2008-10-19, 16:45
Medlem
Lacerdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biological
Det du ville få fram va alltså att filmen Zeitgeist enligt dig inte är baserad på sanning?

Lite småroligt och samtidigt obehagligt när ni religösa gör desperata försök att vilseleda människor. Jag kan faktiskt inte tänka mig att du är något annat än djupt religös.

Om det finns småfel så gör det absolut ingenting då det viktiga är att människor ser verkligheten, att religioner är en enda stor nackdel för mänskligheten.

Jag är inte religiös men måste säga att zeitgeist skapare borde ha ansträngt sig en aning med att hålla sig till sanningen om dom vill komma någonstans med sitt budskap. Jag hajade till när jag såg att dom jämförde Jesus med "Odin of Scandinavia", (det flashade förbi när en lista med en massa namn dök upp i filmen). Det var då jag blev skeptisk till hur trovärdigt allt i filmen var och jag började undersöka mer. Jag fann en VÄLDIGT massa felaktig information.

I övrigt var det underhållande att se, angående 9/11 och bankkorruptionen så bryr jag mig inte
Citera
2008-10-19, 19:58
Medlem
Fox Mulders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lacerda
Jag är inte religiös men måste säga att zeitgeist skapare borde ha ansträngt sig en aning med att hålla sig till sanningen om dom vill komma någonstans med sitt budskap. Jag hajade till när jag såg att dom jämförde Jesus med "Odin of Scandinavia", (det flashade förbi när en lista med en massa namn dök upp i filmen). Det var då jag blev skeptisk till hur trovärdigt allt i filmen var och jag började undersöka mer. Jag fann en VÄLDIGT massa felaktig information.

I övrigt var det underhållande att se, angående 9/11 och bankkorruptionen så bryr jag mig inte

vad för felaktig information? jag vill gärna veta för jag har varken ork eller tid till att göra undersökningar (tror inte jag klarar av det heller).
Citera
2008-10-19, 22:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fox Mulder
vilka är faktafelen? jag har inte läst hela tråden är inte jätteinsatt i bibeln.
om religionsdelen:

Nu var det väl ca ett halvår sen jag såg filmen, men av vad jag minns så var flera av de mytologiska personer man räknade upp antingen felstavade eller ickeexisterande, jag vet av naturliga skäl inte vilket

Men mycket var också sant och stämmer så vitt jag minns.

Angående jesus och oden så är väl den parallell man kan dra mellan dem att Oden offrade sej själv, genom att hänga sej i yggdrasil han hängde i nio dagar.
Detta för att lära sej om runorna, oden var ju magiker.
I övrigt ser jag inte många likheter mellan oden och jesus. Men Oden är vansklig som gud betraktad, svår att greppa , han är en mycket gammal gud , jag misstänker att han tillhör vanerna såsom sin maka frigg, alltså inte tillhör asarnas släkte. Asarna är mycket yngre än de uråldriga vanerna. Oden kan även tillhöra ett ÄNNU äldre gudasläkte än vanerna.

yggdrasil:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Yggdrasil

oden
http://sv.wikipedia.org/wiki/Oden

om vaner från paranormal, wikis sida om vaner är tyvärr felaktig , det finns många fler namngivna vaner än de som nämns på wiki:
http://paranormal.se/topic/religion/van.html

Den i nordisk mytologi som man kan dra paralleller med är i så fall Balder, den ljuse sonen. Son till oden och Frigg.
balder:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Balder

jag pallar inte leta runt själv, mne om någon vet var det finns en utskrift på de namn som räknas upp i zeitgeist , de som flashar förbi på mytologiska personer så kan jag kolla igenom den och ge input om det jag vet.

Zeitgeist är förvirrande pga dess motsägelsefullhet, å ena sidan: mycket jobb bakom , å andra sidan felaktigheter, å tredje sidan en del viktiga sanningar.

