2007-09-05, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xcore
Jo, för att få en rimlig förklaring till varför allt finns.

Hur vet du att det finns en rimlig förlaring?

Citat:
Vad vetenskapen aldrig kan ge oss är en tanke bakom allt detta, och en mening.

Hur vet du att det måste finnas en mening?

Citat:
Den kan heller aldrig ge oss nåt mer än det vi kan se.

Hur vet du att det måste finnas något mer?

Citat:
Den kan heller inte ge oss en förklaring eller en identitet.

Hur vet du att det måste finnas en förklaring/identitet?

Citat:
Var kommer vi ifrån, varför finns vi till, vart är vi på väg.

Hur vet du att vi måste ha ett mål?

Att alla dessa frågor har svar som du tycker är begripliga och rimliga är något du postulerar. Det finns ingenting objektivt som garanterar att verkligheten förhåller sig så.
Citera
2007-09-05, 21:35
Medlem
Citat:
Skall jag lägga fram bevis för mina teorier?

Och hur hade du tänkt dig att det skulle gå till?

Vi skall titta lite närmare på det.............

Gud är andevarelse, skaparen av universum och oss. Ingen människa kan "se honom och leva" står det i Bibeln. Vi kan inte se honom ändå pga att han inte är fysisk. Guds kraft vet jag inte mycket om, och det finns ingen bok eller skrift som i detalj beskriver Guds kraft.

Vi kan anta att den inte är något vi skulle kunna se och mäta eftersom han är andevarelse. Trots det så måste Guds kraft kunna påverka allt fysiskt, annars hade vare sig vi eller universum blivit till.

Gud själv fanns före det att univerum var skapat, då är frågan, var? Kanske finns det fler universum som inte är fysiska? Vad Gud gjorde före oss har jag ingen aning om. Jag har heller ingen förklaring till att han inte "har någon början eller slut", där tar min logik slut.

Du förstår att det inte är helt lätt att ta fram bevis för något du inte kan se som vetenskapligt, eftersom det inte är fysiskt eller något som vi kan uppleva.

Så vänta dig inga vetenskapliga bevis.

Jag förväntade mig naturligtvis inga vetenskapliga bevis
eftersom det du skriver teorier är ovetenskapligt trams.
Det måste vara höjden av ignorans att tro på en samling myter från antiken/järnåldern.

Citat:
Vad jag däremot kan göra är att be dig titta på vad han gjort, skapelsen.

Jag har inga problem med att se att allt detta är skapat, frågan är varför du och flera andra har det.

Så hur ser du att "allt detta" är skapat av en allsmäktig gud och att han skapade oss som fullständiga människor?
Citera
2007-09-05, 21:47
Medlem
Citat:
Jaså, gör han?

Och vilka var det som syndade?

Varför han är en ond jävel behöver väl ingen närmre förklaring (folkmord och liknande trevliga saker).

Enligt dig, och alla andra kristna är gud allsmäktig och allvetande, eller hur? Gud visste från den stunden han skapade människan alla handlingar hon någonsin skulle begå. Naturligtvis visste han att ormen skulle lura Eva, och naturligtvis visste han att om han hade skapat människan annorlunda skulle hon inte ha ätit frukten. Fri vilja, kommer du att säga nu, men om gud inte visste vad som skulle hända är han väl knappast allsmäktig?
Citera
2007-09-05, 22:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av master_abi
Varför han är en ond jävel behöver väl ingen närmre förklaring (folkmord och liknande trevliga saker).

Enligt dig, och alla andra kristna är gud allsmäktig och allvetande, eller hur? Gud visste från den stunden han skapade människan alla handlingar hon någonsin skulle begå. Naturligtvis visste han att ormen skulle lura Eva, och naturligtvis visste han att om han hade skapat människan annorlunda skulle hon inte ha ätit frukten. Fri vilja, kommer du att säga nu, men om gud inte visste vad som skulle hända är han väl knappast allsmäktig?

Intressant tanke.

Som tål att granskas närmare...........

Gud visste inte exakt om vad som skulle hända, varför?

Gud kan säkert med stor sannolikhet se ungefär vad som "kan komma" att hända, men aldrig vad som KOMMER att hända och det har inget som helst med allsmäktighet att göra.

