2007-09-30, 21:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zaxxon
Du säger det, men det gör det inte sant. Du försöker bara vrida fakta till att passa dina slutsatser. Tragiskt att du inte inser det.

Precis samma sak som du själv försöker att göra genom att hävda något du inte vet eller kan bekräfta. Tragiskt att du inte inser det.

Citat:
Bibeln är inget bevis. Du skall hitta mätningar, observationer, m.m som bevisar att skapelsen skedde för 15k år sedan och enligt biblen. Dvs. bevisa biblen.

Tja, du kan ju inte ge några exempel på nånting före den tiden.
Citera
2007-09-30, 21:01
Medlem
Xploits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xcore
En motfråga, vad säger att det INTE varit annorlunda förhållanden på jorden eller att dessa "fynd" utsatts för en mängd saker som gör att mätningarna blir fel?

Finns det ingen anledning att tro på något om det inte finns en anledning att tro på det. Vad finns det för anledningar att tro på att förhållanderna var annorlunda som orskar fel i mätningarna?

Citat:
Bibeln!

Bibeln är inget bevis. Du kan hävda med ditt vanliga rätt dåligt utvecklade argument att Bibelns komplexitet talar för att det är gudomligt inspirerat; men att något är gudomligt inspirerat betyder inte att det är sant.
Citera
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ja, eftersom ingenting kommer till av en slump. Det finns alltid en tanke bakom.

Tror du att någon skapat Flashback, eller är det resultatet av en slump?

I så fall, varför tror du att vi, jorden och universum kom till av en slump?
Varför skulle inget kunna komma till av en slump? Gör nu inte blundern att säga att bara för att en del saker inte beror på slumpen, så kan inget bero på slumpen.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Xploit
Finns det ingen anledning att tro på något om det inte finns en anledning att tro på det. Vad finns det för anledningar att tro på att förhållanderna var annorlunda som orskar fel i mätningarna?

Bibeln!

Bibeln är inget bevis. Du kan hävda med ditt vanliga rätt dåligt utvecklade argument att Bibelns komplexitet talar för att det är gudomligt inspirerat; men att något är gudomligt inspirerat betyder inte att det är sant.

Det är det enda som hittills gett mig nån logik i alla fall.
Citera
2007-09-30, 21:02
Medlem
Citat:
Ja, eftersom ingenting kommer till av en slump. Det finns alltid en tanke bakom.

Tror du att någon skapat Flashback, eller är det resultatet av en slump?

I så fall, varför tror du att vi, jorden och universum kom till av en slump?

Flashback är "skapat" utifrån ett behov, psss vi har sjukhus mm. Eller ligger det en "gud" bakom även dessa? Sen hur flashback uppkommit, ingen aning.

Kan du då säga mig vilken tanke som ligger bakom t.ex bakgrundsstrålningen, radiaktivitet mm.?
Citera
2007-09-30, 21:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
Flashback är "skapat" utifrån ett behov, psss vi har sjukhus mm. Eller ligger det en "gud" bakom även dessa? Sen hur flashback uppkommit, ingen aning.

Kan du då säga mig vilken tanke som ligger bakom t.ex bakgrundsstrålningen, radiaktivitet mm.?

Vad Gud haft för mening med allt vet jag inte, inte du heller. När vetenskapen nått så långt, så vet vi.

En av orsakerna till att jag gillar vetenskap.

Så, nu har jag motionerat lite, dags att logga ut.
Citera
2007-09-30, 21:06
Medlem
Xploits avatar
Citat:
- Vi tror att........

- Man kan inte förvänta sig att vetenskapen.......

etc etc

Suck!

Finns något mer än tomma ord?

Jag gillar vetenskap, rätt. MEN jag anser inte detta vara vetenskap eftersom det inte finns några stödjande observationer.

ÄR universum resultatet av en slump?

VAD startade big bang?

osv

Vi är inne på filosofi.

Filosofera kan de flesta människor göra.

Tala om riktigt avancerade vetenskap kan däremot inte alla göra. Det är betydligt svårare för oss att refutera dina argument eftersom det kräver enorma kunskaper inom astrofysk; det hela ligger på nivåer som kräver doktorand och ett antal års forskning på universitet. Du tycker kanske detta är tomma ord eftersom det innehåller "du bör inte vänta dig", men du bör inte vänta dig att vi skall kunna ge dig kompletta vetenskapliga svar här på FB. Du skulle säkert kunna vända dig till de diverse forskarna på Institute for Advanced Studies i USA. Dock tror jag att även deras ord skulle falla på döva öron eftersom du redan har nått ett väldigt extremt stadium av tro, nämligen att du "vet" att Gud är sann och att evolutionen är omöjlig som teori (ingen seriös vetenskapsman skulle hävda att Gud är omöjlig dock, även om de är ateister)
Citera
2007-09-30, 21:08
Medlem
Xploits avatar
Citat:
Det är det enda som hittills gett mig nån logik i alla fall.

