2007-05-14, 17:27
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yamaraja
FRi från Censur????Hycklare

UgraViram Mahavisnum Jvalantam sarvato Mukham Nrsimham Bisanam badhram Mrtyum Mrtyum Namaho Namaha

Du ber ju uppenbarligen om det, trots att jag upprepade gånger sagt åt dig att hålla dig till trådens ämne, som avser huruvida människan funnits på jorden i hundratals miljoner år eller inte. Vill du diskutera medvetande, religion eller mumbojumbo så finns det platser där man kan göra det. Denna tråd är inte en sådan. Njut nu av din nya användarnotering.

Begrunda denna Flashback-regel i fortsättningen:

0.3. Håll er till ämnet i tråden
Ifall diskussionen övergår till ett helt annat ämne än vad rubriken säger, så starta hellre en ny tråd med ny rubrik. Det är mänskligt att ibland gå off-topic, men utvecklar sig diskussionen till något helt annat än originaldiskussionen så starta en helt ny tråd istället. Respektera detta!!! På så sätt effektiviserar vi debatten, och attraherar rätt personer till diskussionen. Att ge sig in i en ny diskussion utan att debattera huvudfrågan är inte tillåtet. Däremot kan vi vara toleranta ifall någon iblan d går något off-topic, så länge det inte missbrukas.
Inlägg som är off-topic kan raderas utan förvarning och motivering.
Citera
2007-05-14, 17:31
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Här får du mer underhållande läsning, apropå metoderna som används för att lära ut denna evolutionsmyt i skolorna:

http://www.chick.com/reading/tracts/0055/0055_01.asp

(Kan tänka mig att det går till på ungefär liknande sätt i svenska skolor)

Det kunde varit kul om det inte hade ljugit, eftersom det mesta de påpekar är bara så fel. "endast 1 har blivit vetenskapligt bevisad" etc.
Citera
2007-05-14, 17:45
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yamaraja
Att påstå NGT ÄR INTE ATT VETA.Så sluta kalla det vetenskap.Gissnings skap eller kanske skap eller vi tro skap.Eftersom deras sinnen är imperfekta kan man inte Upptäcka Perfekt kunskap via imperfekta egotrippade "uppåtgående" SINNES ANALYS. DET ÄR DEN FÖRSTA INSIKTEN EN sann VETENSKAPS Person Borde insett.

SÅ FRÅGAN ÄR: Finnes det NGN ANNAN METOD.???
Ja !Men hur?Vet du?Jag vet!

Vetenskap handlar bara om att beskriva HUR observerade data kan förklaras med en modell. Hade det funnits människor på jorden för miljontals år sedan så hade vi kunnat testa det genom att undersöka kvarlämningar och annat. Eftersom inga sådana finns eller de få som väl hittats inte håller måttet så kan vi dra slutsatsen att vår modell, där människan inte levde på jorden för hundratals miljoner år sedan, är korrekt eftersom den överensstämmer med den observerade verkligheten.

Kan inte ett påstående testas/verifieras så är det värdelöst vetenskapligt sett.
Citera
2007-05-14, 17:52
Medlem
Citat:
Här får du mer underhållande läsning, apropå metoderna som används för att lära ut denna evolutionsmyt i skolorna:

Varför är kristna tecknade serier alltid så gräsligt fula?
Citera
2007-05-14, 18:08
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stocko
Varför är det så absolut sant att allt behöver en skapare när det finns något som inte behöver en skapare? Det är ju så motsägelsefullt att det saknar motstycke.

Allt materiellt (planeter, kroppar mm) behöver en skapare, eftersom de materiella formerna skapas och förintas, medan däremot Skaparen inte har en skapare, eftersom Han inte är uppbyggd av materia...
Citera
2007-05-14, 18:15
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Skaparen inte har en skapare, eftersom Han inte är uppbyggd av materia...

Nämen å. Det går ju att tillämpa på naturlagar som uppkommer av slumpen också. De består ju inte heller av materia och behöver då inte en skapare. Så du sköt dig i foten igen och producerade bara en onödigt komplicerad lösning.

Case dismissed!
Citera
2007-05-14, 18:15
Medlem
Död o återfödds avatar
Här kommer vetenskapliga förklaringar som totalt motsäger rödförskjutningen:

Big Bang Flaw No. 2 - The Red Light Shift Theory:

http://www.biblelife.org/bigbang.htm

"The "Rieske Spacetime Warp Factor Law" absolutely destroys the Redshift and Big Bang Theories.