Varför inte bara göra jobbet grundligt och slippa bli ifrågasatt på vissa viktiga punkter tex namn på mytologiska personer ?
Senast redigerad av majrim 2008-10-19 kl. 23:08.
Citera
2008-10-19, 22:58
Medlem
Lacerdas avatar
Jag började googla om Horus och Mithra och fann en hel del, det enda som jag själv visste var knäppt var när jag såg Oden och Tor som parallela likheter med Jesus därför att jag har läst mycket nordisk mytologi.

I filmen hävdar dom att Jesus är kopierad från Horus från den Egyptiska mytologin, jag kan börja med att visa detta;

1. Horus var inte son till en oskuld.
2. Horus blev inte döpt. Anup döparen skulle ha döpt honom men det är inget jag hittar något om.
3. Horus gick aldrig på vatten. Han gjorde underverk men inget av det var att väcka döda eller gå på vatten som dom hävdar i zeitgeist.
4. Horus hade inte 12 lärjungar, viss info pekar på fyra och annan info pekar mot sexton (sexton smeder stred med honom).
5. Horus skolades inte i något tempel vid tolv års ålder.
6. Horus blev inte korsfäst.
7. Horus föddes runt den 15 november och inte 25 december.

Mithra som också jämförs med Jesus, hittade jag avvikelser om också;

1. Mithra var inte son till en oskuld, han formades ur ett berg.
2. Han vandrade inte omkring och lärde ut saker.
3. Han hade EN ENDA lärjunge enligt persiska versioner, enligt romerska två men inte tolv som zeitgeist uppger.
4. Mithra anhängare skulle bli odödliga, denna detalj tillkom år 200 efter Jesus. Innan dess så fanns inga sådana löften.
5. Det finns ingen information på att Mithra blev korsfäst eller återuppstod.
6. Han kallades inte för ljuset, frälsaren eller Messias.
7. Det stämmer att man dyrkar honom på söndagar men det började man med efter Jesus tid.

Dionysos har jag inte läst om men det tänker jag inte göra heller för att jag är säker på att kommer att finna en massa avvikelser även där. Jag har också läst om kritiker som anser att zeitgeist information om religionen är till stor del hämtad från en viss författare vid namn Acharya som skrev The Christ Conspiracy (ej läst den själv) Acharya i sin tur ska ha fått sina influenser från en John Allegro. Allegro försökte publicera en översättnig av Döda havsrullarna men lyckades inte efter att en massa folk från Oxford kontaktade förlaget och informerade om Allegros helt missvisande översättning och förlaget bad till och med om ursäkt efter att John Strugnell, rad för rad kommenterade felen som till slut blev längre en Allegros skrift
Citera
2008-10-19, 23:39
Medlem
Fox Mulders avatar
Citat:
Jag började googla om Horus och Mithra och fann en hel del, det enda som jag själv visste var knäppt var när jag såg Oden och Tor som parallela likheter med Jesus därför att jag har läst mycket nordisk mytologi.

I filmen hävdar dom att Jesus är kopierad från Horus från den Egyptiska mytologin, jag kan börja med att visa detta;

1. Horus var inte son till en oskuld.
2. Horus blev inte döpt. Anup döparen skulle ha döpt honom men det är inget jag hittar något om.
3. Horus gick aldrig på vatten. Han gjorde underverk men inget av det var att väcka döda eller gå på vatten som dom hävdar i zeitgeist.
4. Horus hade inte 12 lärjungar, viss info pekar på fyra och annan info pekar mot sexton (sexton smeder stred med honom).
5. Horus skolades inte i något tempel vid tolv års ålder.
6. Horus blev inte korsfäst.
7. Horus föddes runt den 15 november och inte 25 december.

Mithra som också jämförs med Jesus, hittade jag avvikelser om också;

1. Mithra var inte son till en oskuld, han formades ur ett berg.
2. Han vandrade inte omkring och lärde ut saker.
3. Han hade EN ENDA lärjunge enligt persiska versioner, enligt romerska två men inte tolv som zeitgeist uppger.
4. Mithra anhängare skulle bli odödliga, denna detalj tillkom år 200 efter Jesus. Innan dess så fanns inga sådana löften.
5. Det finns ingen information på att Mithra blev korsfäst eller återuppstod.
6. Han kallades inte för ljuset, frälsaren eller Messias.
7. Det stämmer att man dyrkar honom på söndagar men det började man med efter Jesus tid.

