2007-09-04, 19:22
Medlem
jimmychrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jojoh
Ja ja men kastar du tvn i gatan så går inte Björne sönder. Det finns väl också experiment som visar att vissa hjärnskador ökar kreativitet och kanske IQ?
Ja. IQ vetefan, det är ganska löst. Men folk har börjat måla och härja runt efter strokar och proppar och skit. So what? Det är fortfarande en störning, även om den har positiva effekter.

Vad det har med medvetandet att göra får du gärna veckla ut.
Citera
2007-09-04, 19:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quantilho
Så de dök alltså upp från tomma intet tack vare skaparens egna materiella inslag? Hur manifesterade dessa nya arter för första gången. Varifrån kom den första bakterien? Jag antar att den inte uppstod från oorganiska ämnen som råkade blandas på ett speciellt sätt utan att den helt plötsligt dök upp tack vare någon andlig varelses vilja. Hur ligger det egentligen till? Om du ska ha en vettig teori så måste du ju kunna utveckla detaljerna mycket mer än att bara säga att de "skapades av skaparen".

och hur kommer det sig då att vi inte ser nya arter spontant dyka upp från tomma intet då? Agerar bara skaparen när ingen tittar eller hur ligger det till?

Intressant fråga Quantilho.

Har man kontroll över varenda atom så är det nog inga problem att ordna i princip vilken sammansättning som helst. Det var ju inga problem för Gud att låta Moses dela havet eller att göra om en käpp till en orm, till exempel.

Eftersom Gud är ande och besitter dessa krafter så var det säkert heller inga problem med att sätta ihop en människa efter det att han tänkt ut hur han skulle gå tillväga. Han tog ingredienserna direkt från jorden och satte till energi (livskraft, själ). Därmed så borde det vara helt omöjligt att skapa liv utan denna energi genom att enbart använda fysiska processer direkt från planeten.

Tänk om du skulle kunna styra varenda atom, vilken makt du skulle ha, och nästan ingenting skulle vara omöjligt. Men du behöver en sak till, intelligens, i mängder. Du måste veta exakt hur du skall styra och sätta ihop alla atomer för att uppnå det du vill. Så Gud måste vara extremt intelligent, annars skulle han inte ha någon nytta av dessa otroliga krafter.

Vi har också krafter att göra ganska märkliga saker, men inte fysiskt, utan metafysiskt. Jag kan lätt tänka mig (i detalj) hur jag får statshuset att rasa ihop i Stockholm. Jag kan vidare tänka mig luften ovanför det ihoprasade stadshuset fullt med diverse ufon samtidigt som Bethovens 8'a spelas, av zebror. Det är vårt sätt att göra "underverk" och trolla lite. Det märkliga fenomenet kallas fantasi.

Och nej, Gud skapade inga nya djur. Men vem vet.
Citera
2007-09-04, 19:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jimmychrist
Det första är fel, fel, fel.

På fråga två svarar vi att "det är man inte säker på ännu." Men mycket pekar mot telomer-sönderfall och/eller fria radikaler som skadar DNA. Det är också knutet till metabolismen. Ju snabbare ämnesomsättning desto kortare tid lever organismen. Däggdjur ligger ganska väl samlade runt 800 miljoner hjärtslag. Sen är det i regel godnatt.

Åldrande är inte, som någon filosoferade, ett argument för evolution. En genppsättning som skapade en organism som var immun mot åldrande skulle ha mycket goda chanser att fortplanta sig, all other factors being equal, eftersom den har all tid i världen att göra det på. Men en snabb turn-over ökar såklart organismernas möjlighet att anpassa sig.

Så det är fel?

Kan du ge några bevis för den saken? Jag läser gärna något som bestyrker vad du säger. Men det MÅSTE gälla en ung frisk oförstörd hjärnas kapacitet.

Angående ålder.

Tja, vi var ju ämnade att leva för evigt först innan synden kom till. Se blev vi plötsligt äldre, och kunde till och med dö.
Citera
2007-09-04, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xcore
Intressant fråga Quantilho.

