Citat:
Ursprungligen postat av Milford.Cubicle
1 och 2. Jo men jag tycker 60 år är jävligt länge med tanke på att datorn kan göra miljoners beräkningar i sekunden. På det sättet blir det länge. Så bara vi hade de rätta formlerna borde det gå lättare. Som Turin gjorde tog formler från astronomin och kärnfysiken för att beskriva morfogenes och hur mönster på kor bildas. Detta var väldigt likt riktigt liv. Och hans idéer är en grund för dagens teknik. Håller du inte med om att detta skvallrar om att fysik och medvetande är nära sammankopplade?
Men det är ju inte datorer som programmerar, är det? det är ju trots allt människor som skriver koden. Dessutom har inte datorerna alltid varit lika snabba som idag, din mobil är nog kraftigare än allt de hade under de första 40-50 åren. Du verkar dessutom seriöst överskatta beräkningskapaciteten eller alternativt underskatta mängden beräkningskraft som behövs. Bara att simulera hur en enskild växt växer under säg ett par veckor, tar upp många, många datortimmar på ett datorkluster (för att ta ett exempel jag vet lite om). Vi har inte i närheten av den datorkraft som skulle krävas för att köra en simulering av någon mer allmän evolution. Bara att simulera hur ett enskilt protein veckar ihop sig när det får existera i vatten kräver ju de värsta superdatorerna vi har!
Jag känner dock igen tankegången om datorsimulerad evolution, tänkte själv en del på det när jag gick på högstadiet. Senare läste jag om hur mycket tid och datorkraft relativt simpla simuleringar faktiskt krävde, och nu när jag själv skrivit simpla program för att t.ex. simulera värmeledning och proteinväckning inser jag att vi är ljusår ifrån sådana stora avancerade simulationer. Fast, exponentiell utveckling osv. så vem vet?
Slutligen, när man vill göra en tankegång till en fysikalisk teori, är det bra att försöka skriva ner matematiska formler för den. Om man inte kan uttrycka den matematiskt är det svårt (omöjligt?) att göra precisa förutsägelser och därför omöjligt att testa den, så försök göra någon typ av matematisk formulering (kanske bara ungefärliga uppskattningar till att börja med).