Angående första delen av tre i "Zeitgeist"
Jag har en kusin som talade varmt om den här filmen och som tog allting i den på största allvar. Han talade mycket om den, nästan så jag blev trött. Jag hade tidigare sett det och då jag hör folk tala om hur bra den är och om hur "informativ" den är så skrockar jag ganska mycket. Låt mig förklara.
De flesta anhängare av den kommunistiska rörelsen eller överhuvudtaget alla som inte vill ha något egentligt styre, utan vill göra som de själva vill (tex byta grejer mot andra grejer istället för sedlar..) och leva enligt planekonomi (ett vetekorn är värt si och så mycket, inte mer eller mindre) HATAR religion eftersom den ifrågasätter människans absoluta jämlikhet. Det som är förvånande är att då Sverige mådde bra som land, då vi hade pengar och var nyrika på 80 talet, då det fanns jobb skola och vård åt alla etc. På den tiden så
sade sig alla vara för "jämlikhet, broderskap och whatnot". Man ställde sig gärna på torget och sjöng och dansade och hade ett jävla hallabalu och älskade allting och naturen...
Kort sagt, man levde i den bekväma bubblan. Det kommer alltid finnas människor som hellre än att jämna ut måttet, rågar det till den gräns att det blir löjligt, dvs de som gärna lånar miljarder för att leva på (Sossarna) och sedan tänker "men nej, vi bryr oss inte om att röra statsskulden, vi låter den växa" och så finns det de som tänker "Vi betalar av statsskulden, har ett par håra år och går sedan plus" (moderater)
Har ni märkt hur lätt det är att få människor i "negative mode", så fort de inte har det så jävla fint längre. Skillnaden är att idag har vi tid och konstigt nog pengar att ha tid att gnälla och oja oss, istället för att ta tag i skiten och lösa det. Vi gnäller över allt, finanserna, invandringen, våra dåliga höfter, våra dåliga förhållanden, men gör vi något åt dem? NEJ...
Den skara människor som är sådana har alltid funnits och de är alltid ute efter att antingen skylla bort sina problem på andra, eller att se orsakerna till sina problem i himlen (Gud, himmelriket, arvssynd etc) eller i sådana vansinniga konspirationsteorier som avhandlas här. Min kusin är sådan. Han bor i Ungern och i Ungern, där är allting judarnas fel. Allting är deras fel, eftersom de ursprungsungrare som finns oftast inte har utbildning (vilket kostar enormt mycket pengar) eller orkar ta sig ur sina problem (De har höga problem med alkohol, narkotika men också *Pling* fetma, dålig hälsa, högt blodtryck)
Min kusin är för lat att ta sig ett arbete utan låter hellre sin egen far betala hans högskoleutbildning och går sedan svassandes fram och påstår att han är "finare" än andra och att han "vet mer". Inte en sekund erkänner han det arbete hans far lagt ner på att föda honom och inte en sekund erkänner alla nutjobs hur mycket samhällets institutioner gjort för dem.
Fråga er följande frågor...jag lovar, det existerar konspirationsteorier om allt jag nämner, så det gäller er.
* var hade jag varit utan grundskolan?
*Var hade jag varit utan vaccin mot polio, mässling, röda hund etc? (Till er mongon som tror att man blir kvicksilverförgiftad av influensavaccin)
*Var hade jag varit utan förebilder? (De "maktgalningar" som tagit sig dit de är för att visa för dig att man kan)
*var hade jag varit utan högre utbildning? (som ges gratis, only in sweden..)
*Var hade jag varit utan polisen, räddningstjänsten, militären? (Särskilt med tanke på de där härliga islamist terroristerna, eller varför inte wackjobs som Jackie Arklöv eller Hells Angels/Bandidos/Whatnot som snällt knackar på dörren..då tycker vi plötsligt om när farbror blå kommer)
* Var hade jag varit utan moraliska och personliga handledare? (föräldrar) Som
gladeligen tar sig tid att vara med mig, trots att de utan vidare skulla kunna skita i det och gå fria?