"I, Kent R. Rieske, believe a Nobel prize should be awarded to me for the discovery of The "Rieske Spacetime Warp Factor Law". It seem appropriate since this is perhaps the greatest discovery in all of science."

Citera
2007-05-14, 18:19
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:

Hahaha, är det detta du tror på? .. varför skriver du i vetenskapsforat?
Citera
2007-05-14, 18:28
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quantilho
Nämen å. Det går ju att tillämpa på naturlagar som uppkommer av slumpen också. De består ju inte heller av materia och behöver då inte en skapare. Så du sköt dig i foten igen och producerade bara en onödigt komplicerad lösning.

Case dismissed!

Lagar är normer och regler som inte består av vare sig materia eller ande.

Lagar kräver däremot nån form av lagstiftare (jordisk el universell), och det är där den icke-skapade Intelligente Designern kommer in i bilden...

Case reopened!
Citera
2007-05-14, 19:22
Medlem
esaskars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kb_ck
Om Løvtrup. Det finns ju alltid personer med olika åsikter, vetenskapen är inte demokratisk utan bra idéer överlever. Han tillhör kanske de som förespråkar PE eller makromutationer. Detta medför inte att denna persons åsikt per automatik är rätt eller fel.
Självklart, men för vissa blir det per automatik mera fel än rätt.

Citat:
Förstår du inte vad jag försöker säga. Om jag definierar löpning som höjdhopp och sedan säger ingen kan hoppa 5 m i höjdhopp, medans expertkommentatorn säger vem som helst kan springa 5 m, så blir det väldigt konstigt. Kreationisterna (ID inkluderat) definierar makroevolution annorlunda mot hur paleontologer och biologer definierar det. Dom fabulerar och hittar på ofta i form av straw man argument, precis som den här påhittade kontroversen. Dom här "abstracten" som du länkar till vad säger dom tror du? Pratar dom om löpning eller höjdhopp. Säger dom att makroevolution inte existerar? Säger dom att "Evolution is a lie!"? Eller förespråkar dom punctuated equilibrium? Ger dom stöd för ID? Eller säger dom att vi inte riktigt har hela bilden klar för oss?
”Förstår du inte vad jag försöker säga” undrar du och gör en analogi tagen från löpning och höjdhopp. Efter ett flummigt och tämligen irrelevant resonemang om idrottsgrenar kommer du fram till (med hjälp av några retoriska frågor) det jag vid flera tillfällen påpekat nämligen att det inte är evolutionen i sig som dessa forskare anser vara problemet utan den neo-darwinistiska förklaringen dvs att en selektion av plötsligt uppkomna mutationer ska kunna i små steg skapa dessa oerhört intrikata system.

(text borttaget, finns att läsa på post 1720)

Citat:
Vad du försöker säga är "jag förstår inte hur det kan ha gått till därför är den designad" eller "jag kan inte besvära mig med att googla". Ett sådant uttalande kallas argument till den personliga okunnigheten.
Du borde nog avstå från att försöka recensera vad det är jag menar.
Frågan är om du ens vet vad du själv menar.

Citat:
För att hävda att något är IC så måste man redan ha bestämt sig för att det finns en designer med ett mål. Behe kör med sin råttfälla, utan fjäder så slutar den fungera, men den kan fortfarande användas som bokstöd. Evolutionen har ju som bekant inget mål utan ofördelaktiga mutationer sållas bort. Utan "propeller" används flagellen för att injicera gift i andra celler, inte IC alltså då den kan fylla en funktion som kan tänkas fördelaktig utan alla delar. Det finns flera olika modeller av flagellmotorn, vissa saknar olika delar och dessa proteiner har också andra funktioner. Så du kan sluta använda flagellmotorn som ett exempel på IC.
Som om nu inte det skulle räcka, är din beskrivning av irreducerbar komplexitet (IC) närmast patetisk.
”Behe kör med sin råttfälla”, skriver du och fortsätter ”utan fjäder så slutar den fungera, men den kan fortfarande användas som bokstöd”. Aningslöst fortsätter du: ”Utan "propeller" används flagellen för att injicera gift i andra celler, inte IC alltså då den kan fylla en funktion som kan tänkas fördelaktig utan alla delar”.

Så enkelt avfärdar kb_ck professor Behes IC-argument eller är det möjligen så att biokemiprofessorn tänkt på något som kb_ck förbisett?

