Citat:
Ursprungligen postat av Ful Fisk
Del 1. Tja läs igenom vad du skrev om människorna så. Men vad jag förstår så handlar det fortfarande om raser och inte arter. Tror ingen har varit emot att viss förändring i raser kan finnas. Däremot går det alltid tillbacka mot ursprunget. Dvs om någon människa blev väldigt kort helt plötsligt genom en mutation. Människan i fråga har väldigt stor nytta av det eftersom han gömmer sig enklare från farliga djur. Problemet är att även om han skulle stöta på en jättekort annan människa så kommer barnet inte bli kort utan betydande längre än båda. Jag tror det gäller samma sak för djur. Två långa individer får ofta ett kortare barn en de själva. Två interlingenta individer får ofta ett mindre interligent barn än de själva. Trots den fördel dvärgen hade kunde inte hans barn inte få någon nytta av det hela trots att han parade sig med en lika kort annan människa.
Del2. Jag gav vattentillgångarna som exempel. Ett annat är farligheterna i naturen (som ex. tog du innan att om invånarna på australien bara hade giftiga bär runt sig så skulle deras matsmältning utvecklats.) Nu är det så att Australien har ett stort antar giftiga ormar som dödar. Borde de inte ha större resistans än tex. En nordeuropé?
Det är kul om man kunde få lite nya svar som skiljer sig från dom dåliga som man fick när jag läste biologi i skolan (Dålig lärare utan kunskap

)
Människoraser är ganska omtvistat av många anledningar. Rent genetiskt finns det inte tillräckligt stor skillnad mellan svarta och vita för att man ska klassificera dem som olika raser på samma sätt som man gör med hundar. Det krävs helt sonika större genetisk skillnad mellan två mänskliga individer än enbart hudfärg för att de ska tillhöra olika arter.
Den genetik du lyfter fram är inte speciellt väl kopplad till hela populationer. Kikar man på enstaka individer kan man alltid hitta exempel som inte stämmer in, men precis som termodynamiken så är evolutionen statistisk till sin natur och det behövs mer än bara enstaka individer för att den ska dominera.
Nu är det ju så att två långa personer oftare får ett barn längre än genomsnittet för populationen, liksom två intelligenta personer oftare får ett barn med större intelligens än genomsnittet (om man nu anser att intelligens är genetiskt kodat dvs). Att barnet kan vara kortare eller dummare än sina föräldrar är rätt ointressant när vi kikar på hela populationer där det är snarare gruppens medelvärde som är av intresse.
Det är genom förskjutningar i medelstorlek, medelintelligens, medeleffektivitet på matsmältningen som vissa isolerade grupper av en population kan utvecklas till nya arter jämfört med ursprungsgruppen. Statistics is everything.
Del 2. Nu kanske det är så att resistans mot ormgift är ganska osannolikt att utvecklas då människor inte blir bitna speciellt ofta, och då ormarnas gift är så pass farligt att överlevnadsfrekvensen är rätt låg. Däremot kan jag intyga att de australiensare jag träffat är djävulskt mycket bättre på att upptäcka ormar och hålla koll på vart farliga djur kan hålla till än vad europeer är.
Ett något bättre exempel är sickelcellsanemi som finns i afrika. Det är en mutation som orsakar en deformering av röda blodkroppar, så att de blir sämre på att ta upp syre. Dock erbjuder denna deformation en ökad resistans mot malaria. Ungefär 40% eller mer av befolkningen kring Kongofloden har denna mutation medan den är mycket ovanlig i områden där malaria inte existerar. Ett bra exempel på hur lokala förutsättningar kan påverka folk på ett ställe. Dock krävs det mycket mer skillnader än så för att en ny art ska uppstå.