2012-08-14, 14:56
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baylife
dvs, bön har ingen verkan.
jo bön till andra människor har definitvit verkan, vilken löjlig fråga på en förklaring som säger att det är människor som äger makten.

nä oh nej, du är inte löjlig men du förstår tydligen inte svenska språket. att förstå har också med vilja att göra, makt är graden av vilja och mening i olika riktningar, på så sätt kan man också avfärda orsak/verkan, i gursretoriska språket finns så klart inte distinktionerna vilka finns i fysiska världen, när man hänvisar till andan... är det bara handlingarna som kan iakttagas, det syns t.ex på hur hus är byggda; avspegling/avtryck
Senast redigerad av BlackJewel 2012-08-14 kl. 14:59.
Citera
2012-08-14, 15:06
Medlem
Roulettekotletts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Du verkar simulera, jag svarade på ett språkbruk där det stod detektera, det förstod du, sedan säger du dig inte förstå ordet vilja.

Du bluffar.

Nej faktiskt inte, jag bluffar inte. Jag förstår inte vad det är du ville säga. Ärligt.

Gefor Putzlustig
Citera
2012-08-14, 16:55
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roulettekotlett
Nej faktiskt inte, jag bluffar inte. Jag förstår inte vad det är du ville säga. Ärligt.

Gefor Putzlustig
jo du jollrar och använder språk oseriöst.
Citera
2012-08-14, 17:25
Medlem
Roulettekotletts avatar
Citat:
jo du jollrar och använder språk oseriöst.

Ok! Kan du då ge exempel på vad som är oseriöst i så fall?

Jollrar gör jag dock inte, det är jag helt säker på, såvida du inte menar något helt annat än vad jag menar med jollra.

Jollrar är vad barn gör innan de lärt sig prata. Det är i alla fall vad jag (och förmodligen de flesta) menar med ordet.

Gustavoliolano Rutigh.
Citera
2012-08-14, 18:13
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roulettekotlett
Ok! Kan du då ge exempel på vad som är oseriöst i så fall?

Jollrar gör jag dock inte, det är jag helt säker på, såvida du inte menar något helt annat än vad jag menar med jollra.

Jollrar är vad barn gör innan de lärt sig prata. Det är i alla fall vad jag (och förmodligen de flesta) menar med ordet.

Gustavoliolano Rutigh.
isf handlar det om svenska språket som du inte tar till dig, det kan också vara gud som spökar och talar till dig om att inte förstå, i de gudomliga läsningarna är det inte meningen att förstå och jag vet inte vilken lästeknik du tillämpar.
Citera
2012-08-14, 18:19
Medlem
baylifes avatar
Citat:
jo bön till andra människor har definitvit verkan, vilken löjlig fråga på en förklaring som säger att det är människor som äger makten.

nä oh nej, du är inte löjlig men du förstår tydligen inte svenska språket. att förstå har också med vilja att göra, makt är graden av vilja och mening i olika riktningar, på så sätt kan man också avfärda orsak/verkan, i gursretoriska språket finns så klart inte distinktionerna vilka finns i fysiska världen, när man hänvisar till andan... är det bara handlingarna som kan iakttagas, det syns t.ex på hur hus är byggda; avspegling/avtryck
Kan du stödja detta påstående?
Citera
2012-08-14, 18:25
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baylife
Kan du stödja detta påstående?
ja det kan jag, människor som är i nöd går och ber varandra om saker och tjänster, med hopp om hjälp och förklaring om alla möjliga saker.. medan bön utifrån en bok som säges ha syfte att frälsa har andra intentioner.
Citera
2012-08-14, 18:29
Medlem
Vi kan juh börja med historian. En man kom till denna världen låg med en kvinna. Förde vidare den mänskliga rasen. Sen kom den till sitt utvecklingstadie och valde forsätta vägen med att den förde vidare mot målet Gud genom att vi hela tiden skapar vidare vad vi är genom att skaffa familj och föda barn religion kommer aldrig sluta utvecklas förens vi slutar sprida vidare barn i denna värld.
Citera
2012-08-14, 18:32
Medlem
baylifes avatar
Citat:
ja det kan jag, människor som är i nöd går och ber varandra om saker och tjänster, med hopp om hjälp och förklaring om alla möjliga saker.. medan bön utifrån en bok som säges ha syfte att frälsa har andra intentioner.
Knappast ett belägg för att böner ger effekt.
Citera
2012-08-14, 18:48
Medlem
Roulettekotletts avatar
Citat:
isf handlar det om svenska språket som du inte tar till dig, det kan också vara gud som spökar och talar till dig om att inte förstå, i de gudomliga läsningarna är det inte meningen att förstå och jag vet inte vilken lästeknik du tillämpar.

Vad betyder till exempel "i de gudomliga läsningarna"?

Agronut Pellepott.
Citera
2012-08-14, 18:57
Medlem
slaeshs avatar
Gud är närvarande i precis allt som sker på jorden och allt som sker på jorden är ett direkt resultat av Hans vilja.
Gud är oändlig och dennes natur kan inte förklaras. Att ingående försöka "definiera" Gud är för männniskan helt omöjligt och bör undvikas då det är att betrakta som avgudadyrkan.
Att människor som mördar och slaktar för att sedan åberopa att det minsann var "Guds vilja" är heresi.
OM "Big Bang" har hänt så hade händelsen en begynnelse & eftersom den hade en begynnelse kan den inte ha varit något annat än Guds vilja. Gud själv är oändlig, evig & helig. Guds essens, "vilja" eller skapande kraft påverkar ständigt jorden fast vi människor inte kan se den då vi befinner oss i ett den materiella världen. Alla människor har dock möjligheten att kunna "känna" eller komma närmre Guds vilja genom att göra den och efter bästa förmåga efterlikna den. Det är denna möjlighet vi alla ställs inför när vi t.ex. gör något som vi känner är fel, även om det i vår verklighet och vårt samhälle är det rätta beslutet för att gynna ens egen materiella rikedom eller ens kroppsliga begärs tillfredsställelse. T.ex. om vi tjänar 10 000:- som vi inte behöver så väljer de flesta av oss att behålla rubbet trots att vi innerst inne vet att "någon annan" har bättre nytta av dem, kanske dennes liv rent av kan räddas av dessa. Om man funderar lite över detta så kommer iaf jag fram till att det för en troende människa är fullständigt ologiskt att behålla något man inte behöver.

Om vi kunde se Gud så skulle inte fri vilja existera.
Citera
2012-08-14, 19:01
Medlem
slaeshs avatar
Citat:
då pratar du om att gud inte finns i världen, allt människan känner till om blivandet varandet eller existens, är att det dels är ändligt, dels att det är obegripligt och utomstående.
Utomstående saker som sker i tänkandet, kan aldrig konkretiseras och materialiseras och ännu mindre i klychor för att fånga människor, att underkasta sig.
Det faller på sin egen orimlghet. Ändå är det just det som sker i mänskligheten, det helt utomstående fattbara blir det som leder agendor.. tycker du det är nice?
Ja
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in