2010-12-28, 13:39
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adequate
Lämna det åt andra än du själv att avgöra.

Du är förvirrad. Lämna det åt andra än du själv att avgöra.
Citera
2010-12-28, 13:43
Medlem
PuffTheDragons avatar
Nu börjar det likna lågstadiediskussioner. haha lägg ner nu.

Kom med några matematiska lösningar och något som faktiskt går att testa eller observera. Ja då snackar vi. Tills dess får du nog nöja dig med de svar du får.

Får be om ursäkt att jag hade fel kön på dig. Ibland är det ju faktiskt svårt att bestämma kön på nätet...
Citera
2010-12-28, 13:50
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Håller med. Börjar bli barnsligt ^^

Faktum kvarstår att "Om mörk energi på något sätt kan detekteras i system vilka vi vet är medvetna (t.ex. människor), och mängden mörk energi har en korrelation med graden av medvetenhet, så har din teori stöd. Finnes ingen sådan korrelation så är den falsifierad."

I den mån vi hittills kunnat undersöka det så har min teori stöd. De egenskaper vi finner hos mörk materia ser vi likaså hos medvetande.

*Medvetande tränger igenom allt i tidsrymden, vi kan vara medvetna om vad som händer på andra sidan av en tegelvägg t.ex.
*Både mörk energi och medvetande är osynligt
*Mörk energi påverkas av gravitationen, på samma sätt som medvetandet hålls kvar på jorden
*Mörk energi får universums expansionstakt att verka öka (hmm.. detta kan kluras på)
Citera
2010-12-28, 13:51
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milford.Cubicle
Håller med. Börjar bli barnsligt ^^

Faktum kvarstår att "Om mörk energi på något sätt kan detekteras i system vilka vi vet är medvetna (t.ex. människor), och mängden mörk energi har en korrelation med graden av medvetenhet, så har din teori stöd. Finnes ingen sådan korrelation så är den falsifierad."

I den mån vi hittills kunnat undersöka det så har min teori stöd. De egenskaper vi finner hos mörk materia ser vi likaså hos medvetande.

*Medvetande tränger igenom allt i tidsrymden, vi kan vara medvetna om vad som händer på andra sidan av en tegelvägg t.ex.
*Både mörk energi och medvetande är osynligt
*Mörk energi påverkas av gravitationen, på samma sätt som medvetandet hålls kvar på jorden
*Mörk energi får universums expansionstakt att verka öka (hmm.. detta kan kluras på)
Problemet är ju att vi inte vet vad mörk energi är (eller för den delen vad medvetande är). Att bara sätta ett likhetstecken mellan dem känns mest som ett försök att minimera antalet mysterier...

Att du har tagit till dig av mitt förslag på verifierbart kriterium uppskattar jag, men innan det kan undersökas måste vi liksom ta reda på vad mörk energi är...
Senast redigerad av adequate 2010-12-28 kl. 13:54.
Citera
2010-12-28, 14:17
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Citat:
Problemet är ju att vi inte vet vad mörk energi är (eller för den delen vad medvetande är). Att bara sätta ett likhetstecken mellan dem känns mest som ett försök att minimera antalet mysterier...

Att du har tagit till dig av mitt förslag på verifierbart kriterium uppskattar jag, men innan det kan undersökas måste vi liksom ta reda på vad mörk energi är...
Vi kommer aldrig kunna ta reda på vad mörk energi är på det sättet du verkar mena, vi har ju letat jättemycket men aldrig lyckats finna den. Finns massvis av forskare som letar efter mörk energi.

Däremot så borde det fungera att prova om mörk energi och medvetande är samma sak genom att (kanske tillfälligt) sätta ett likhetstecken och se vad som händer. Om det löser samtidiga problem som berörs av universums sammansättning så är likheten sann. Eller hur? Mörk materia blir då ensam odefinierad variabel och systemet ska gå att lösa. *Gör stort anspråk*
Senast redigerad av Milford.Cubicle 2010-12-28 kl. 15:05.
Citera
2010-12-28, 15:13
Medlem
Quantilhos avatar
Här tar vi och adderar ytterligare lite poster av diffus karaktär som bygger på ovetenskaplig vetenskap och trosgrundade uppfattningar om naturlagarna

/Mod
Citera
2010-12-28, 15:16
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quantilho
Här tar vi och adderar ytterligare lite poster av diffus karaktär som bygger på ovetenskaplig vetenskap och trosgrundade uppfattningar om naturlagarna