Dionysos har jag inte läst om men det tänker jag inte göra heller för att jag är säker på att kommer att finna en massa avvikelser även där. Jag har också läst om kritiker som anser att zeitgeist information om religionen är till stor del hämtad från en viss författare vid namn Acharya som skrev The Christ Conspiracy (ej läst den själv) Acharya i sin tur ska ha fått sina influenser från en John Allegro. Allegro försökte publicera en översättnig av Döda havsrullarna men lyckades inte efter att en massa folk från Oxford kontaktade förlaget och informerade om Allegros helt missvisande översättning och förlaget bad till och med om ursäkt efter att John Strugnell, rad för rad kommenterade felen som till slut blev längre en Allegros skrift

Det är ju väldigt stora faktafel filmakarna har gjort isåfall. Och det verkar ju inte vara saker man tar fel på bara sådär så då har dom väll ljugit. Skulle uppskatta om du kunde ge mig källhänvisningar till vart du fått din info ifrån också.
Citera
2008-10-20, 20:11
Medlem
Lacerdas avatar
Citat:
Det är ju väldigt stora faktafel filmakarna har gjort isåfall. Och det verkar ju inte vara saker man tar fel på bara sådär så då har dom väll ljugit. Skulle uppskatta om du kunde ge mig källhänvisningar till vart du fått din info ifrån också.

Ok jag lägger in det som jag har läst av J.P. Holding som har skrivit nedanstående, hans källor är;
1. Beck.PO -- Beck, Roger. Planetary Gods and Planetary Orders in the Mysteries of Mithras. London: Brill, 1988.
2. Biv.PM -- Bivar, A. D. The Personalities of Mithra in Archaeology and Literature. New York: Bibliotheca Persica Press, 1998.
3. Cum.MM -- Cumont, Franz. The Mysteries of Mithra. New York: Dover, 1950.
4. Frek.JM -- Freke, Timothy and Peter Gandy. The Jesus Mysteries: Was the "Original Jesus" a Pagan God? New York: Harmony Books, 1999.
5. Gor.IV -- Gordon, Richard. Image and Value in the Greco-Roman World. Aldershot: Variorum, 1996.
6. Lae.MO -- Laeuchli, Samuel. Mithraism in Ostia: Mystery Religions and Christianity in the Ancient Port of Rome. Northwestern U. Press, 1967.
7. MS -- Mithraic Studies: Proceedings of the First International Congress of Mithraic Studies. Manchester U. Press, 1975.
8. Spei.MO -- Spiedel, Michael. Mithras-Orion, Greek Hero and Roman Army God. Leiden: E. J. Brill, 1980.
9. Ulan.OMM -- Ulansey, David. The Origins of the Mithraic Mysteries: Cosmology and Salvation in the Ancient World. New York: Oxford U. Press, 1989.
10. Ver.MSG -- Vermaseren, M. J. Mithras the Secret God. New York: Barnes and Noble, 1963.
11. Wyn.MFC -- Wynne-Tyson, Esme. Mithras: The Fellow in the Cap. New York: Barnes and Noble, 1958.
Citat:
http://www.tektonics.org/copycat/mithra.html

Mithra was not born of a virgin in a cave; he was born out of solid rock.

