2007-06-30, 01:20
Medlem
TheGoodDoctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Billow
Isåfall behöver vi inte ta Jesus ord om att dömma andra på ett psykologiskt sätt. Att dömma någon är att tala om för den personen att -Du har fel.... Men att i ensamhet tänka -de har säket fel... Är en annan sak. Som troende både man förstår och känner allt Jesus menade !!
Tillbaks till det gamla klassiska "jag förstår det men inte du."
Citera
2007-06-30, 01:21
Medlem
Billows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGoodDoctor
Tillbaks till det gamla klassiska "jag förstår det men inte du."
Nej det är enkelt att förstå hur Jesus menar. Döm ingen så att du inte själv må bliva dömd. Men Jesus drev ju ut syndarna ur templet. Man ska ju veta i vilka sammanhang detta gäller. Själv tycker jag det är lätt att veta vad herren Jesus menar.
Citera
2007-06-30, 01:22
Medlem
ikhs avatar
Citat:
Ser du inte felet med att inte kunna acceptera andra tolkningar (aka fri vilja)? Vi har helt klart olika tolkningar om den saken.
Hehe... Japp, det har vi. Tror inte att Billow har problem med att acceptera andra tolkningar, han vill nog inte gå ifrån sin tolkning, för att den bättre passar hans världsbild. Och så länge man inte direkt säger att alla andra har fel, så är det helt ok i mina ögon.

/mvh Ikh
Citera
2007-06-30, 01:22
Medlem
TheGoodDoctors avatar
Citat:
Ett överkryssat kors på din visningsbild hindrar kraften av korset att ge full effekt. Men du tror ju ej ............
Jag har läst mycket ur bibeln, jag är döpt, konfirmerad, har varit på flera kristna läger, jag har haft folk som har bett för mig privat, jag har varit i Taizé och haft privata samtal med flera bröder (även lånat böcker angående deras levnadssätt då jag planerade att flytta dit under en tid), jag har varit i kontakt med kyrkan både före och efter konfirmation, jag har haft tallösa diskussioner med många vänner från pingstkyrkan.. Osv. Mina kunskaper om din religion är ganska omfattande. Tro mig, jag är ingen ateist, och jag är inte den som påstår att Gud inte existerar.. Men kristendomen tar varje pris för totalt hyckleri som jag kan föreställa mig.
Citera
2007-06-30, 01:23
Medlem
Billows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ikh
Hehe... Japp, det har vi. Tror inte att Billow har problem med att acceptera andra tolkningar, han vill nog inte gå ifrån sin tolkning, för att den bättre passar hans världsbild. Och så länge man inte direkt säger att alla andra har fel, så är det helt ok i mina ögon.

/mvh Ikh
Då ligger vi på samma våglängd på det temat iallafall då. Bra....
Citera
2007-06-30, 01:24
Medlem
Citat:
Varför ska jag posta om gammal fakta. Backa och läs ..
Jag ber dig inte posta gammal fakta, jag ber dig skriva om meningen så att det går att förstå vad du pratar om.
Citera
2007-06-30, 01:25
Medlem
ikhs avatar
Citat:
Då ligger vi på samma våglängd på det temat iallafall då. Bra....
Jo, jag är inte helt omöjlig att ha att göra med. Sen att vi inte tolkar allt lika, gör det hela mer spännande och trevligt att diskutera runt.

/mvh Ikh
Citera
2007-06-30, 01:26
Medlem
Billows avatar
Citat:
Jag har läst mycket ur bibeln, jag är döpt, konfirmerad, har varit på flera kristna läger, jag har haft folk som har bett för mig privat, jag har varit i Taizé och haft privata samtal med flera bröder (även lånat böcker angående deras levnadssätt då jag planerade att flytta dit under en tid), jag har varit i kontakt med kyrkan både före och efter konfirmation, jag har haft tallösa diskussioner med många vänner från pingstkyrkan.. Osv. Tro mig, jag är ingen ateist, och jag är inte den som påstår att Gud inte existerar.. Men kristendomen tar varje pris för totalt hyckleri som jag kan föreställa mig.
Konfirmation stöds inte av Bibeln. Men kul att du varit engagerad i Pingskyrkan. Mitt intryck var att det var för mycket marinata över Pingskyrkan. Visst finns mycket hyckleri i kristendommen.

Men vill du finna sann kristendom kanske den här sidan är något att hugga tänderna i. En som varit kristen i 20 år beskriver kristendommens brister och kristendommens fördelar och hur man ska hitta den sanna kristendommen. http://www.solascriptura.se/
Citera
2007-06-30, 01:27
Medlem
ikhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flarn
Jag ber dig inte posta gammal fakta, jag ber dig skriva om meningen så att det går att förstå vad du pratar om.
Står rätt klart i hans text angående barnen.

Gud såg vilka som var onda och dessa blev bestraffade, de barn som inte var onda hade ärvt sina föräldrars synd och straffades. Dock så gav gud dessa människor en chans att göra bot och därmed skonas, något som de inte gjorde och därför straffades de. Och ser man till deras liv och leverne så levde de alla i synd (enligt bibliska mått), därav straffet.

/mvh Ikh
Citera
2007-06-30, 01:28
Medlem
Billows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flarn
Min beskrivning av dödandet av de egyptiska barnen har jag förklarat. Jag kan korta ner det betydligt.

1. Moses hade varnat Farao.

2. De skulle smeta blod på dörrposterna för att slippa straff

3. ALLA egyptier var vid denna tidpunkt ett hemskt folk.

4. De hade kunnat undvika straffen men dog något barn oskyldigt uppstår det i 1000 års riket
Citera
2007-06-30, 01:29
Medlem
Billows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ikh
Jo, jag är inte helt omöjlig att ha att göra med. Sen att vi inte tolkar allt lika, gör det hela mer spännande och trevligt att diskutera runt.

/mvh Ikh
Det är olika tolkningar som för människans idéer vidare och utvecklar nya livs åskådningar sägs det
Citera
2007-06-30, 01:30
Medlem
TheGoodDoctors avatar
Citat:
Konfirmation stöds inte av Bibeln. Men kul att du varit engagerad i Pingskyrkan. Mitt intryck var att det var för mycket marinata över Pingskyrkan. Visst finns mycket hyckleri i kristendommen.
Det finns böcker som rättar till det, till skillnad från vad Nya Testamentet misslyckades med. Om du vågar ta mig på allvar efter mina eldiga och dumma attacker mot dig hittills så kan du ta och läsa Neale Donald Walsch's trilogi Samtal med Gud. http://www.nealedonaldwalsch.com/
Kostar en spottstyver på Bokia. Faller tyvärr under "New Age".
Citat:
Men vill du finna sann kristendom kanske den här sidan är något att hugga tänderna i. En som varit kristen i 20 år beskriver kristendommens brister och kristendommens fördelar och hur man ska hitta den sanna kristendommen. http://www.solascriptura.se/
Det är lugnt, jag klarar mig. Jag har min egen tro.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in