå har vi oss själva som minsta nämnare för vad som är medvetet. Dvs alla är överens om att människan är en medveten tänkande sak.
Men om allt vore samma sak. Att allt är "ett". Dvs att vi människor inte är mer tänkande än naturen själv. Betyder det i så fall att människan inte är medveten, eller att naturen är det?

Du har i din vetenskaps-inkompetens tydligen helt missad existensen av "ökande komplexitet", som ger enkla förklaringer på dom frågor du har trasslat dig in i och kommer med arguments-from-ignorance svar på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in