Big bang är väl ngt som man kan frågasätta men eftersom det kräver att man först förstår matematiken och fysiken bakom den behöver man inte yttra sig förrän denna är inläst. Jag har alltid undrat eller förstått det som att universium är plant ??? dvs att alla stjärnor/planeter i stort sett ligger orienterat till ett plan. Om det nu är så och jag inte missuppfattat det hela så undrar jag hur Big bang spritt ut allt plant istället för sfäriskt ?
Evolutionsteorin har nog större brister än Big bang. Här kan jag yttra mig mer eftersom jag har en viss kunskap inom kemiområdet.
I termodynamiken lärde man sig av fysikerna att entropin S ständigt ökar, dvs det vi väljer att kalla oordning. J/Kmol. En blixt slår ner och man får från kväve och koldioxid och vatten etc aminosyror. Oups ! Från där till DNA/RNA o sen till en cell är som att kasta upp en eller kanske hundra kortlekar och få ett korthus. Strider mot tredje huvudsatsen big time. Alla som på ett riktigt noggrant sätt studerat lite molekylär biologi vet att en enklaste cell är extremt extremt komplicerad. Det vore enklare att bygga en videokamera genom att värmen från solen och blixtar smälte kisel och att det bildades små transisoter som smalt samman och byggde upp en videokamera som sedan bygde upp en fabrik för sig själv att tillverkas i
Den inledande delen av Evolutionsteorin strider mot tredje huvudsatsen när det gäller entropi.
Resten av teori att vi kom från ett urdjur som sedan blev en fisk etc är mkt mer sannolik. Evolutionsteorin ger vid handen att teknologin slumpades fram och den bäst anpassade överlevde. Om man tänker på att vi har videokameror i huvudet, mikrofoner, känsel , tal samt en extremt avancerad dator där forskarna i stort sett ännu idag inte vet ett dugg om hur den fungerar så är ju slumpteorin ganska fiffig. Den fungerar teoretiskt fall man lägger in extremt många år bakom helst oändligt många år. Man borde kunna räkna ut hur många mutationer som har skett sen vi var urdjur för att på så vis beräkna sannolikheten för teorin.