2008-08-05, 14:01
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wojjan
Kan Han skapa en sten som är så tung att inte ens Han själv kan lyfta den?

Gud är så pass Allsmäktig att Han kan expandera Sig i två skilda separata skepnader, där Han i den ena lyfter stenen och där Han i den andra inte lyfter stenen...

Dessutom, eftersom Gud är oändligt stark, så skulle det vara en baggis för Honom att lyfta oändligt tunga stenar om det nu existerade...

Om jag ber dig rita en fyrkantig triangel, vad gör du? Tar fram pennan och ritar en? Nej, du skulle tycka att jag är knäpp som ens ber dig göra det, eftersom en triangel per definition har tre sidor, inte fyra. Att du inte kan rita en "fyrkantig triangel" säger inget om din förmåga att rita trianglar (eller fyrkanter), eftersom "fyrkantig triangel" är ett nonsens-uttryck jag skapat genom att sätta ihop två ord.

"En sten som är så stor att ingen kan lyfta den" är på samma sätt ett nonsens-uttryck, eftersom en sten per definition är ett föremål som har en viss utsträckning i rummet och en viss tyngd, och som alltså alltid kan lyftas (förutsatt att man är tillräckligt stark). Att prata om en "olyftbar sten" är lika mycket nonsens som en "fyrkantig triangel".

"Argumentet" är alltså inte ett argument mot Gud eller Hans allsmäktighet, utan bara en lek med ord. Det är en logisk motsägelse, som i sig är rätt skojig, men det håller inte som argument.

Citera
2008-08-05, 14:02
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexmaster
"When I read the Bhagavad-Gita and reflect about how God created this universe everything else seems so superfluous."

Det finns massor av citat som tillskrivs Einstein. Man bör utgå ifrån att varje sådan tillskrivelse är falsk, tills motsatsen bevisats.

"En sak är säker, det är en övertygelse jämförbar med en RELIGIÖS känsla av att världen är uppbyggd rationellt och INTELLIGENT som ligger bakom allt avancerat vetenskapligt arbete. Denna starka tro, en tro kopplad till en djup känsla, på ett överlägset intellekt som uppenbaras i naturen, representerar mitt gudsbegrepp.

Rent instinktivt skulle man förvänta sig att världen vore kaotisk och omöjlig för tanken att analysera. Vetenskapen förutsätter emellertid en värld full av ordning, vilket vi egentligen inte har någon anledning att förvänta oss. Däri ligger miraklet som blir mer och mer uppenbart allt eftersom vår kunskap utvecklas och här ligger SVAGHETEN hos ATEISTERS och positivisters inställning, vilka är lyckliga då de tror att de lyckats tömma världen på det GUDOMLIGA och det mirakulösa."

- Albert Einstein

Ur: "Lettres a Maurice Solovine, Gauthier-Villars, Paris, 1956, sid 114-115."

Citera
2008-08-05, 14:23
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Man bara inbillar och fantiserar sig att det fanns en punkt och att den hokuspokus plötsligt började expanera!

Alltså är Big Bang ingen vetenskaplig teori, eftersom den fullständigt ignorerar kausaliteten, som annars ska vara vetenskapens adelsmärke.

Nej, man vet att det fanns en punkt baserat på uträkningar, hur/varför denna punkt fanns eller hur/varför den expanderande har inget med saken att göra då det inte är det teorin beskriver. Teroin beskriver vad som hände efter att denna punkt börjat expandera. Dvs hur/varör den började espandera har inget med saken att göra.