* var hade jag varit utan mina medmänniskor?
Nu till filmen...
Första delen handlar om det faktum att många reldioner har anpassats efter varandra under århundradena för att på så sätt passa in bättre i det nya samhället. Inget mer, eller mindre. Inget fel i det. Vad gäller det där snacket om att jesus är bluff och så vidare, så undrar jag om det inte är vissa människor som inte inser livets svåra stunder, som när en släkting/barn/förälder dör eller då en stor naturkatastrof inträffar. Då ökar behovet av relifion, eftersom de flesta människor fråga efter yttre omständigheter, medan många andra frågar efter inre rening. Detta är också den största anledningen till varför Jesusdyrkare och Mohammedaner är så jävla otrevliga mot varandra, just för att "Jihad", råkar vara just samma segment inom Islam, som tex Korstågen var för kristna. Båda religionerna befattar sig med "inre rening" och inom båda två finns det nutjobs som gärna tar det ett steg längre. Att låta dessa definiera religionen i sig är idiotiskt, lika väl som det är idiotiskt att tro att bibeln är sann till sista bokstaven. Detta är människans fel, inte guds eller någon annans. Och vissa saker finns det inte förklaring till.
Som till exempel Tsunamivågen som träffade Thailand. Fred Phelps gick genast ut i svammelmedia och påstod att "detta är guds hämd", medan hans lallande idiotförsamling sade "gud är evig", eller något coolt i den stilen utan att tänka på det faktum att Phelps genom att påstå att Gud är så upptagen med att döda "bögar" totalt skiter i många av de problemen som hans eget "fina folk" lever med varje dag. Hade gud verkligen brytt sig, så hade han löst fattigdomen, svälten och allas nervösa sömnproblem. Han hade antagligen botat aids med..eller varför inte tatt bort den där hemska cannabisplantan som gör mongoloider av tusentals..? Men nej, Gud gjorde inte det och den lallande församlingen inser inte hur förolämpande det är att en sådan som Phelps faktiskt tror sig veta vad gud själv tycker och tänker. Att det finns sådana visar på just att vissa människor gör vad som helst för att synas och att det är oftast de som hamnar på förstasidan. Men låter vi dessa människor definiera vad en kristen är? Nej.
På Jesus tid så hade man inte modern läkarvård. Det gjorde att människor kunde gå år efter år med fruktansvära och oförklarliga åkommor som naturligtvis var hemska att bevittna. De dog också utan smärtlindring och utan något koncept om vare sig livets uppkomst eller dess slut. Alltså fanns det en "basic insecurity" som gick att utnyttja. Om du hade förts 2000 år tillbaka i tiden och någon du aldrig träffat erbjuder sig svaret på varför du är där, skulle du då misstro människan, med tanke på att du inte vet om den rest med dig, vem det är, eller var du är? Knappast. Du skulle av ren jävla rädsla fråga "Vad, varför, hur" Precis som de flesta gör i en pressad situation. Om du just nu skulle bli skjuten av en okänd människa, knivhuggen av din mamma eller halvt ihjälslagen av en enorm neger, skulle din första fråga vara "varför". Det är naturligt. Resten är historia. Ovisshet är den största anledningen bakom sanslösa antaganden, ren okunskap den största anledningen bakom ondska...
För 2000 år sedan var okunskap en fluga..and business was boomin (Col Aldo Raine..) vilket naturligtvis ledde till att människor på den tiden kände en större gemenskap med gud, eftersom människans föreställningsvärld var ganska begränsad. Hade människor sett ett flygplan för 2000 år sedan så hade de antagligen trott att det var en gudom som flög förbi. Det man inte vet, gissar man oftast om och om inte en enda människa kan säga emot en så blir i princip allting man säger religion...