Att det hitills är det enda som har gett dig någon logik talar inte ens för att det är troligt. Låter snarare som ett fall av en människa som försöker hitta ett bra svar och tar det bästa som finns för tillfället som evigt sant; det bästa vore snarare att erkänna okunskap för tillfället.
Citera
2007-09-30, 21:15
Medlem
Zaxxons avatar
Citat:
Precis samma sak som du själv försöker att göra genom att hävda något du inte vet eller kan bekräfta. Tragiskt att du inte inser det.

Tja, du kan ju inte ge några exempel på nånting före den tiden.

VETENSKAPEN bekräftar detta med observationer. JAG bekräftar det inte, för det behöver jag inte göra. Vetenskapen pekar på att människan, grodor, fiskar, elefanter, korkodiler, osv osv osv är mer än 15k år gamla. Dessa visar också att olika arter har existerat olika länge och under olika tidsperioder.

Man finner lämningar från några hundra år till 30-40k år, upp till hundratals miljoner år gamla.

Du medhåller själv att jorden kan vara flera miljarder år gammal. Hur skall du ha det nu? Gills dateringen ibland, då den passar dig, och ibland inte. Det brukar vara lätt att hitta motsägelser hos er yx-skaft. Som exempel från en annan tråd där du förlitar dig till datering och skriver:

http://flashback.info/showpost.php?p=8064479&postcount=1887

Citat:

1.Att vi har den högsta koldioxid halten i atmosfären på 650.000 år

http://flashback.info/showpost.php?p=8030676&postcount=1852
Citat:
For example, we see in ice core records from Antarctica and Greenland that the world cycled in and out of glacial periods over 120Kyr cycles

Tydligt är att du bara vill se fakta då det stödjer dina slutsatser, vilket är precis min poäng.
Citera
2007-09-30, 21:20
Bannlyst
Citat:
VETENSKAPEN bekräftar detta med observationer. JAG bekräftar det inte, för det behöver jag inte göra. Vetenskapen pekar på att människan, grodor, fiskar, elefanter, korkodiler, osv osv osv är mer än 15k år gamla. Dessa visar också att olika arter har existerat olika länge och under olika tidsperioder.

Man finner lämningar från några hundra år till 30-40k år, upp till hundratals miljoner år gamla.

Du medhåller själv att jorden kan vara flera miljarder år gammal. Hur skall du ha det nu? Gills dateringen ibland, då den passar dig, och ibland inte. Det brukar vara lätt att hitta motsägelser hos er yx-skaft. Som exempel från en annan tråd där du förlitar dig till datering och skriver:

http://flashback.info/showpost.php?p=8064479&postcount=1887

http://flashback.info/showpost.php?p=8030676&postcount=1852

Tydligt är att du bara vill se fakta då det stödjer dina slutsatser, vilket är precis min poäng.

Suck!

Det du pratade om var människor, det andra har jag inte förnekat.
Citera
2007-09-30, 21:20
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21

Gud är bara uppfunnen som förklaring när man inte vet bättre. På innan man förstod hur barn blev till så menade man att det var gud som löste problemet. Likadant har det alltid varit. När man inte längre behöver förklara jordens uppkomst med gudomliga inslag har religionsfolket retirerar till att gud istället skapat universum och så håller det på.

Gud är bara ett ord som är synonymt med okunskap och sämre vetande. Men lyckligtvis har gudomligheter varit på reträtt under mycket lång tid och lär fortsätta att vara det.
Citera
2007-09-30, 21:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Xploit
Att det hitills är det enda som har gett dig någon logik talar inte ens för att det är troligt. Låter snarare som ett fall av en människa som försöker hitta ett bra svar och tar det bästa som finns för tillfället som evigt sant; det bästa vore snarare att erkänna okunskap för tillfället.

Så, nu vill du gå till "okunskap"?

Det får stå för er vetenskapare i så fall, jag vet att universum är skapat av en Gud, och har alltid vetat.

Nu måste jag ta hand om katten som fortfarande ligger sövd efter veterinärbesöket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in