2006-12-27, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalasjnikov
Nu är det enligt BB så (om jag förstått saken rätt) att punkten hade en så hög temperatur att ämnena var i plasmatillstånd vilket gjorde att den lilla ärta bestod av lösa elementarpartiklar vilka tar betydligt mindre plats än om det vore atomer.

Vanligt plasmatillstånd räcker inte, eftersom det enda som skiljer från en gas är att elektroner och atomkärnor flyter fritt. Det du försöker beskriva är troligtvis ett kvark-gluon-plasma. Där finns det inga atomkärnor, och inga protoner eller neutroner heller, bara kvarkar och gluoner.
Citera
2006-12-27, 18:28
Medlem
Navigators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Navigator
Citat:
Ursprungligen postat av Mankan
Big Bang-teorin utgår ifrån att allt kom från INGENTING...något levande är inte ingenting, utan NÅGONTING!!
Jaså? Snälla kom med ett enda belägg för detta påstående. För det är ingenting jag någonsin hört någonting om. Som sagt, jag har aldrig sett någonting i modellen som ens antyder vem/vad som ligger bakom skapelsen.

Det verkar som sagt som om du missuppfattat vad BB-modellen handlar om. Men när vi redit ut missförståndet borde allt vara bra och du kan omfamna vetenskapen med öppna armar?

*välkommnande kram-smiley*
Bumpar upp det här inlägget efter som Mankan verkar ha "glömt bort" det då han var borta ett par dagar från diskussionerna.
Citera
2006-12-27, 18:28
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GayMan
Svarta hål är i och för sig mycket intressanta att studera för att förstå sig på universums skapelse. Problemet är bara att vi inte vet vad som finns i det "svarta hålet". Och vi vet inte exakt hur dessa svarta hål funkar heller, eftersom vi har bara observerat stjärnor åka in i dem. Jag tror att vår världsbild kommer att ändras en hel del när vi börjat komma långt ut i rymden, och först då kanske vi har en bättre uppfattning om hur universum skapades.

Först måste vi erövra universum, sedan kan vi bättre förstå oss på dess historia (you can quote me on that )

Vi har en mycket god bild av vad som finns i svarta hål. Då vi vet hur de uppkommer kan man enkelt avgöra vilka ingredienser som ingår. Det rör sig om kollapsade stjärnkärnor och helt vanlig materia som pressas samman av gravitation.
Vi har observerat mycket annat än bara stjärnor åka in i svarta hål. Plasma, gas, stoft och mycket annat. Förståelsen av vad som händer med saker i närheten och inuti svarta hål är alltså god, till och med mycket god då så många forskare fokuserar på svarta hål.

Givetvis kommer världsbilden att förändras i takt med att man kommer längre ut i universum och ser fler saker. Det är ju bara naturligt.
Citera
2006-12-27, 18:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quantilho
Vi har en mycket god bild av vad som finns i svarta hål. Då vi vet hur de uppkommer kan man enkelt avgöra vilka ingredienser som ingår. Det rör sig om kollapsade stjärnkärnor och helt vanlig materia som pressas samman av gravitation.
Vi har observerat mycket annat än bara stjärnor åka in i svarta hål. Plasma, gas, stoft och mycket annat. Förståelsen av vad som händer med saker i närheten och inuti svarta hål är alltså god, till och med mycket god då så många forskare fokuserar på svarta hål.
Okej.
Citat:
Givetvis kommer världsbilden att förändras i takt med att man kommer längre ut i universum och ser fler saker. Det är ju bara naturligt.
Och det kan mycket väl vara så att denna världsbild kommer att vara helt olik big bang och evolutionsteorin. Till exempel kanske vi upptäcker andra människor från andra planeter, och att vi människor härstammar från andra planeter.

Men det är ju mer spekulationer.
Citera
2006-12-27, 18:36
Medlem
Citat:
Vad var det som utlöste en reaktion som gjorde att denna lilla ärta expanderade och formades till det som vi kallar universum idag?Det är ju det som gör att jag tycker att big bang låter högst osannolik.

Vad som utlöste reaktionen behandlas inte av BB-modellen. Det är upp till din egen tro att ta ställning till.
Citera
2006-12-27, 18:40
Medlem
Citat:
Och det kan mycket väl vara så att denna världsbild kommer att vara helt olik big bang och evolutionsteorin. Till exempel kanske vi upptäcker andra människor från andra planeter, och att vi människor härstammar från andra planeter.

