Lite bump på denna tråd.
En gång när jag var ute för att ha en liten bombingrunda hamnade jag mitt i något jag tror var jakt på en annan målare. Efter jag har kört en busskur glider jag ner i en skogsglänt på en ganska smal grusväg. Det var mitt i natten och mitt på vägen en bit in kommer en bil sakta glidande och täcker hela vägen. Tänker först vad i helvete en bil gör här, är i stort sätt endast en gångbana. Inser dock fort att det är civvare som är ute på span ute i skogen av alla platser med bilen. De stannar upp när de når mig och vevar ned rutan, jag tänker bara "helvete, nu blir det väl visitation och skit". Hade grejerna på mig som sagt och förstod ju att man såg allmänt skum ut. Mitt i natten, mörka pösiga kläder, ute i en skogsglänt. Såg väl inte ut som den vardagliga nattjoggaren.
De kollar på mig med lite misstänksamma blickar och säger att de är från polisen. Jaha, okej, säger jag och frågar vad det försiggår om. De frågar om jag sett en person gå runt med en påse i området och säger att jag gärna får hålla koll efter en sådan person. Visst, säger jag och känner att jag gärna vill få detta möte avrundat fort. De kollar på mig och säger sedan något jag inte riktigt hörde, men det var något i stil med detta, "vi är efter den snubben ikväll så du kan vara lugn". Jag ger dem ett litet leende och sedan säger de adjö och glider vidare upp från skogsgläntan. Jag står kvar och ler fortsatt lite för mig själv efter detta lite halvskumma möte med polisen.
Bestämmer mig sedan för att bege mig hemåt utan att fortsätta, när jag kommer upp mot kvarteret ovanför skogen ser jag en färgad polisbil med blåljus påslagna. De åker runt och spanar runt hela området. Ser även samma civilare som drar förbi mig ännu en gång och kollar in mig lite grann.
Hoppas snubben klarade sig.