Ta exempelvis den dator du nu arbetar vid. Kan en råttfälla användas som bokstöd, kan naturligtvis också din dator användas i samma syfte (för stora böcker). Datorn kan också användas som dörrstopp och om du sätter dig på den så fungerar den som en stol osv.
Därmed har vi (enligt ditt sätt att resonera) bevisat att hårdvaran såväl som mjukvaran kan utvecklas planlöst i små steg med bibehållen funktion i varje steg, dessutom utan inblandning av någon intelligens.
Att du inte är ensam om att använda ”bokstöds-argumentet” för att motbevisa Behes IC-argument gör inte resonemanget sannare. Hur skulle det vara om du försökte sätta dig in i ämnet och utifrån det formulera en egen tanke, i stället för att plocka för länge sedan vederlagda argument från nätet.

Frågan är således inte huruvida du kan ta en råttfällan och använda den till något annat, utan vad det handlar om är att starta med något annat och (i en kortsiktig successiv steg-för-steg-process med bibehållen funktion i varje steg) tillverka en råttfälla.

(länkar och text borttagna, finns att hämta från post 1720)

Citat:
(Det blev visst lite rörigt och osammanhängande)
Äntligen en mening där vi är överens "rörigt och osammanhängande". Om nu detta vore hela sanningen skulle jag inte bry mig. Men värre än rörigheten är dina fullständigt bisarra kommentarer till sådant du inte har en aning om.

I ditt senaste inlägg får vi ett åskådligt exempel på vad jag menar. De trakasserier som vissa ID-forskare utsatts för av sina kollegor anser du bero på inhumana fostringsmetoder. Häpnadsväckande!! Läs och begrunda.

Går att läsa i post 1741

Citat:
Ursprungligen postat av kb_ck
Anledningen till att dom trakasseras är nog helt enkelt att dom vill ljuga för barn, förstöra en del av deras utbildning och handikappa dom för resten av livet. Och lägg av med att måla upp dom som någon utsatt grupp dom kan ju fan att jämställas med flat-ertharna. Och om du inte visste det så är inte vetenskap en demokratisk process, om så vore fallet så skulle ID inte få någon uppmärksamhet.
Tala om härdsmälta.

Det du skriver avslöjar mera om dig än om ID. Och den enda tröst jag kan ge dig är att även en klocka som står still visar rätt tid två gånger per dygn. Men jag kommer inte att ägna tid åt att vaska fram de få gånger då du (mot förmodan) har något vettigt att säga. Jag har viktigare saker att göra.
Citera
2007-05-14, 19:34
Medlem
KimNeilJungs avatar
Citat:
Här kommer vetenskapliga förklaringar som totalt motsäger rödförskjutningen:

Big Bang Flaw No. 2 - The Red Light Shift Theory:

http://www.biblelife.org/bigbang.htm

"The "Rieske Spacetime Warp Factor Law" absolutely destroys the Redshift and Big Bang Theories.

"I, Kent R. Rieske, believe a Nobel prize should be awarded to me for the discovery of The "Rieske Spacetime Warp Factor Law". It seem appropriate since this is perhaps the greatest discovery in all of science."

A speed near the speed of light is inadequate for mass to escape the tremendous gravitational field at time zero in the Big Bang theory. The matter would simply decelerate sharply and collapse back onto itself again. The speed of light is much less than the escape velocity needed for matter during the Big Bang explosion.

Det där är ju baserat på att ursprungspunkten hade en gravitation. Ett något underligt resonemang.

The Big Bang would simply give a big burp or big beluga and collapse back again. The energy would be changed back into mass. This condition is witnessed daily in observing the sun. Giant explosions called sun spots on the sun blast material hundreds of thousands of miles (km) into space only to decelerate and collapse back into the sun again. Radiation and light escape from the sun but matter cannot.

Nej, soleruptioner har inte sitt ursprung ur solfläckar. Vi kan ha soleruptioner utan solfläckar. Faktum är att hela solen är en jävla stor eruption. Och som du säkert vet är solen inte täckt av solfläckar.
Citera
2007-05-14, 20:30
Medlem
Aronas avatar
människans känsloliv styrs av en bestämd typ av hjärnceller.

Anteriora cortex cingulati och Area frontoinsularis

dessa två celler är förknippat med människans förmåga att känna kärlek och lidande

de aktuella delarna av hjärnbarken spelar också en klar huvudroll för människans förmåga att tala, för social organisation och för att intuitivt kunna uppfatta andra personers tankar, känslor och intentioner

.. men det spelar väl ingen roll vad man säger, du har ju dina egna värderingar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in