Varför?

Framtiden är inte given och förbestämd. Det skulle betyda att ALLA, och då menar jag alla INKLUSIVE Gud själv skulle bara göra sånt som redan var gjort, allt skulle bli en uppspelning av sånt som redan hänt. Kan du tänka dig något tråkigare? Allt en enda lång transportsträcka för alla, och för Gud själv. Varenda andetag, varenda litet steg förbestämt.

Dessutom sa Gud själv att han ångrade att han skapade människan, det hade han knappast gjort om han redan visste resultatet i förväg.

Makes sense?
Citera
2007-09-05, 22:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Isglass
Jag förväntade mig naturligtvis inga vetenskapliga bevis
eftersom det du skriver teorier är ovetenskapligt trams.
Det måste vara höjden av ignorans att tro på en samling myter från antiken/järnåldern.

Så hur ser du att "allt detta" är skapat av en allsmäktig gud och att han skapade oss som fullständiga människor?

Jag skall skriva ihop ett längre svar till dig imorgon, och tro mig, det blir en bit.

Återkommer.
Citera
2007-09-05, 22:18
Medlem
kb_cks avatar
Citat:
Jo, det är faktiskt så att designer står över all logik. Vår logik i alla fall. Och det är inget som vi hittat på som är övertygad om en skapelse. Men det måste också vara på det viset om det skall finnas någon logik i ett skapelseverk som universum.

Du hade väl knappast väntat dig en människa bakom skapelsen?
Nej ingen människa utan en skinkmacka eller Det Flygande Spaghettimonstret, helt ologiskt men sant. Jag förväntar mig dock logik av människor som vill bli tagna på allvar.
Citera
2007-09-05, 22:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kb_ck
Nej ingen människa utan en skinkmacka eller Det Flygande Spaghettimonstret, helt ologiskt men sant. Jag förväntar mig dock logik av människor som vill bli tagna på allvar.

Förutsatt att människorna diskuterar något som kan diskuteras med vetenskaplig logik, eller hur? Allt kan tyvärr inte det, även om man skulle vilja. Kunde jag ge dig vetenskapliga bevis på en Gud, så skulle jag göra det direkt utan att tveka.

Dags för sängen, godnatt.
Citera
2007-09-05, 22:48
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Jag skall skriva ihop ett längre svar till dig imorgon, och tro mig, det blir en bit.

Återkommer.
Kan du inte skriva en saga till mig också? Snälla farbror Xcore
Citera
2007-09-05, 22:51
Medlem
Försöksdjurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittfitta

Ursäkta men
Citera
2007-09-05, 23:00
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Jo, för att få en rimlig förklaring till varför allt finns. Vad vetenskapen aldrig kan ge oss är en tanke bakom allt detta, och en mening. Den kan heller aldrig ge oss nåt mer än det vi kan se. Den kan heller inte ge oss en förklaring eller en identitet. Var kommer vi ifrån, varför finns vi till, vart är vi på väg.

Tycker det där belyser hela problemet med teister.

Dom kan inte leva med sin egen meningslöshet så dom måste "skapa" ett högre syfte åt sig själv, en mining, om det så betyder att dom måste "tro" att dom skapdes av en lila gurka och meningen med livet är att den lila gurkan ska bli röd med vita prickar...
Citera
2007-09-05, 23:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Tycker det där belyser hela problemet med teister.

Dom kan inte leva med sin egen meningslöshet så dom måste "skapa" ett högre syfte åt sig själv, en mining, om det så betyder att dom måste "tro" att dom skapdes av en lila gurka och meningen med livet är att den lila gurkan ska bli röd med vita prickar...

Riktigt så enkelt är det nog inte.
Citera
2007-09-05, 23:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fittfitta

Det var kanske inte nån saga jag hade i tankarna direkt utan mer en förklaring till varför jag ser att vi är skapade, vilket ni tydligen inte gör. Då tänkte jag att jag kunde berätta vad jag ser, som ni inte gör.

Men visst kan jag skriva ihop en saga om du vill ha en.

Jag vet vad den skall handla om också

Godnatt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in