2007-06-30, 01:34
Medlem
Billows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGoodDoctor
Det finns böcker som rättar till det, till skillnad från vad Nya Testamentet misslyckades med. Om du vågar ta mig på allvar efter mina eldiga och dumma attacker mot dig hittills så kan du ta och läsa Neale Donald Walsch's trilogi Samtal med Gud. http://www.nealedonaldwalsch.com/
Kostar en spottstyver på Bokia. Faller tyvärr under "New Age".

Det är lugnt, jag klarar mig. Jag har min egen tro.
Boken finns på svenska också på http://www.solvinden.com/ och jag har tänkt beställa den länge. Jag har en annan bok som är kanaliserad från både Gud och Jesus.

Den heter (jag är vägen sanningen och livet) den tar upp saker som folk tolkat fel i Bibeln. Exemeplvis reirnkarnationsläran. Jesus har tydligen för att kunna fullfölja sitt uppdrag inkarnerats på jorden tidigare. Han såg bland annat Atlantis undergång (om man ska tro boken). Men den utrycker den kristna tron på ett logiskt sätt. Även änglar har kanaliserats budskap ifrån. Men jag kan gärna köpa boken du tipsar om ..
Citera
2007-06-30, 01:35
Medlem
Billows avatar
Citat:
Det är lugnt, jag klarar mig. Jag har min egen tro.
Vad är då din tro ??
Citera
2007-06-30, 01:38
Medlem
TheGoodDoctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Billow
Boken finns på svenska också på http://www.solvinden.com/ och jag har tänkt beställa den länge. Jag har en annan bok som är kanaliserad från både Gud och Jesus.

Den heter (jag är vägen sanningen och livet) den tar upp saker som folk tolkat fel i Bibeln. Exemeplvis reirnkarnationsläran. Jesus har tydligen för att kunna fullfölja sitt uppdrag inkarnerats på jorden tidigare. Han såg bland annat Atlantis undergång (om man ska tro boken). Men den utrycker den kristna tron på ett logiskt sätt. Även änglar har kanaliserats budskap ifrån. Men jag kan gärna köpa boken du tipsar om ..
Det finns bara Gud. Änglar, Jesus, Atlantis, Bibeln är fantasifoster. Ja, läs gärna böckerna jag nämnde. De kritiserar inte kristendomen, utan snarare utvecklar den. Walsch påstår att han kan kommunicera direkt med Gud. Det låter löjligt, men böckerna är högst givande vare sig man tror på det eller icke; Det första "Gud" säger (böckerna är skrivna i manusform) är att det just inte är nödvändigt att tro på vad som står.

Jag kanske beställer din bok. Det var längesen man läste någonting intelligent.
Citat:
Vad är då din tro ??
Läs böckerna jag nämnde. Närmare min tro än så, kommer du inte.
Citera
2007-06-30, 01:42
Medlem
Billows avatar
Citat:
Det finns bara Gud. Änglar, Jesus, Atlantis, Bibeln är fantasifoster. Ja, läs gärna böckerna jag nämnde. De kritiserar inte kristendomen, utan snarare utvecklar den. Walsch påstår att han kan kommunicera direkt med Gud. Det låter löjligt, men böckerna är högst givande vare sig man tror på det eller icke; Det första "Gud" säger (böckerna är skrivna i manusform) är att det just inte är nödvändigt att tro på vad som står.

Jag kanske beställer din bok. Det var längesen man läste någonting intelligent.

Läs böckerna jag nämnde. Närmare min tro än så, kommer du inte.
Boken "samtal med Gud" har låtit intresant för mig länge. Men enda orsaken till att jag inte köpt den beror på att det låter för otroligt att kunna kominucera med Gud.

Men det står dock ingenstans i Bibeln att Gud skall sluta tala till människan. Och det är likt Gud att tala till vissa människor (typ Mose) men att budskapet sedan skall gå ut till fler.

Kanske denna bok kan bli "tredje testamentet" om den vinner kraft i kyrkan om 100 år ??? Isåfall är vi före våran tid ?? Lär boken hur Bibeln skall tolkas ur Guds synvinkel alltså ?? Hur ser boken på Jesus som frälsare då ??
Citera
2007-06-30, 01:45
Medlem
TheGoodDoctors avatar
Citat:
Boken "samtal med Gud" har låtit intresant för mig länge. Men enda orsaken till att jag inte köpt den beror på att det låter för otroligt att kunna kominucera med Gud.
En snubbe som kallades för Jesus har gjort det. Folk skrev en bok om det senare.
Citat:
Men det står dock ingenstans i Bibeln att Gud skall sluta tala till människan. Och det är likt Gud att tala till vissa människor (typ Mose) men att budskapet sedan skall gå ut till fler.
Detta förklaras i Walsch's böcker.
Citat:
Kanske denna bok kan bli "tredje testamentet" om den vinner kraft i kyrkan om 100 år ??? Isåfall är vi före våran tid ?? Lär boken hur Bibeln skall tolkas ur Guds synvinkel alltså ?? Hur ser boken på Jesus som frälsare då ??
Gud förklarar nästan enbart vem han är i första boken. I andra boken tas etik och moral upp. I tredje boken har jag för mig att det var mer praktiska förslag på hur man kan rikta om sitt tankesätt. I vilket fall, börja med första boken och känn på den. Eftersom du är inbitet kristen kan jag förstå din skepticism.
Citera
2007-06-30, 01:46
Medlem
Citat:
Min beskrivning av dödandet av de egyptiska barnen har jag förklarat. Jag kan korta ner det betydligt.

