2007-06-28, 17:46
Medlem
Hur sann är den här konspirationen?

http://zeitgeistmovie.com/
Citera
2007-06-28, 18:33
Medlem
naudizs avatar
sjuk mkt som stämmer ju! väldigt intressant iaf...
Citera
2007-07-02, 03:18
Medlem
Nålkåts avatar
Mest intressanta på länge.

Det i början gällande religion var något jag, trots att jag alltid varit intresserad av religion, aldrig hört talas om. Jag hoppas det stämmer!

Det om 9/11 och andra "terroristattacker" är väl mer eller mindre känt. De flesta har hört det men de flesta människor tvekar, och skulle de tvingas välja skulle rösten falla på versonen media och staten gett oss.

Ska sätta mig och läsa vidare någon kväll.

Är det förresten någon som vet varför det heter just "zeitgeist"?
Citera
2007-07-02, 09:52
Medlem
408s avatar
Japp riktigt cool, var någon som postade den förut i religion-forumet. Men verkade inte vara så många som var intresserade där, av första delen. Han har ju källor på sin sida, som man kan kolla upp om man har mycket tid över. Tror de flesta här kommer ha svårt att besvara den frågan. Då det tydligen ska handla om relativt nya framsteg man gjort inom forskning på "the dead sea scrolls"? har jag för mig och annat. Kollar man wiki så stämmer ju inte allt, samtidigt säger han ju i filmen att informationen där är felaktig.

Rätt intressant också när det handlar om konspirationer och att de menar att horus är den gud kristendomen är baserad på. Och sedan om man kollar den här filmen: http://www.youtube.com/watch?v=1HgSz6EHb-g Så säger den här killen att symbolen för illuminati är ögat, vilket förklaras vara symbolen för horus. Är väl ingen stor grej tyckte bara det var ett litet sammanträffande när den handlar om konspirationer.
Citera
2007-07-02, 23:13
Medlem
JazzforMiless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nålkåt
Mest intressanta på länge.

Det i början gällande religion var något jag, trots att jag alltid varit intresserad av religion, aldrig hört talas om. Jag hoppas det stämmer!

Det om 9/11 och andra "terroristattacker" är väl mer eller mindre känt. De flesta har hört det men de flesta människor tvekar, och skulle de tvingas välja skulle rösten falla på versonen media och staten gett oss.

Ska sätta mig och läsa vidare någon kväll.

Är det förresten någon som vet varför det heter just "zeitgeist"?

Zeitgeist = tidens anda/the spirit of the ages

Mycket intressant, har sett ungefär en tredjedel. Säkert mycket som inte stämmer, men säkert mycket som gör det också.
Citera
2007-07-04, 01:48
Medlem
Nålkåts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JazzforMiles
Zeitgeist = tidens anda/the spirit of the ages
Tackar.

Citat:
Ursprungligen postat av JazzforMiles
Mycket intressant, har sett ungefär en tredjedel. Säkert mycket som inte stämmer, men säkert mycket som gör det också.
Samma här. Tror faktiskt väldigt mycket stämmer också.

Det är inte någon som råkar sitta på lite mer information? Vad jag har förstått är zeitgeist en grupp eller förening eller vad man ska kalla det. Eller har jag fel?

Skulle vara kul att läsa om det här också. Sätter mig bättre in i nåt om jag läser.
Citera
2007-07-09, 23:25
Medlem
styrlunds avatar
vad ska man säga...

Har sett filmen nu. Första delen är grymt intressant. Mitten delen blir intressant när den speglas i den tredje delen. Oavsett vad man anser om rådande världsläge så är den här filmen VIKTIG!!!!
Citera
2007-07-09, 23:40
Medlem
i.b.ms avatar
Har nu sett den också och måste säga att den är ganska bra även om jag tror att man överskattar federal reserves roll som orsak till världskrigen. Den första delen om religionen är den mest intressanta för mig och den del som jag personligen tar på störst allvar. Mycket där är sådant som jag redan kände till genom andra källor...
Citera
2007-07-10, 00:16
Medlem
Doctor Whos avatar
Måste gå in och tacka för tipset om denna. Har bara hunnit se en halvtimme än men måste tillstå att den fångade mig redan efter 5-10 minuter.

Återkommer när jag sett klart (vilket troligen blir imorgon eftermiddag/kväll eftersom jag inte orkar se hela på en gång). Tack!
Citera
2007-07-11, 20:22
Medlem
styrlunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 408
Japp riktigt cool, var någon som postade den förut i religion-forumet. Men verkade inte vara så många som var intresserade där, av första delen. Han har ju källor på sin sida, som man kan kolla upp om man har mycket tid över. Tror de flesta här kommer ha svårt att besvara den frågan. Då det tydligen ska handla om relativt nya framsteg man gjort inom forskning på "the dead sea scrolls"? har jag för mig och annat. Kollar man wiki så stämmer ju inte allt, samtidigt säger han ju i filmen att informationen där är felaktig.

Rätt intressant också när det handlar om konspirationer och att de menar att horus är den gud kristendomen är baserad på. Och sedan om man kollar den här filmen: http://www.youtube.com/watch?v=1HgSz6EHb-g Så säger den här killen att symbolen för illuminati är ögat, vilket förklaras vara symbolen för horus. Är väl ingen stor grej tyckte bara det var ett litet sammanträffande när den handlar om konspirationer.

Filmen säger INTE att Horus var någon gud. Filmen säger att Jesus karaktärsdrag liknar Horus och många andra "gudsbarn" som äldre religioner skapade.
Citera
2007-07-11, 21:00
Medlem
sten.bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
Filmen säger INTE att Horus var någon gud. Filmen säger att Jesus karaktärsdrag liknar Horus och många andra "gudsbarn" som äldre religioner skapade.

Man talar mycket om gemensamma födelsedagar mellan bl.a. Horus och Jesus men det står inget om när Jesus föddes i Bibeln. Med tanke på att herdarna var ute i markerna pekar snarare mot våren eller sommaren.
Det är den babylonska romersk-katolska kyrkan som bestämt den 25 jan. förmodlingen för det skall överstämma med deras hedniska idoler.
Citera
2007-07-12, 11:34
Medlem
Bulawayos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sten.b
Man talar mycket om gemensamma födelsedagar mellan bl.a. Horus och Jesus men det står inget om när Jesus föddes i Bibeln. Med tanke på att herdarna var ute i markerna pekar snarare mot våren eller sommaren.
Det är den babylonska romersk-katolska kyrkan som bestämt den 25 jan. förmodlingen för det skall överstämma med deras hedniska idoler.
25 jan? Var det något jag missade?

Annars var del 1 definitivt intressant. Jag har tidigare slagits av alla de gamla hedniska arven som lever kvar i kristendomen. T ex har vi ju veckans dagar som alla är hedniska i sin natur. På solens dag ska alla till kyrkan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in