Tex jag kan beskriva exakt hur man bakar en kaka utan att ha nån aning om hur man odlar säd eller maler mjöl, utan att ha en aning om hur det går till för en ko att alstra mjök eller för en höna att lägga ägg, eller för den delen varför socker smackar sött eller varför grädde blir tjock när man vispar den.
Min beskrivning av hur man bakar en kaka blir inte mindre korrekt bara för att jag inte vet/beskriver hur ingredienserna kommit till. Eller varför dom smakar/funkar exakt som dom gör

Det är samma sak med Big Bang teorin, den blir inte mindre korrekt bara för att den inte beskriver hur själva sigularteten kom att finnas eller destabiliseras eftersom att den inte handlar om det utan bara är en förklaringmodell för vad som hände EFTERÅT.
Senast redigerad av Sereena 2008-08-05 kl. 14:26.
Citera
2008-08-05, 14:50
Medlem
Citat:
"En sak är säker, det är en övertygelse jämförbar med en RELIGIÖS känsla av att världen är uppbyggd rationellt och INTELLIGENT som ligger bakom allt avancerat vetenskapligt arbete. Denna starka tro, en tro kopplad till en djup känsla, på ett överlägset intellekt som uppenbaras i naturen, representerar mitt gudsbegrepp.

Rent instinktivt skulle man förvänta sig att världen vore kaotisk och omöjlig för tanken att analysera. Vetenskapen förutsätter emellertid en värld full av ordning, vilket vi egentligen inte har någon anledning att förvänta oss. Däri ligger miraklet som blir mer och mer uppenbart allt eftersom vår kunskap utvecklas och här ligger SVAGHETEN hos ATEISTERS och positivisters inställning, vilka är lyckliga då de tror att de lyckats tömma världen på det GUDOMLIGA och det mirakulösa."

- Albert Einstein

Ur: "Lettres a Maurice Solovine, Gauthier-Villars, Paris, 1956, sid 114-115."

Bravo! Jättefint klippt och klistrat. Hur var det nu med citatet i din signatur? Har du accepterat att det är ett påhitt?
Citera
2008-08-05, 23:58
Medlem
Nate Blacks avatar
Citat:

- Albert Einstein

Citat:
Ursprungligen postat av The Guardian
[...] The word God is for me nothing more than the expression and product of human weaknesses, the Bible a collection of honourable, but still primitive legends which are nevertheless pretty childish. No interpretation no matter how subtle can (for me) change this.[...]
Källa.

Sen har du nog tänkt fel, Einstein dog 1955. Varför har du då angivit din källa som 1956? Skickade han brev efter att han dött också?

Så som jag har förstått det var Einstein agnostiker. Och vem fan bryr sig om vad Einstein tyckte?
Citera
2008-08-07, 17:33
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nate Black
Okej, du (utan källor) citerar fritt här, jag hade iallafall ett citat som kunde backas upp av Randi från en tidningsintervju där han själv säger att han inte är övernaturlig. Sålänge du inte behöver källor på dina citat så står mitt högre. Än en gång, youtube och fritt citerande.

Edit*

Om han nu har krafter, varför räddar han inte folk? Varför vinner han inte på lotto? Om han kan läsa tankar, varför spöade han inte 9/11 terroristerna? Det hela faller på sin orimlighet. Trevlig radiointervju med bla. Criss Angel och James Randi.
Här är han helt värdelös och misslyckas.
Citat: "If anyone claims supernatural powers, I'm just going to bust him." av Criss Angel. Sedär, det går ej ihop med ditt antagligen påhittade citat.

Hört talas om karmalagen?

Just det, ingen lider oförskyllt eller njuter oförskyllt...god respektive dålig karma från tidigare liv!

James Randi är en professionell illusionist, och som sådan skicklig på att DUPERA människor!

Uri Geller avslöjar här James Randi som en grov lögnare, och att Geller själv inte är någon illusionist eller trollkarl, han har aldrig överhuvudtaget tränat trolleritricks...utan Uri Geller har äkta paranormala förmågor, som han till sin stora förvåning upptäckte när han var liten:

http://web.archive.org/web/20040809232314/www.magicmagazine.com/december03/december03dozen2.html

Här kan ni läsa allt om BLUFF-makaren Randi och hans oärliga, dubiösa ovetenskapliga metoder, som nu har avslöjats:

http://www.skepticalinvestigations.org/exam/Prescott_Randi.htm

http://www.skepticalinvestigations.org/whoswho/Randi_dogs.htm

http://www.skepticalinvestigations.org/exam/Sean_Randichallenge.htm

Här kan ni läsa om James Randis BLUFF-utmaning på 1 miljon dollar:

http://www.sasser.net/forum/viewtopic.php?t=1100

http://www.skepticalinvestigations.org/controversies/Auerbach_Randi.htm

Symptomatiskt för Randi är, att när han i enskilda samtal med kritiker erkänner att han inte har något på fötterna, så struntar han sedan att korrrigera sina lögner i sina kommande bokupplagor + att han återupprepar samma lögner i nya mediaframträdanden.

