2007-06-14, 10:37
Medlem
Quantilhos avatar
Jag poängterar att detta är ett vetenskapsforum och att det är den vetenskapliga diskussionen, metoden och bevisförandet som räknas här. Utan observationella eller experimentella bevis har man ingenting att komma med utom rena spekulationer.

Håll därför religiösa argument och ogrundade spekulationer till ett minimum.
Citera
2007-06-14, 10:39
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Toody
Fast här börjar du väll ändå trampa utanför vetenskapens område. Iallafall så kan inte vetenskapen ge dig specielt mycket stöd för några uttalanden om vad som fanns innan BB.

BB säger att det inte fanns någonting innan BB eftersom allting skapades då. Det finns ju ingenting innan skapelsen.
Citera
2007-06-14, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quantilho
BB säger att det inte fanns någonting innan BB eftersom allting skapades då. Det finns ju ingenting innan skapelsen.

Jag är ju ingen fysiker men som jag uppfattat det så skapades tid och rum vid BB. Så det finns i vår mening inget "innan" BB eftersom det inte fanns någon tid då. Så det kanske inte är fel att säga att det inte fanns något innan BB, men det kanske inte är helt rätt heller eftersom begreppet "innan BB" är ganska odefinerat.

Men du kanske kan förklara det lite bättre?
Citera
2007-06-14, 11:11
Bannlyst
Citat:

Inget som VI förstår i alla fall.
Citera
2007-06-14, 13:48
Medlem
Finns ingen idé i att föra ett sakligt motargument här då trådskaparen förlöjligar sig själv.
Citera
2007-06-14, 16:56
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Jag poängterar att detta är ett vetenskapsforum och att det är den vetenskapliga diskussionen, metoden och bevisförandet som räknas här. Utan observationella eller experimentella bevis har man ingenting att komma med utom rena spekulationer.

Håll därför religiösa argument och ogrundade spekulationer till ett minimum.

Kan inte annat än hålla med, om man inte kan hålla sig till vetenskaplig metod och bevisföring (och även termiologi och inte köra med egna betydelser av vetenskapliga grundbegrepp) så bör man ta diskutionen i filosofi eller religionsforumet.
Citera
2007-06-14, 18:24
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Jag är ju ingen fysiker men som jag uppfattat det så skapades tid och rum vid BB. Så det finns i vår mening inget "innan" BB eftersom det inte fanns någon tid då. Så det kanske inte är fel att säga att det inte fanns något innan BB, men det kanske inte är helt rätt heller eftersom begreppet "innan BB" är ganska odefinerat.

Men du kanske kan förklara det lite bättre?

Det sammanfattar det hela rätt bra. Både tid och rum skapades i BB så det finns inget "innan"
Citera
2007-06-15, 08:55
Medlem
Citat:
Det sammanfattar det hela rätt bra. Både tid och rum skapades i BB så det finns inget "innan"

Jag annser ändå att det finns en skilnad beroende på om man säger att det inte finns något "innan BB" eller om man säger att begreppet "innan BB" är odefinerat.

Att säga att det inte finns något "innan BB" är ju bara sant om man avser på tiden. I alla andra avsenden är begreppet odefinerat i vetenskaplig bemärkelse. Då blir alla påståenden om vad som fanns innan mer av filosofisk/teologisk natur. Man kan därför inte kritisera diverse påståenden utifrån en vetenskaplig ståndpunkt eftersom hela diskutionen ligger utanför vetenskapen.
Citera
2007-06-15, 18:22
Medlem
Citat:
Jag annser ändå att det finns en skilnad beroende på om man säger att det inte finns något "innan BB" eller om man säger att begreppet "innan BB" är odefinerat.

Att säga att det inte finns något "innan BB" är ju bara sant om man avser på tiden. I alla andra avsenden är begreppet odefinerat i vetenskaplig bemärkelse. Då blir alla påståenden om vad som fanns innan mer av filosofisk/teologisk natur. Man kan därför inte kritisera diverse påståenden utifrån en vetenskaplig ståndpunkt eftersom hela diskutionen ligger utanför vetenskapen.

Exakt. Försök att förklara det till Mankan eller Död och Återfödd dock. Lyckas du med det så förtjänar du fan ett pris.
Citera
2007-06-15, 22:18
Medlem
ikhs avatar
Kunde man inte bevisa BB mer eller mindre när man upptäckte bakgrundsstrålning? Kan iof ha missuppfattat det hela.

/mvh Ikh
Citera
2007-06-15, 23:30
Medlem
Stockos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ikh
Kunde man inte bevisa BB mer eller mindre när man upptäckte bakgrundsstrålning? Kan iof ha missuppfattat det hela.

/mvh Ikh
Jo, bakgrundsstrålningen är en av BB:s största meriter. Steady state-teorin innefattar numera också bakgrundsstrålning, men det är en ren efterkonstruktion.
Citera
2007-06-15, 23:55
Medlem
ikhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stocko
Jo, bakgrundsstrålningen är en av BB:s största meriter. Steady state-teorin innefattar numera också bakgrundsstrålning, men det är en ren efterkonstruktion.
Fanns ju en lite mer knepig teori, om olika parallella universom, hört talas om den. Visades på vetenskapens värld för ett par år sen, kallades W eller något dyligt, låter det bekant?

//Edit: Kom ihåg det lite fel, skulle vara m-teorin.

/mvh Ikh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in