Citat:
Ursprungligen postat av ikh
Jag förstår hur du menar, men ett straff behöver inte vara något ont, det kan vara ett sätt att rädda personens odödliga själ undan helvetet. Dvs att rycka den från jordelivet och på så vis rädda den från att begå brott mot guds regler som ger ett betydligt värre straff.
//Edit: När jag skriver att alla får en chans att göra bot, så kommer även chansen att göra bot efter döden.
/mvh Ikh
Så här är det enkelt förklarat.
Det finns bara en orsak att du lever och inte är en hög med jord, Guds kraft/energi. När han blåste "livsande" i dig så fick "jorden liv". När du "dör" så går livsanden tillbaks till Gud igen, han kan när som helst återställa dig igen, så du lever fortfarande, eller rättare sagt, energin/livsanden av dig finns kvar.
Om den dör, så är du död på riktig och är borta för alltid, och det finns ingen chans att återställa dig. Så alla som "dött" hittills betyder bara att livsanden av dem gått tillbaks till Gud. Han kommer därför "blåsa liv i jorden" igen så att de återställs när den tiden kommer. Sen kommer de att dömas, och blir de då dömda till döden så kommer deras kraft/energi/livsande att permanent tas bort, dvs den finns inte hos Gud länge, och då finns det ingen chans att återställa dem, någonsin.
Då är de permanent döda sen.
Sen förstår jag inte varför ni klagar på "min attityd", som ni uppför er så, vad hade ni väntat er? Skulle ni varit någorlunda ödmjuka i er framtoning själva, och mindre hånfulla så hade även jag haft ett mindre självsäkert sätt. Tänk på det. Så rannsaka er själva innan ni kommer med en massa kritik mot andra.
Ni vill ha bevis, men ENBART för att något är fel i Bibeln. När ni får information så blir ni genast sura för att ni inte hade rätt, eller har gjort bort er helt enkelt, svagt. Det går så lätt att anklaga Gud för att vara grym/ond/falsk osv. Skärp er, samtliga, så kommer ni få ett bättre bemötande tillbaka.
Och du, inga hot tack! Eller fula påhopp. Det tyder bara på fula efterslängar för att man blir sur när man har fel i sina förhastade påståenden. Jag är både mod och admin själv, och så uppför inte jag mig, garanterat. Ge mig ett bra bemötande istället så kommer du få ett lika bra bemötande tillbaks.
Quantilho har så här långt har varit exemplarisk, inga onödiga tillsägelser eller hot alls. Bra gjort Quantilho, det får du en credit för.
Nu lämnar jag den här tröstlösa debatten.