Jag förstår inte varför du är så mån om att blanda in evolutionen i det hela. Det finns ju t.ex. teorier om panspermia som säger att livet på jorden inte uppstått här, utan förts hit med t.ex. en asteroid för miljarder år sedan. Det betyder ju inte att evolutionsteorin är felaktig, eftersom denna inte behandlar livets uppkomst, bara utvecklingen av arter sedan dess.

Ditt evolutionshat gör bara att du låter som en tramsig kreationist.
Citera
2006-12-27, 18:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av init
Jag förstår inte varför du är så mån om att blanda in evolutionen i det hela. Det finns ju t.ex. teorier om panspermia som säger att livet på jorden inte uppstått här, utan förts hit med t.ex. en asteroid för miljarder år sedan. Det betyder ju inte att evolutionsteorin är felaktig, eftersom denna inte behandlar livets uppkomst, bara utvecklingen av arter sedan dess.

Ditt evolutionshat gör bara att du låter som en tramsig kreationist.
Jag tycker bara att evolutionsteorin låter lika dum som big bang teorin
Citera
2006-12-27, 18:48
Medlem
Mankans avatar
Citat:
Och på vilket sätt skulle detta vara omöjligt, bara för att det låter suspekt med dagens världssyn?

Att en kamel ska kunna dras genom ett nålsöga är ju INGENTING jämfört med fantasierna kring "biljondels-ärtan" varur alla stjärnor och galaxer uppenbarade sig...
Citera
2006-12-27, 18:56
Medlem
Navigators avatar
Citat:
Jag tycker bara att evolutionsteorin låter lika dum som big bang teorin
Och jag tycker att dina teorier låter lika dumma som teorin att gräset är rött. Så, har vi konstaterat vad vi tycker. Vad har vi uppnått med det?

Vad sägs om att komma med kritik som innehåller aningen mer substans än "Jag tror det är sagor" och 100 animerade smileys? (Detta är riktat både till GayMan och Mankan)
Citera
2006-12-27, 18:59
Medlem
Citat:
Att en kamel ska kunna dras genom ett nålsöga är ju INGENTING jämfört med fantasierna kring "biljondels-ärtan" varur alla stjärnor och galaxer uppenbarade sig...

Antingen slänger du upp bevis emot teorin eller ifrågasätter den ur ett vetenskapligt perspektiv. Men att sitta och säga vad du tycker låter otroligt och vad som du inte kan föreställa dig är helt oväsentligt och hör inte hemma i detta forum.
Citera
2006-12-27, 19:00
Medlem
Men än så länge är big bang teorin den teori som ser ut att stämma mest. även om det har sina brister.

samma sak med evolutionsteorin.

så alla ni hatare kan dissa dessa teorier hur mycket som helst men så länge ni (läs: mankan) bara kan backa upp era uttalanden med smileys och fetmarkerade ord så är ni inget annat än troll.
Citera
2006-12-27, 19:32
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Okej.Och det kan mycket väl vara så att denna världsbild kommer att vara helt olik big bang och evolutionsteorin. Till exempel kanske vi upptäcker andra människor från andra planeter, och att vi människor härstammar från andra planeter.

Men det är ju mer spekulationer.

Fullt möjligt men som du säger är det bara spekulationer. Dagens observationer stöder BB och evolutionsteorin och har hittills inte stött på några vetenskapliga problem som kunnat kullkasta dem.
Detta utesluter ju inte att de skulle kasseras i framtiden, men det är rätt orimligt. Snarare lär de modifieras och anpassas till de kommande observationerna. Finns ju ingen anledning att tro att det skulle dölja sig iakttagelser precis utanför vad vi kan uppfatta av universum som helst skulle kullkasta dagens kända naturlagar.

Citat:

Kom med vetenskapliga argument eller håll käften. Dina åsikter är helt ointressanta och ovidkommande för diskussionen.
Jag tycker också att stora delar av kvantmekaniken är riktigt skum, men det spelar ingen roll eftersom den fungerar och beskriver hur sakerna beter sig. Åsikter är inte vetenskap.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in