Har man kontroll över varenda atom så är det nog inga problem att ordna i princip vilken sammansättning som helst. Det var ju inga problem för Gud att låta Moses dela havet eller att göra om en käpp till en orm, till exempel.

Eftersom Gud är ande och besitter dessa krafter så var det säkert heller inga problem med att sätta ihop en människa efter det att han tänkt ut hur han skulle gå tillväga. Han tog ingredienserna direkt från jorden och satte till energi (livskraft, själ). Därmed så borde det vara helt omöjligt att skapa liv utan denna energi genom att enbart använda fysiska processer direkt från planeten.

Tänk om du skulle kunna styra varenda atom, vilken makt du skulle ha, och nästan ingenting skulle vara omöjligt. Men du behöver en sak till, intelligens, i mängder. Du måste veta exakt hur du skall styra och sätta ihop alla atomer för att uppnå det du vill. Så Gud måste vara extremt intelligent, annars skulle han inte ha någon nytta av dessa otroliga krafter.

Vi har också krafter att göra ganska märkliga saker, men inte fysiskt, utan metafysiskt. Jag kan lätt tänka mig (i detalj) hur jag får statshuset att rasa ihop i Stockholm. Jag kan vidare tänka mig luften ovanför det ihoprasade stadshuset fullt med diverse ufon samtidigt som Bethovens 8'a spelas, av zebror. Det är vårt sätt att göra "underverk" och trolla lite. Det märkliga fenomenet kallas fantasi.

Och nej, Gud skapade inga nya djur. Men vem vet.

Kan du ge några bevis för den saken?
Citera
2007-09-04, 19:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Isglass
Kan du ge några bevis för den saken?

Visst!

Nu skall vi se, har du fantasi? Vet du vad metafysik är?

Det andra är inget som behöver bevisas eftersom Quantilho ville ha ett förslag på hur det kunde gått till när Gud skapade människan. Och då kom jag med ett som var baserat på vad Bibeln säger. Och lägg märke till att jag inte hävdar något bestämt utan använder ord som "borde" etc. Det sista jag skriver är baserat på vad Bibeln säger.

Där var du lite snabb kanske?
Citera
2007-09-04, 20:11
Medlem
jimmychrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xcore
Så det är fel?

Kan du ge några bevis för den saken? Jag läser gärna något som bestyrker vad du säger. Men det MÅSTE gälla en ung frisk oförstörd hjärnas kapacitet.
Vi har jobbat med att kartlägga hjärnan ända sedan artonhundratalet. Med hjälp av PET-scanning och fMRI kan vi se vilka områden i hjärnan som aktiveras vid olika typer av problemlösning, Vi använder hela hjärnan. Bara inte hela på en gång, det kallas för epilesianfall och är mindre trevligt.

Den där moderna myten kommer troligtvis från en massuppfittning av det faktum att neuronerna, hjärncellerna, bara utgör ungefär 10% av encephalon, resten är gliaceller som hjälper till att förse neuronerna med näring och syre, skapar myelin, rensar undan döda neuroner, och underlättar läkning.

Det tyckte ufo-kramarna och new age-tomtarna var ett coolt sound-bite dom kunde använda för att kränga helande stenar och kepsar med tveksamt underbyggd självförverkliganderetorik.

Om du är anhängare av mikroevolution så kan man ställa upp det såhär också; Ett organ som slukar 25% av organismens energi, men bara bidrar med ett par procent av sitt teoretiska max skulle fort nått så in i helvete väljas bort till förmån för en mer kostnadseffektiv lösning.

Föreställ dig själv om lungorna var tio gånger större än nödvändigt, eller du hade ett hjärta stort som en julskinka.

Vi betalar förbannat dyrt för vår neo-cortex, det är synd att folk inte har skam att använda skiten.

.

