2016-12-04, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Det var intressant: vad är Allah egentligen ? Vad säger koranen ?
Ingen aning. Men det ingår ju också i frågan "vad är gud egentligen".
Citera
2016-12-04, 22:11
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Tänk också på att det inte är raketvetenskap, inte så att begreppet "gud" kräver utomordentlig spetskompetens eller som behöver de vassaste redskapen att karva fram "guds identitet" , som vi nu btw ju är överens om att inte vara en identitet öht.

Däremot den troendes identitet och självbild men också omvärldskännedom, spiller av och avfärgar sig!
Citera
2016-12-05, 06:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Ingen aning. Men det ingår ju också i frågan "vad är gud egentligen".

Synd att du inte visste.
Citera
2016-12-05, 10:42
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Egentligen är Gud en Ande.

Och vad är så "en ande"?
Citera
2016-12-16, 10:23
Medlem
Medvetande och information, ingen Gud.

Min uppfattning:

Medvetande och information är allt som existerar. Medvetande är det fält i vilket allt (universum) existerar i och information är allt (universum) som existerar i medvetandefältet.

Hur kom Gud in i bilden?

Medvetande har skapat människan och människan har skapat sig föreställningen om Gud, har lagt känslor och mänskliga karaktärer till den guden, och därmed dyrkar den guden. Alltså dyrkar en föreställning.

Människan förklär medvetande med föreställningen om Gud. Detta blockerar kunskap om medvetande. Det är medvetande som är den egentliga guden eftersom medvetande är grundsubstansen för universum, för all information. Gud är alltså opersonligt, en universell substans, ett universellt fält av medvetande i vilket universum existerar i.

Ni som är religiösa kan väl gärna dela med era gudar här så kan vi diskutera kring dem.

Frågor?
Citera
2016-12-16, 12:30
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andeljus
Min uppfattning:

Medvetande och information är allt som existerar. Medvetande är det fält i vilket allt (universum) existerar i och information är allt (universum) som existerar i medvetandefältet.

Citat:
Hur kom Gud in i bilden?

Ja, det undrar jag också.

Citat:
Medvetande har skapat människan och människan har skapat sig föreställningen om Gud, har lagt känslor och mänskliga karaktärer till den guden, och därmed dyrkar den guden. Alltså dyrkar en föreställning.

Människan förklär medvetande med föreställningen om Gud. Detta blockerar kunskap om medvetande. Det är medvetande som är den egentliga guden eftersom medvetande är grundsubstansen för universum, för all information. Gud är alltså opersonligt, en universell substans, ett universellt fält av medvetande i vilket universum existerar i.

Ni som är religiösa kan väl gärna dela med era gudar här så kan vi diskutera kring dem.

Vad menar du egentligen med "medvetande"? Specifikation, tack.
Citera
2016-12-16, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil

Bra fråga. Men jag kan inte ge specifikation. Även vetenskapen kan inte ge någon specifikation på medvetande. Medvetande är fortfarande det största mysteriet i universum. Det enda jag kan säga är att ta kontakt med medvetande inifrån och se medvetande för dig själv. Det är vad jag gör vilket har lett mig till någon insikt om medvetande. Ja, någon insikt. Inte full insikt eftersom jag fortfarande har frågor kring medvetande.
Citera
2016-12-16, 12:49
Medlem
pungluders avatar
Jag tror gud är något som är större än ditt eget medvetande.
Citera
2016-12-16, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pungluder
Jag tror gud är något som är större än ditt eget medvetande.

Med medvetande menar jag något universellt. Det har jag beskrivit på ett föregående inlägg.
Citera
2016-12-16, 14:00
Medlem
Finns inte så mycket att säga om Gud.

Gud bara "är", ingen början eller slut, och han kan vara sträng vid behov....

Hade ex. ej Jesus bett sin fader om att få offra sin mänskliga skepnad på jorden för att rädda mänskligheten, så hade Gud utrotat hela den dåvarande mänskligheten och gjort om på nytt...Gud är strängare än kärvänlige Jesus.
Citera
2016-12-16, 15:46
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil

Citat:
Ursprungligen postat av Andeljus
Bra fråga. Men jag kan inte ge specifikation.

Det kan jag däremot: Min definition av "medvetande" är en ... från dom kosmiska initial-villkoren ... ökande komplexitet.

Vad som iövrigt möjligen finns bortom dom kosmiska initial-villkoren är spekulationer.
Citera
2016-12-16, 17:27
Medlem
zuprwhirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FakYuToo
Finns inte så mycket att säga om Gud.

Gud bara "är", ingen början eller slut, och han kan vara sträng vid behov....

Hade ex. ej Jesus bett sin fader om att få offra sin mänskliga skepnad på jorden för att rädda mänskligheten, så hade Gud utrotat hela den dåvarande mänskligheten och gjort om på nytt...Gud är strängare än kärvänlige Jesus.
Om någon helt utan anledning dödar eller skadar mig eller någon jag håller kär, så kan Jesus förlåta personen i fråga utan någon som helst tanke på hur de drabbade ser på saken. Det gör Jesus till nonchalant och äcklig, inte kärvänlig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in