I have found nowhere any indication that Mithra was a teacher, traveling or otherwise.
12 companions or disciples, I have seen this claim repeated a number of times, almost always (see below) without any documentation. (One of our readers wrote to Acharya asking for specific evidence of this one...she did not reply, although she had readily replied to a prior message.) The Iranian Mithras, as we have seen, did have a single companion (Varuna), and the Roman Mithra had two helper/companions, tiny torch-bearing likenesses of himself, called Cautes and Cautopatres.
Mithra's followers were promised immortality. On this one, Acharya is making no more than a guess, although probably a good one: As one Mithraic scholar put it, Mithraism "surely offered its initiates deliverance from some awful fate to which all other men were doomed, and a privileged passage to some ultimate state of well-being." [MS.470] Why is this a good guess? Not because Mithraism borrowed from Christianity, or Christianity borrowed from Mithraism, or anyone borrowed from anyone, but because if you don't promise your adherents something that secures their eternity, you may as well give up running a religion and go and sell timeshares in Alaska! In practical terms, however, the only hard evidence of a "salvational" ideology is a piece of graffiti found in the Santa Prisca Mithraeum (a Mithraist "church" building, if you will), dated no earlier than 200 AD, that reads, "And us, too, you saved by spilling the eternal blood." [Spie.MO, 45; Gor.IV, 114n; Verm.MSG, 172]
He was buried in a tomb and after three days rose again. His resurrection was celebrated every year. I have to classify these two as "ringers" -- I see no references anywhere in the Mithraic studies literature to Mithra being buried, or even dying, for that matter [Gordon says directly, that there is "no death of Mithras" -- Gor.III, 96] and so of course no rising again and no "resurrection" (in a Jewish sense?!) to celebrate. Acharya adds the assertion of Dupuis that Mithras was killed by crucifixion, but from the description, either Dupuis or Acharya are mixing up Mithra with Attis.
He was called "the Good Shepherd" and identified with both the Lamb and the Lion. Only the third aspect has any truth to it as far as I can find from Mithraic studies sources: The lion was regarded in Roman Mithraism as Mithra's "totem" animal, just as Athena's animal was the owl and Artemis' animal was the deer [Biv.PM, 32]. Since Mithra was a sun-god, there was also an association with Leo.
He was considered the "Way, the Truth and the Light," and the "Logos," "Redeemer," "Savior" and "Messiah." Acharya now adds in her latest work the titles creator of the world, God of gods, the mediator, mighty ruler, king of gods, lord of heaven and earth, Sun of Righteousness. We have several titles here, and yea, though I searched through the works of Mithraic scholars, I found none of these applied to Mithra, other than the role of mediator (not, though, in the sense of a mediator between God and man because of sin, but as a mediator between Zoroaster's good and evil gods; we have seen the "sun" identification, but never that title) -- not even the new ones were ever listed by the Mithraic scholars.

Du kan läsa mer gällande Horus här: http://tektonics.org/copycat/osy.html

Finns mycket mer att hitta om det på google.
Citera
2008-10-20, 20:55
Medlem
Fox Mulders avatar
Citat:

Finns mycket mer att hitta om det på google.
tack så mkt.. lite synd att filmen var baserad på skitsnack..
Citera
2008-10-20, 22:42
Bannlyst
Citat:
[spoiler]
tack så mkt.. lite synd att filmen var baserad på skitsnack..

Tja skitsnack o skitsnack. Det är ett FAKTUM att kristendomen ÄR baserad på täldre religioner och att de flesta religioner är ett mishmash av varandra .

Från sidan jesusparallellerna :

"Uppståndelsen

Även den kristna föreställningen att Jesus uppstod från de döda efter tre dagar eller på den tredje dagen, är ett lån från grannfolken i medelhavsområdet. Det var en allmänt spridd tro att gudarna föddes vid vintersolståndet (julen) för att dö på våren i samband med vårdagjämningen (påsken). Folket genomlevde en kort sorgeperiod, varefter det gladdes och firade den återuppståndne guden på den tredje dagen eller efter tre dagar."

"Jungfrufödseln

I de flesta äldre religioner finns berättelser om hur en gud befruktar en jordisk kvinna som med jungfrudomen bevarad föder gudens son. Inte heller på den punkten skiljer sig kristendomen från dessa religioner."

Tyvärr så är skaparen av zeitgeist ute och cyklar med vissa av sina källor .