Det hela handlar alltså om vilseledande propaganda från James Randis sida, inte någon sanning...James Randi är alltså allt annat än ärlig och vetenskaplig i sitt uppsåt!!!

Kan inte alls vara roligt för trollkarlen James Randi att bli avslöjad på det här förnedrande sättet...
Citera
2008-08-07, 17:44
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Nej, man vet att det fanns en punkt baserat på uträkningar, hur/varför denna punkt fanns eller hur/varför den expanderande har inget med saken att göra då det inte är det teorin beskriver. Teroin beskriver vad som hände efter att denna punkt börjat expandera. Dvs hur/varör den började espandera har inget med saken att göra.

Tex jag kan beskriva exakt hur man bakar en kaka utan att ha nån aning om hur man odlar säd eller maler mjöl, utan att ha en aning om hur det går till för en ko att alstra mjök eller för en höna att lägga ägg, eller för den delen varför socker smackar sött eller varför grädde blir tjock när man vispar den.
Min beskrivning av hur man bakar en kaka blir inte mindre korrekt bara för att jag inte vet/beskriver hur ingredienserna kommit till. Eller varför dom smakar/funkar exakt som dom gör

Det är samma sak med Big Bang teorin, den blir inte mindre korrekt bara för att den inte beskriver hur själva sigularteten kom att finnas eller destabiliseras eftersom att den inte handlar om det utan bara är en förklaringmodell för vad som hände EFTERÅT.

Hur vore det om du till att börja med gav oss nåt konkret bevis för att universum överhuvudtaget skulle ha trollat och sprängt fram sig själv ur tomma intet...
Citera
2008-08-07, 17:46
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nate Black
Källa.

Sen har du nog tänkt fel, Einstein dog 1955. Varför har du då angivit din källa som 1956? Skickade han brev efter att han dött också?

Så som jag har förstått det var Einstein agnostiker. Och vem fan bryr sig om vad Einstein tyckte?

Haha. DoÅ gjorde bort sig igen med falska källor och tveksamt material. Det är ju knappst första gången han är ute på lövtunn is...
Citera
2008-08-07, 17:47
Medlem
najass avatar
Citat:
Hur vore det om du till att börja med gav oss nåt konkret bevisför att universum överhuvudtaget skulle ha trollat och sprängt fram sig själv ur tomma intet...

Den enda som trollar här är du.
Citera
2008-08-07, 17:51
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yonera
gyllenesnittet finns överallt för att det är en NATURLAG!!!!!!!!!!

En naturlag med en sådan fantastisk symmetri, kan den ha sitt ursprung i någon annan än vår evige Intelligente Skapare?
Citera
2008-08-07, 17:56
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skyliner
Jag hänvisar till en rätt skoj artikel i new scientist om människokroppens imperfektioner...

Intelligent Design i den mänskliga kroppen:

http://www.allahexists.com/human_body/human_body.php

Miraklet kring Människans skapelse:

http://www.creationofman.net/chapter1.html

Miraklet kring Människans immunsystem:

http://www.creationofman.net/chapter2.html

Miraklet kring hormonerna:

http://www.creationofman.net/chapter3.html

Miraklet kring DNA:

http://www.creationofman.net/chapter4.html

Citera
2008-08-07, 18:00
Medlem
Quantilhos avatar
Då DoÅ envisas med att enbart länka till pseudovetenskap och religiöst material i de andra trådarna så bakade jag ihop dem med den stora tråden om trosgrundade uppfattningar om naturlagarna.

/Moderator

PS. Om någon hittar startinläggen för de adderade trådarna så uppskattas det om någon länkar direkt till dem så att jag kan addera dem i första inlägget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in