/Mod
Nu har min teori utvecklats till att kunna testas matematiskt, och du kastar den i soperna?!
Citera
2010-12-28, 15:21
Medlem
adequates avatar
Citat:
Däremot så borde det fungera att prova om mörk energi och medvetande är samma sak genom att (kanske tillfälligt) sätta ett likhetstecken och se vad som händer. Om det löser samtidiga problem som berörs av universums sammansättning så är likheten sann. Eller hur? Mörk materia blir då ensam odefinierad variabel och systemet ska gå att lösa. *Gör stort anspråk*
Mjo, så kan en väl kanske göra. Att utgå från postulat funkade ju för Einstein och (i viss mån) Bohr. Men, om vi nu antar att de är detsamma, hur kan en gå vidare därifrån?
Citera
2010-12-28, 15:21
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Nu har min teori utvecklats till att kunna testas matematiskt, och du kastar den i soperna?!
Hur ska du testa det då menar du? Kom fram med lite underlag.
Citera
2010-12-28, 15:30
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Citat:
Mjo, så kan en väl kanske göra. Att utgå från postulat funkade ju för Einstein och (i viss mån) Bohr. Men, om vi nu antar att de är detsamma, hur kan en gå vidare därifrån?

Det gäller att se universum som ett matematiskt system där alla problem är olösta ekvationer. Jag har försökt göra det genom hela tråden (utan att riktigt fatta vad jag håller på med..) och du ser ju själv att hittills finns inga motsägelser.

Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon
Hur ska du testa det då menar du? Kom fram med lite underlag.
Som jag skrev för ett par inlägg sedan. Universum består av domma tre sakerna: mörk materia, mörk energi och vanlig materia. Vi har andelarna klara och vi har två definitioner, en okänd eller snarare odefinierad variabel (mörk materia). Och vi har massvis av olösta problem i systemet universum. Det jag genom hela tråden försökt göra är att lösa problemen med dessa definitioner. Det har hittills fungerat felfritt, inte hittat ett enda fall där problemet består, och jag har kommit närmare definitionen av mörk materia.
Senast redigerad av Milford.Cubicle 2010-12-28 kl. 15:35.
Citera
2010-12-28, 15:41
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:

Det gäller att se universum som ett matematiskt system där alla problem är olösta ekvationer. Jag har försökt göra det genom hela tråden och du ser ju själv att hittills finns inga motsägelser.

Som jag skrev för ett par inlägg sedan. Universum består av domma tre sakerna: mörk materia, mörk energi och vanlig materia. Vi har andelarna klara och vi har två definitioner, en okänd eller snarare odefinierad variabel (mörk materia). Och vi har massvis av olösta problem i systemet universum. Det jag genom hela tråden försökt göra är att lösa problemen med dessa definitioner. Det har hittills fungerat felfritt, inte hittat ett enda fall där problemet består, och jag har kommit närmare definitionen av mörk materia.
Så vad är mörk materia enligt din teori?
Hur får du Ωλ att svara för expansionen för något som ligger i en människas hjärna?
Du får dina teorier utifrån att vi skulle vara speciella i Universum. Det är vi inte. Människan har inte alltid funnits. Bara för att vi lever i en tid och i ett universum som tillåter oss att existera, betyder det inte att det är vi som svarar för att expansionen ökar...
Citera
2010-12-28, 15:48
Medlem
Jooncs avatar
Citat:

Det gäller att se universum som ett matematiskt system där alla problem är olösta ekvationer. Jag har försökt göra det genom hela tråden (utan att riktigt fatta vad jag håller på med..) och du ser ju själv att hittills finns inga motsägelser.

Helt ärligt tror jag att du är något på spåret här, och jag tycker absolut att du bör forska vidare i ämnet. Många av de största upptäckterna kom från personer precis som du, med förmågan att se utanför den lilla boxen som alla inskränkta vetenskapsmän har stängt sig inne i i rädsla för den riktiga världen. Man kommer längre med sunt förnuft och kreativa ideer än vad man gör av att sitta och läsa formler hela dagarna! Låt inte andra trycka ner dig, stå på dig och ge inte upp så kommer det en dag vara du som revolutionerar vetenskapen!
Senast redigerad av Joonc 2010-12-28 kl. 15:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in