2007-02-17, 12:42
Medlem
Jag tror på Mankan. Hjärnan är onödig.
Citera
2007-02-17, 13:18
Medlem
Försöksdjurs avatar
Läser Richard Dawkins "Den Själviska genen" just nu och tänkte passa på att bidra med ett intressant stycke.

Citat:
Ursprungligen postat av Richard Dawkins
De olika slagen av överlevnadsmaskiner kan se högst olika ut, både till det yttre och i fråga om inre organ. En bläckfisk är föga lik en mus, och ändå skiljer de sig högst väsentligt från en ek. Ändå är de tämligen likartade i sin gundläggande kroppskemi, och framför allt är de reproduktörer de bär på, generna, i grunden samma sorts molekyler hos oss alla - från bakterien till elefanter.
Citera
2007-02-17, 16:03
Medlem
Jag är övertygad om att Mankan själv tror på det... han verkar ju inte ens använda sin egen hjärna till nånting...
Citera
2007-02-17, 16:23
Medlem
kb_cks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thiesen
Jag är övertygad om att Mankan själv tror på det... han verkar ju inte ens använda sin egen hjärna till nånting...
Några citat.
"det finns ingen medveten styrning överhuvudtaget bakom mina inlägg" -Mankan (kan inte hitta tråden)

"Jag skulle också mått väldigt illa nu, om jag hade baserat hela min världsbild på min hjärna..." - Mankan
http://www.flashback.org/showpost.php?p=5764835
Citera
2007-02-17, 17:09
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalasjnikov
Ursäkta OT:

Det var en sån där new age-stolle på Insider i torsdags (någon här som såg?). I nästan allt som debatterades kom jag att tänka på Mankan. Usch!

Jupp såg det. allt mankangrejs man kan tänka på fast det verkade som om han var medveten om att han bluffades faktiskt. Han var ju väldigt närvös när dom kom med kameror etc
Citera
2007-02-17, 21:51
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Försöksdjur
Läser Richard Dawkins "Den Själviska genen" just nu och tänkte passa på att bidra med ett intressant stycke.

Det där slår ju verkligen spiken i kistan på de stackare som försöker dela upp evolutionen i "mikroevolution" och "makroevolution". När ska de fatta att det är samma sak eftersom biokemin är likadan?
Citera
2007-02-17, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mankan
Hjärnan är bara som en programtolk, en transformator mellan medvetandet och kroppen, vilket du kan läsa kring här:

http://www.sasser.net/forum/viewtopic.php?t=3123

"Om vi nu antar att det faktiskt finns något som är andligt, att människan ska förstås i termer av dualism, då kan man också tänka sig hjärnan som en tolk mellan den andliga delen av oss och kroppen. Hjärnan är den transformator, den programtolk som gör att medvetandet och den fysiska kroppen kan förstå varandra. På samma sätt som i datormodellen kommer ett fel i programtolken hjärnan, göra att medvetandet inte längre kan kommunicera med kroppen.

Naturvetare skrattar åt sådant och menar att medvetandet sitter i hjärnan, då det bevisas av att medvetandet påverkas av hjärnskador och droger. Problemet för naturvetaren är att det är exakt vad som skulle ske om hjärnan är programtolken mellan medvetandet och kroppen. Han tänkte inte så tokigt den gamle Hippokrates..."

Men du menade ju att man kan vara hjärnlös. Hur kan en person fungera utan sin "programtolk/transformator"? Sen frågade jag även vad DU ansåg Mankan och inte vad som står i någon länk. DIN personliga åsikt, för som det ser ut nu så postar du en länk om att man kan vara intelligent UTAN hjärna och sedan kontrar med att hjärnan är en programtolk/transformator till kroppen. Men hur kan då personer fungera utan sin hjärna som du breskrev i dina andra länkar? Är så kanske så att du inte har nån jävla aning om vad fan du snackar om?
Citera
2007-02-17, 23:19
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mankan
Hjärnan är bara som en programtolk, en transformator mellan medvetandet och kroppen, vilket du kan läsa kring här:

http://www.sasser.net/forum/viewtopic.php?t=3123

"Om vi nu antar att det faktiskt finns något som är andligt, att människan ska förstås i termer av dualism, då kan man också tänka sig hjärnan som en tolk mellan den andliga delen av oss och kroppen. Hjärnan är den transformator, den programtolk som gör att medvetandet och den fysiska kroppen kan förstå varandra. På samma sätt som i datormodellen kommer ett fel i programtolken hjärnan, göra att medvetandet inte längre kan kommunicera med kroppen.

Naturvetare skrattar åt sådant och menar att medvetandet sitter i hjärnan, då det bevisas av att medvetandet påverkas av hjärnskador och droger. Problemet för naturvetaren är att det är exakt vad som skulle ske om hjärnan är programtolken mellan medvetandet och kroppen. Han tänkte inte så tokigt den gamle Hippokrates..."

Här kommer ju den gamle klassiska Occam in
Varför ska hjärnan vara programtolk/transformator åt ett övernaturligt medvetande? Det är en mycket enklare lösning att hjärnan utgör själva medvetandet så slipper vi märkligheter och transcendenta fenomen. Enklast är bäst!
Citera
2007-02-18, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quantilho
Här kommer ju den gamle klassiska Occam in
Varför ska hjärnan vara programtolk/transformator åt ett övernaturligt medvetande? Det är en mycket enklare lösning att hjärnan utgör själva medvetandet så slipper vi märkligheter och transcendenta fenomen. Enklast är bäst!
Detta är lite OT men jag funderade lite kring Occam och hans rakblad. Det verkar ju vara ett vettigt resonemang men frågan är om det finns några exempel på företeelser som vi vet är på ett visst sätt men som skulle kunna vara uppbyggt på ett enklare sätt? Kör naturen alltid på det enklaste sättet? Det tycks mig som om det vore rimligt i alla fall...
Citera
2007-02-18, 00:04
Medlem
Till vilken kategori hör Mankan - de hjärnlösa eller de IQ-lösa?
Citera
2007-02-18, 00:41
Medlem
Kalasjnikovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverstream
Detta är lite OT men jag funderade lite kring Occam och hans rakblad. Det verkar ju vara ett vettigt resonemang men frågan är om det finns några exempel på företeelser som vi vet är på ett visst sätt men som skulle kunna vara uppbyggt på ett enklare sätt? Kör naturen alltid på det enklaste sättet? Det tycks mig som om det vore rimligt i alla fall...
Ja, jag vill minnas att jag läste någonstans att "när någon lägger fram en teori som beskriver något med långa och krångliga matematiska formler, då är teorin felaktig". Naturen krånglar aldrig till det.

Detta är ju en ganska krass förklaring, men den är ändå ganska talande då den pekar på att enkelheten är naturvetenskapens verkliga elegans. Denna elegans finns inte i andliga teorier, konspirationsteorier, new age, pseudovetenskap (och allt annat Mankan snöar in på).
Citera
2007-02-18, 03:17
Medlem
BlackBeavers avatar
Näh! orkar inte ens kommentera Mankans totala brist på tankeverksamhet...
Sov gott!! Ja du med Mankan om du är vaken du behöver vila..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in