2007-07-15, 20:23
Medlem
Phels avatar
Hemsidan zeitgeistmovie.com verkar vara registrerad d.7 Juni i år.
Citera
2007-07-15, 20:33
Bannlyst
Allt du på internet är sant!
Citera
2007-07-15, 22:07
Medlem
Veyrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frågande Fredde
Allt du på internet är sant!

Man ska givetvis vara kritisk men till skillnad från de flesta konspirationsfilmer så redovisar skaparen en maffig och seriös lista på källor till sina påståenden. Sen är ju avsnittet om fractional reserve sant, även om kopplingen till krigen kanske är lite överdriven.

Tiden får väl utvisa om källorna håller, ser fram emot kritisk granskning.
Citera
2007-07-15, 23:02
Medlem
seb-s avatar
Jag såg Zeitgeist för ett tag sedan, och tyckte att den var väldigt intressant, i synnerhet de delarna som avhandlade religion. Det om Federal Reserve, och de internationella bankirerna (eller finansiella kapitalister som de också kallas) som står bakom den, kände jag redan till, bl.a. så framgår allt (bokstavligen allt!) man behöver veta om Förenta Staternas monetära historia och nuvarande system i dokumentärfilmen The Money Masters (Google Video-änkar finns i min signatur).

Men i sin helhet så är Zeitgeist mycket informativ och intressant, och absolut sevärd.
Citera
2007-07-15, 23:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Veyron
Tiden får väl utvisa om källorna håller, ser fram emot kritisk granskning.
Tro inte att den här filmen kommer att granskas, den kommer helt enkelt att drunkna i mediabruset. Filmen börer dock en aspekt som jag blivit medveten om på senare tid och det är att samhälelt i sig inte agerar mot brott i samhället som inte hotar det. D v s personrån, vådltäkter, mord, organiserad brottslighet och liknande får förekomma så länge instutitionerna i samhälelt inte hotas.

Sedan är väl även den svenska riksbanken ett privat bolag (som ägs av staten)?
Citera
2007-07-15, 23:16
Medlem
seb-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veyron
Sjukt bra film. Hoppas verkligen att denna letar sig in i mainstream-media så att folk äntligen får upp ögonen för det sjuka fractional reserve systemet.

Att Zeitgeist kommer "leta sig in" i mainstreammedia kan du tyvärr glömma, i synnerhet i Förenta Staterna, för där borta så ägs median i stor utsträckning av just de finansiella intressen filmen avhandlar (känner du till begreppet "international bankers"?)

Om Zeitgeist någonsin kommer omnämnas i mainstreammedia, så kommer det låta något i stil med "Zeitgeist - a nutjob conspiracy-theory film" - filmen skulle aldrig under några omständigheter diskuteras seriöst, i synnerhet inte Federal Reserve, de internationella bankirerna och den nuvarande monetära politikens baksidor (som man inte talar om för folket!), för de är tabuiserade ämnen allihop.

Som jag tidigare skrev, förmå dig igenom den ungefär tre timmar långa dokumentärfilmen The Money Masters och den ungefär en timma långa filmen Money As Debt, om du är intresserad av Federal Reserve, de internationella bankirerna, Europas- och Förenta Staternas monetära historia (och politik), och hur de har påverkat världshistorien ett antal gånger. Du kommer inte ångra dig.
Citera
2007-07-15, 23:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av seb-
...
Det kallas mediabrus!
Citera
2007-07-16, 15:37
Medlem
Sammanfattar del 1 från filmen så gott jag kan.

Historien om Jesus visar sig vara identisk med flertalet äldre myter. Filmen presenterade dessa fem men det nämndes att det finns likheter med många andra religioner/myter.

* Det gamla egypten 3000 BC, myten om Horus.
* Grekland 500 BC myten om Dionysos.
* Grekland 1200 BC, myten om Attis.
* Indien 900 BC, myten om Krishna.
* Persia 1200 BC, myten om Mithra.

Deras likheter:

*De var födda den 25 december
*Född av en oskuld
*Död i tre dagar och
*Sedan återuppståndna

Varför född den 25 december och varför död i tre dagar för att sedan återuppstå?

