2007-06-30, 21:46
Medlem
Billows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittfitta
Du får nog vara det Din naiva
ehhh kan nog
Citera
2007-06-30, 21:47
Medlem
Billows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krappfiskarn
Jag läste teologiskola varje söndag (via min katolska skola) i drygt två-tre år. Jag har även romersk-katolska kyrkans katekes här hemma. Jag läser fortfarande bibeln ibland när jag är uttråkad. Såvitt jag vet kan inte påstå att jag är vilseledd då det inte ens finns bevis för att bibeln skulle vara guds ord.

Jag ser bibeln ur objektiv syn, vilket de flesta på forumet nog kan hålla med om.
Katolikerna med sin (Oh Guds Moder) syn ... Det du skulle behöva är nog andra samfund som stöd än Katolikerna. Ge Pingstkyrkan en chans.
Citera
2007-06-30, 21:49
Medlem
Billows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ful Fisk
Du påstår att 2000 år av människors sammanlagda slutsatser utifrån bibeln är fel. Besluten ifrån den katolska kyrkan är de mest igenomtänkte besluten i världen skulle jag kunna tänka mig. Det är tusentals präster som ägnat hela sitt liv åt teologi som sedan under massor av år debatterar olika sakfrågor utifrån Bibeln men även utifrån "profeter" som vandrat efter Jesus.
Bibeln är väll ändå männsikans ord skrivna med insperation från Gud? Bibeln är ju till skillnad från koranen inte nerdumpen ifrån himmelen.
Edit: Krappfiskaren skrev innan mig men inlägget var ej uppe så jag fick svara med en edit.
Ändå anser ju exempelvis Jehovas Vittnen och Sjundedagsadventisterna mm att Katolikerna har fel. Jehovas Vittnen har också studerat Bibeln extremt ingående sen 1800 talet
Citera
Medlem
Krappfiskarns avatar
Citat:
Bibeln är väll ändå männsikans ord skrivna med insperation från Gud? Bibeln är ju till skillnad från koranen inte nerdumpen ifrån himmelen.

Jo men man anser ju såklart att det är guds ord (oavsett vem som skrivit det) förutom vissa delar som breven, men som du säger anser man det vara skrivna med gudomlig inspiration. Även om jag anser att språket i bibeln är skrivet otroligt vackert och fortfarande är otroligt vackert oavsett vilket språk man översätter det till så tycker jag att det var rätt konstiga sätt av en gud att uttrycka sig.

Citat:
Edit: Krappfiskaren skrev innan mig men inlägget var ej uppe så jag fick svara med en edit.

Citera
Medlem
Ful Fisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Billow
Katolikerna med sin (Oh Guds Moder) syn ... Det du skulle behöva är nog andra samfund som stöd än Katolikerna. Ge Pingstkyrkan en chans.

Jag frågade dig innan ang. begreppet "Guds Moder" vad du inte trodde på. Är det att Jesus inte är Gud? Eller är det möjligtvis så att Maria inte var Jesu mor?
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fittfitta
Vad är det med den? Det ser ut som värsta tramsreklamsidan.

En sak håller jag med dig starkt om. Din första rad på din signatur.

Du skulle lyssna på låten givetvis. Tryckte du på bilden?

Nej?

Dum di dum di dum så dum..............

(tredje raden är inte heller så illa)

Citera
2007-06-30, 21:50
Medlem
Billows avatar
Citat:
Jag frågade dig innan ang. begreppet "Guds Moder" vad du inte trodde på. Är det att Jesus inte är Gud? Eller är det möjligtvis så att Maria inte var Jesu mor?
Men begreppet Guds Moder får Maria att låta mäktigast i universum. Något jag är emot. Det får inte låta så.
Citera
2007-06-30, 21:52
Medlem
Krappfiskarns avatar
Citat:

Jag ger ingen kyrka någon chans då jag är agnostiker idag. Och jag valde min religion frivilligt, jag studerade flera religioner och inriktningar när jag var 14 år innan jag bestämde mig för att välja den romersk-katolska kyrkan.

Exakt vad diskvalificerar romersk-katolska kyrkans åsikter? Såvitt jag vet så försöker de inte omtolka verser utan de anser mer att det som står oftast är det som gäller.

Jag diskvalificerar inte något samfund. Men jag anser inte Jehovas Vittnen eller Mormoner vara kristna då de inte anser att Jesus gudomlighet som är grunden för Kristendomen. JV och Mormonernas syn på Jesus står närmare islams än kristendomens.
Citera
2007-06-30, 21:52
Medlem
Ful Fisks avatar
Citat:
Men begreppet Guds Moder får Maria att låta mäktigast i universum. Något jag är emot. Det får inte låta så.

Hon är ju Guds moder, sen hur du tolkar det är upp till dig men själv anser jag att det finns mäktigare personer än henne.
Citera
2007-06-30, 21:53
Medlem
Billows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ikh
Jag jämnställer inte det hela, utan jag visar mest på att inget är svart eller vitt. Men jag ser gud (om han nu finns) som en god gud, som vill vårat väl. Ungefär som en skolfröken, han lär oss saker och han visar oss vad bra allt kommer att bli OM vi gör som han säger, och gör vi inte det så kommer pekpinnen fram. Men han gör det inte av ondska utan för vår egen skull, för att skona vår odödliga själ./mvh ikh
Du börjar långsamt bli Andligt upplyst. Heder och ära till ditt sinne och frid
Citera
2007-06-30, 21:54
Medlem
Ful Fisks avatar
Citat:
Ändå anser ju exempelvis Jehovas Vittnen och Sjundedagsadventisterna mm att Katolikerna har fel. Jehovas Vittnen har också studerat Bibeln extremt ingående sen 1800 talet

Jo Jehovas Vittnen är ju extremt stora organisationer. Antalet debattörer torde vara minst 1/1000 gentemot den katolska kyrkan. Sen har de ju inte ens haft 1/10 så lång tid på sig att tänka.
Citera
2007-06-30, 21:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Krappfiskarn
Ja du kan ju påpeka vad i mina kunskaper som det är fel på, för hittils har du bara postat länkar och jag har bemött dem. Jag skulle (utan att skryta) påstå att mina bibelkunskaper torde vara bland de bättre på detta forumet, i alla fall vad det gäller kunskaper om själva skriften.

Jag har i alla fall tillräckligt med kunskaper för att veta att din sida är hyfsat pseudoteologisk och veta skillnaden mellan modern grekiska och koinegrekiska.

För såvitt jag vet så postar du verser rivna ur sitt sammanhang och påstår saker som inte ens har med versen att göra.

Fiskare och fisk i samtal?

Krappfiskare och Ful fisk

Det som dina kunskaper brister i är helt enkelt oförmågan att kunna ta fram de de ställena som berättar vad det egentligen handlar om. Du tar vissa saker för bokstavligt eller fattar fel därför att du inte läst vad det handlar om.

Du förstod ju inte ens att det var en liknelse som Jesus berättade, allt du hade behövt gjort var att läsa hela kapitlet från början. Jag svarade inte först för jag tänkte att du skulle se efter själv, men det gjorde du inte.

Och då tvivlar jag starkt på denna Bibelkunskap.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in