Den som vill veta mer om äldre religioner osv rekomenderar jag varmt att ta en titt på denna sida av Robert Viklund:

http://user.tninet.se/~npt994z/Jparal.htm

Där kan man läsa ingående om både horus och mithras kulten.

Så vitt jag kan bedöma så har Robert Viklund rätt i det han säger, dvs ingen desinformation på hanas sidor. Läs där den som vill lära sej mer om Jesus "bakgrund" .

Där kan man läsa även om Dionysos och Horus samt Mithra.

Kristendomen ÄR en lånereligion och islam i sin tur är ännu mer fejk eftersom den baseras på kristendomen.

Jag får inte igång Zeitgeist streamad här, endast den senare delen om ekonomin. Men inte den första, jag får väl tanka ner den för att se vilka fler paralleller zeitgeists skapare drar mellan olika gudar och Jesus, om ingen vänlig själ kan dirigera mej nånstans där det antingen finns en lista på det som sägs i filmen eller en annan sida för streamning.

ps: Jag tror på Gud men inte på religioner.
Senast redigerad av majrim 2008-10-20 kl. 23:01.
Citera
2008-10-20, 23:07
Medlem
Strawliess avatar
Finns en intressant hemsida där man får upp till 1000 dollar för att bevisa att Zeitgeists "anklagelser" mot Jesus är berättigade. Ingen har lyckats hittills, vilket känns lite konstigt. Borde inte det gå att få tag på infon rätt lätt med tanke på att "alla vet" att Jesus är en copy-cat?

"Tror på Gud men inte religioner", det låter najs, Teist eller Deist? Beskriv vad du menar med "Gud", if you don't mind. Som ateisten Christer Sturmark säger "Jag kan visst tro på Gud, det beror på hur du definierar 'Gud', för vissa definitioner kan man inte låta bli att tro på".
Citera
2008-10-20, 23:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Strawlies
Finns en intressant hemsida där man får upp till 1000 dollar för att bevisa att Zeitgeists "anklagelser" mot Jesus är berättigade. Ingen har lyckats hittills, vilket känns lite konstigt. Borde inte det gå att få tag på infon rätt lätt med tanke på att "alla vet" att Jesus är en copy-cat?

"Tror på Gud men inte religioner", det låter najs, Teist eller Deist? Beskriv vad du menar med "Gud", if you don't mind. Som ateisten Christer Sturmark säger "Jag kan visst tro på Gud, det beror på hur du definierar 'Gud', för vissa definitioner kan man inte låta bli att tro på".

Vilka anklagelser då? Att jesus är en "copycat"? Vet du vart den sidan finns ?
Kollade du sidan jag länkade till?
Som sagt jag får ej igång streamningen just nu av zeitgeist.

att jag tror på gud men ej religion ska kanske diskuteras i religionsforumet? Annars blir det nog o/t här.
Citera
2008-11-04, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strawlies

Då börjar jag en ny utmaning, 1.000 000 dollar för att bevisa att gud existerar.
Citera
2008-11-04, 21:06
Medlem
Strawliess avatar
Finns säkert nån sån utmaning redan, men det har inte med saken att göra. Jag säger helt enkelt att det är dumt att i Zeitgeist framställa det som fakta, vad som inte är fakta. Speciellt om man försöker övertyga. Att religioner är mishmash håller jag med om, och att "Gyllene Regeln" funnits i olika former och olika kulturer är otvivelaktigt i min mening, tillsammans med andra idéer.

http://zeitgeistchallenge.com/content/view/19/1/ har bland annat en utmaning med 250$, småpengar kan tyckas med tanke på grävandet man behöver göra för att fiska fram akademiskt vedertagna böcker. Den andra sidan jag var inne på hittar jag inte upp just nu, det intressanta där var att det fanns halv-öppen debatt, bland annat en som påstod sig ha löst utmaningen men fått sin dator formaterad, och någon som hade löst någon punk och lite diskussion och så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in