Människorna följde solens vandring över himlen medan de olika årstiderna förlöpte.
Den 21 december står solen som lägst (söder) för att den 25 december stiga norrut och därmed bryta mörkrets framfart.
Sirus, den starkaste stjärnan på himlavalvet ligger den 25 december i linje med de starkast lysande stjärnorna i Orions bälte, även kallad De tre kungarna.
Vid soluppgången den 25 december visar dessa stjärnor var guds son skall födas på jorden. (Soluppgången).

Den sjätte bilden i zodiaken, Virgo the Virgin, förklarar den osannolika jungfrufödsel som flera av de aktuella myterna kretsar kring. Jungrun symboliserar sommarens avtagande och höstens intågande, dvs skördetiden. Filmen tog upp flera intressanta detaljer kring stjärnbilden, som att Betlehem betyder House of bread (hebreiska?).

Intressant var även bibelns stöld av sagan om Noaks ark. Myten finns i olika variationer men filmen tog upp Gilgamesh 2600 BC som ett exempel, det var 15 helt osannolika sammanträffanden.

Sagan om Moses, även den ett plagiat, exakt samma myt men med en annan huvudrollsinnehavare:
Sargon av Akkad var kung över det mesopotamska Akkad 2334-2279 BC.
Likheterna är slående: Placerad i en korg utskickad iväg på floden för att förhindra barnadråp och räddad av nobla personer.

De tio budorden är en avskrift från egypternas, the Book of Dead. Flera av budorden är direkta kopior. Och Moses var inte den första nisse att ta mot lagar från någon gud, här är några till:
Manao (Indien), Minus (Kreta) och Mises (Egypt). Obs, lägg märke till likheterna i namnen.

Det gjordes en jämförelse mellan Joseph i gamla testamentet och Jesus i nya testamentet.
Filmen påvisade likheterna mellan dem, som om Joseph var en tidig förlaga av Jesus.

Joseph: Mirakelfödsel, 12 bröder, såld för 20 silver. Judha föreslår försäljningen av honom, påbörjade sitt arbete vid trettio års ålder.

Jesus: Mirakelfödsel, 12 lärjungar, ”såldes” för 30 silver av Judas, påbörjade sitt arbete vid trettio års ålder.

Enligt filmen fanns det 23 verksamma historiker runt medelhavet vid tiden av Jesus stora bedrifter men INGEN av den nämner Jesus någonstans.

Det finns 4 kända skrifter som nämner Christ i sina texter, dock endast med några rader. Ett av dem är ett falsarium men används flitigt som ett bevis på Jesus existens.

Mycket bra film och absolut sevärd. Är nyfiken till hans källmaterial, en av listorna som flimrade förbi såg en aningens suspekt ut. Hittade källan till budorden, det var The Papyrus of Ani, Chapter 125. (Book of Dead)

http://www.bardo.org/ani/ch125_p2.html

Jag tänker fortsätta leta efter hans källor, lite detektivarbete är kul
Citera
2007-07-16, 18:31
Medlem
Väldigt intressant, särskilt den sista delen som berör "Amero" och de olika unionerna. Vet inte hur det är med källkritiken men det var ett obehagligt framtidsscenario som de målade fram. fyfan..
Citera
2007-07-17, 22:47
Medlem
styrlunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gunshot
Väldigt intressant, särskilt den sista delen som berör "Amero" och de olika unionerna. Vet inte hur det är med källkritiken men det var ett obehagligt framtidsscenario som de målade fram. fyfan..

jag röstade nej till EU. Gjorde du?
Citera
2007-07-18, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
jag röstade nej till EU. Gjorde du?
Jag var inte tillräckligt gammal för att rösta
Citera
2007-07-18, 19:40
Medlem
Har inte sett den än men den finns att tanka hem här: http://vp.video.google.com/videodownload?version=0&secureurl=ugAAAKK4nfpMjHEJ u9hJpqgP8RVW25UTjRg37s2X9iXOTjVHQfbVIPatiMhBmlgxRF VtGE5MkuxfvDrNuYTvvWfksL OZQHiAAUlE5aXdfxAGidpZRTrOT-DIyV2SMlo_pvMY0gnnAEJmTB0VZrg50VS81n8DniLzwrrnlKwI iShaev4baEr0QA5DbKc9o7 28bMuZA5gHkbGS2umZ3PwbLFOXPLa8l-HCYdiAULgpSeeDiDaHBEf7vhrXYN80BSNWYGoAPA
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in