2007-09-05, 23:20
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xcore
Riktigt så enkelt är det nog inte.

Är i stort sett enda anledningen jag kan tänka mig tioll varför vuxet folk tror på sagor... dom är helt enkelt livrädda för att deras liv inte har nån mening och livrädda för döden så dom måste skapa ett "liv efter döden" för att palla med att hantera det...
Citera
2007-09-05, 23:38
Medlem
Xploits avatar
Citat:
Det var kanske inte nån saga jag hade i tankarna direkt utan mer en förklaring till varför jag ser att vi är skapade, vilket ni tydligen inte gör. Då tänkte jag att jag kunde berätta vad jag ser, som ni inte gör.

Men visst kan jag skriva ihop en saga om du vill ha en.

Jag vet vad den skall handla om också

Godnatt!

Eftersom du tydligen redan visste att vi var skapade innan du läste Bibeln är jag intresserad av varför du tror som du gör.

Hur förklarade du saker som de mänskliga defekter som vi tidigare diskuterade utan Bibeln t ex?
Citera
2007-09-06, 00:14
Medlem
Citat:
Jag skall skriva ihop ett längre svar till dig imorgon, och tro mig, det blir en bit.

Återkommer.

Jag väntar med spänning.

Citat:
Det var kanske inte nån saga jag hade i tankarna direkt utan mer en förklaring till varför jag ser att vi är skapade, vilket ni tydligen inte gör. Då tänkte jag att jag kunde berätta vad jag ser, som ni inte gör.

Glöm inte att du inte bara ska berätta hur du ser att vi är skapade utan att du även ska förtälja hur du kan se på vilket sätt vi är skapade.
Citera
2007-09-06, 00:29
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snorlyktan
Krokodiler?
Och vad får dig att tro att det vi har idag är ett slutresultat? Livet utvecklas fortfarande. I samma takt som tidigare, om inte snabbare.

Människan har t.ex. blivit längre och fått sämre tänder på bara något tusental år.

Krokodilen har inte utvecklats ur något annat, utan har alltid varit krokodil, sedan den skapades... för om den vore stadd i utveckling, så borde du ju hitta både rudimentära och slumrande organ...men icke...

Människan har blivit längre och fått sämre tänder pga dålig kost, ja, men fortfarande har vi bara med Människor att göra!!

Förklara för oss amöbans väg till Människan tack!
Citera
2007-09-06, 00:40
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Hur stor är chansen för en slump?
Hur långt är ett snöre och annan salongsfilosofi.
Citera
2007-09-06, 00:40
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quantilho
Så de dök alltså upp från tomma intet tack vare skaparens egna materiella inslag? Hur manifesterade dessa nya arter för första gången.

Du vet väl att Gud och stamfäderna till Människan och alla djurarter har mystiska krafter, att de kan utföra mirakel...
Citera
2007-09-06, 00:48
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Intressant fråga Quantilho.

Har man kontroll över varenda atom så är det nog inga problem att ordna i princip vilken sammansättning som helst.
Tänk om du skulle kunna styra varenda atom, vilken makt du skulle ha, och nästan ingenting skulle vara omöjligt. Men du behöver en sak till, intelligens, i mängder. Du måste veta exakt hur du skall styra och sätta ihop alla atomer för att uppnå det du vill. Så Gud måste vara extremt intelligent, annars skulle han inte ha någon nytta av dessa otroliga krafter.

Precis!

För en som är allsmäktig är det inga som helst problem meddelst sin allmakt att skapa och styra skeendena i universum, både i makrokosmos och på atomär nivå i mikrokosmos...

Men att en IQ-befriad Bang Bang eller "evolution" skulle kunna skapa allt fantastiskt som existerar...nope!
Citera
2007-09-06, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Men att en IQ-befriad Bang Bang eller "evolution" skulle kunna skapa allt fantastiskt som existerar...nope!

Big bang teorin och evolutionsläran säger iofs ingenting om guds vara eller icke vara. Det är ju fullt möjligt att tro på både och.
Citera
2007-09-06, 00:53
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
...och med våra ögon gjorde "designern" en dunderblunder; han la blodkärlen framför näthinnan. En ingengör på ett kameraföretag som gör en sån blunder skulle få kicken fortare än kvickt.

http://www.flashback.org/showthread.php?p=8212167#post8212167

93) Människans inverterade näthinna inte alls något tecken på dålig design:

http://www.trueorigin.org/retina.asp

Citera
2007-09-06, 00:56
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr. Wily
Jo. Det faktum att människan i flera avseenden inte är välanpassad till att gå på två ben...

Och ändå har Människan gått på två ben ända sedan hon skapades för ett par miljarder år sedan...
Citera
2007-09-06, 01:03
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Och på vilket sätt skiljer det sig från den mer vetenskapliga teorin att byggstenarna sattes ihop av sig själva?

Av sig själva...
Citera
2007-09-06, 01:06
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Jag ser inte Gud som något "obehag" jag ser honom som någon man borde tacka för man fått livet. Och som en nödvändighet om saker och ting skall fungera.

Exakt!

Att kalla någon som gett en livet för "obehag"...skrämmande livssyn...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in