1. Moses hade varnat Farao.

2. De skulle smeta blod på dörrposterna för att slippa straff

3. ALLA egyptier var vid denna tidpunkt ett hemskt folk.

4. De hade kunnat undvika straffen men dog något barn oskyldigt uppstår det i 1000 års riket
Nu var det inte den posten jag menade, men visst, vill du fortsätta försvara gamla testamentet så kör för det:

1. Ja, han hade varnat farao. Men inte Egyptens folk, som heller inte hade något att säga till om.

2. Moses folk skulle göra det, ja. Det egyptiska folket fick inget veta.

3. Schyst. Även barnen då alltså. För enligt bibeln så är varje människa bara skyldig för sina egna synder. "Sonen skall inte bära straffet för faderns synd och fadern skall inte bära straffet för sonens synd." (Hes. 18:20)

4. Nej, eftersom de inte varnades kunde de inte undvika straffen. Bara farao varnades. Och farao hade inte ens han makten att undvika straffet, eftersom Gud själv såg till att farao inte lydde honom.
Och fortfarande är det alltså helt okej att döda oskyldiga barn...
Citera
2007-06-30, 01:48
Medlem
Billows avatar
Citat:
En snubbe som kallades för Jesus har gjort det. Folk skrev en bok om det senare.

Detta förklaras i Walsch's böcker.
Gud förklarar nästan enbart vem han är i första boken. I andra boken tas etik och moral upp. I tredje boken har jag för mig att det var mer praktiska förslag på hur man kan rikta om sitt tankesätt. I vilket fall, börja med första boken och känn på den. Eftersom du är inbitet kristen kan jag förstå din skepticism.
Jag håller mig inte så skeptisk till andliga böcker som många andra kristna gör då jag själv både varit inne på den ockulta och den lite spiritualistiska vägen mellanåt. Boken väcker nyfikenhet hos mig måste jag säga. Den blir nog ett givet köp efterssom den förklarar så pass viktiga saker som du nämnde. En fråga till måste jag ställa. Tas problemet med olika religioner under samma Gud upp. Som typ Judendom, Kristendom, Islam ??
Citera
2007-06-30, 01:51
Medlem
Billows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flarn
Nu var det inte den posten jag menade, men visst, vill du fortsätta försvara gamla testamentet så kör för det:

1. Ja, han hade varnat farao. Men inte Egyptens folk, som heller inte hade något att säga till om.

3. Schyst. Även barnen då alltså. För enligt bibeln så är varje människa bara skyldig för sina egna synder. "Sonen skall inte bära straffet för faderns synd och fadern skall inte bära straffet för sonens synd." (Hes. 18:20)

4. Nej, eftersom de inte varnades kunde de inte undvika straffen. Bara farao varnades. Och farao hade inte ens han makten att undvika straffet, eftersom Gud själv såg till att farao inte lydde honom.
Men jag nämnde också att Gud tyckte Egyptierna överlag var ett mycket dåligt folk vid denna tid. Det var ju inte bara slaveriet av Guds folk det handlade om. Utan avgudedyrkeri också mm. Dessa barn växte upp i sådanna hem och var antagligen lika hårdhjärtade som Gud kunde se i deras hjärtan. Om så inte var fallet. Ja så hamnar dom ju i 1000 årsriket !!
Citera
2007-06-30, 01:52
Medlem
TheGoodDoctors avatar
Citat:
En fråga till måste jag ställa. Tas problemet med olika religioner under samma Gud upp. Som typ Judendom, Kristendom, Islam ??
Måste jag förklara det ena måste jag förklara det andra. Läs böckerna istället.

Men kortfattat: Det finns bara en Gud och alla kommer till himmeln.
Citera
2007-06-30, 01:53
Medlem
ikhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flarn

Edit: Ignorera mig, blev helt fel, läste lite för snabbt.

/mvh Ikh
Citera
2007-06-30, 01:54
Medlem
Billows avatar
Citat:
Måste jag förklara det ena måste jag förklara det andra. Läs böckerna istället.

Men kortfattat: Det finns bara en Gud och alla kommer till himmeln.
Okey. Sådan är min tanke också men jag skall beställa böckerna iallafall... Nu är det dock dags att sova. Frid över alla ..............(¤)(¤)
Citera
2007-06-30, 02:00
Medlem
Citat:
Men jag nämnde också att Gud tyckte Egyptierna överlag var ett mycket dåligt folk vid denna tid. Det var ju inte bara slaveriet av Guds folk det handlade om. Utan avgudedyrkeri också mm. Dessa barn växte upp i sådanna hem och var antagligen lika hårdhjärtade som Gud kunde se i deras hjärtan. Om så inte var fallet. Ja så hamnar dom ju i 1000 årsriket !!
Och då återkommer vi till det klassiska temat med den avundsjuke guden som inte tillåter att man dyrkar någon annan. Då ska man döden dö. Eller rättare sagt ens barn ska dö, om de så är spädbarn och inget vet om någonting.

Med samma resonemang kan vi släppa en atombomb över valfri stad. De invånare som är onda förtjänar att dö, så det är okej. Och de som inte är onda får en ny chans senare, så det är också okej.
Gud ÄR Lars Ekborg: "Bunta ihop och slå ihjäl dom!"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in