Tror du mig inte så ring valfritt sjukhus eller universitet med Psykologi A på schemat. Eller läs en bok utan testamenten.
Citera
2007-09-04, 20:32
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain
Jag vet och jag instämmer, men samtidigt är väl den här frågan bättre än trådarna han brukar skapa? Sånt ska väl uppmuntras? Kanske håller han på att bättra sig? (tänker särskilt på den nästan kusliga frånvaron av smileys.. omotiverad fetstil är där, men ändå)
Min teori är att Doå råkade stoppa gaffeln i brödrosten, fick en elchock och var nästan helt normal i flera timmar.
Citat:
Ursprungligen postat av wellerman
Det är nog bara hans nya trick för att lura in folk i diskussionen. Han har nog ett annat konto för seriösa trådar.
Skulle det stämma så hoppas jag att moderatorerna håller ett räfst och rättarting. Sockdockskonton tolereras visst så länge de inte används i samma konton.
Citera
2007-09-04, 20:46
Medlem
Spanish_Johnnys avatar
Citat:
Om du är anhängare av mikroevolution så kan man ställa upp det såhär också; Ett organ som slukar 25% av organismens energi, men bara bidrar med ett par procent av sitt teoretiska max skulle fort nått så in i helvete väljas bort till förmån för en mer kostnadseffektiv lösning.
Lägg därtill att det vore jävligt taskigt mot alla födande kvinnor till och med av en väldigt sadistisk gud att sätta en klump med 90% outnyttjad vävnad i ena änden av barnet. Ur en evolutionär synpunkt är det bara ologiskt.
Citera
2007-09-04, 20:50
Medlem
jimmychrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spanish_Johnny
Lägg därtill att det vore jävligt taskigt mot alla födande kvinnor till och med av en väldigt sadistisk gud att sätta en klump med 90% outnyttjad vävnad i ena änden av barnet. Ur en evolutionär synpunkt är det bara ologiskt.
Ja, som sagt, det kostar på.

Fast jag tror att det är på grund av att vi reste oss på två ben som det är riktigt extrajävligt att klämma ut en unge. Bäckenbenet måste bli trängre för att kunna ha en meningsfull stegrörelse.
Citera
2007-09-04, 21:11
Medlem
Dr. Wilys avatar
Citat:
Fast jag tror att det är på grund av att vi reste oss på två ben som det är riktigt extrajävligt att klämma ut en unge. Bäckenbenet måste bli trängre för att kunna ha en meningsfull stegrörelse.
Jo. Det faktum att människan i flera avseenden inte är välanpassad till att gå på två ben måste vara en nagel i ögat för de som vill hylla en felfri skapare av allt liv. Jag har för mig att åkommor som livmoderframfall och ryggproblem ofta beror på att vi är bipedala. Sedan har väl vår kraftigt expanderade hjärnskål lett till att vi enkelt kan drabbas av besvär med bihålorna o dyl.
Citera
2007-09-04, 22:28
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr. Wily
Jo. Det faktum att människan i flera avseenden inte är välanpassad till att gå på två ben måste vara en nagel i ögat för de som vill hylla en felfri skapare av allt liv. Jag har för mig att åkommor som livmoderframfall och ryggproblem ofta beror på att vi är bipedala. Sedan har väl vår kraftigt expanderade hjärnskål lett till att vi enkelt kan drabbas av besvär med bihålorna o dyl.

Vår stora skalle har också lett till att våra ungar måste födas för tidigt. Våra hjärtan är allt annat än designunderverk, och med våra ögon gjorde "designern" en dunderblunder; han la blodkärlen framför näthinnan. En ingengör på ett kameraföretag som gör en sån blunder skulle få kicken fortare än kvickt.

Sen har vi autoimmunsjukdomar som lupus, där kroppen bekämpar sig själv.

Antingen var designern idiot, vilket han inte kan vara, han ska ju vara omnipotent, eller så var han ond.
Citera
2007-09-04, 22:38
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snorlyktan
Antingen var designern idiot, vilket han inte kan vara, han ska ju vara omnipotent, eller så var han ond.

Vore han ond så borde han ju kunnat ha jävlats bra mycket mer än med såna här smådetaljer. Var det en designer så är han nog mest inkompetent och lite allmänt vresig. Han kanske var ute och söp med polarna dagen innan skapelsen och var lite sur för att han inte lyckades ragga upp nån gudinna att ta med hem eller nåt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in