2010-07-13, 20:08
Medlem
Renskavs avatar
Någon godhjärtad själ därute som skulle kunna recensera lite olika bostadsområden? Positiva/negativa saker?

Skulle uppskattas!
Citera
2010-07-13, 20:29
Medlem
Not_mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Renskav
Någon godhjärtad själ därute som skulle kunna recensera lite olika bostadsområden? Positiva/negativa saker?

Skulle uppskattas!

Det är svårt, de har alla sina för och nackdelar. Standarden är helt okej på dem allihop och de är alla hyfsat bra områden att bo i ur säkerhetssynpunkt. Så du får titta lite på var de ligger rent geografiskt i förhållande till var du ska plugga... Tänk på att Lund sluttar ganska rejält från norr till söder, vilket faktiskt är jäkligt irriterande om man bor i något av dessa väderstrecken. Speciellt på vintern när det blåser ordentligt.
Citera
2010-07-13, 20:30
Medlem
Tror det är afb.se som beskriver kort om områdena på deras hemsida.
Citera
2010-07-13, 21:00
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:

Skulle uppskattas!
Jag har själv aldrig bott på något som AFB erbjuder, men jag kan väl göra bidra med en utomståendes åsikter.

Delphi
+ alla rum har egen dusch
+ helt ok läge i förhållande till LTH

- ligger off i förhållande till de flesta nationerna och ffa stan
- uppförsbacke när man ska hem (Lund är en av de städer i Sverige med störst höjdskillnader inom staden, och Delphi ligger högt)

Sparta
+ nära ekonomicentrum och nationerna på Tornavägen
+ rak väg in till stan (5 min på cykel)

- trist miljö med byggnader som ser ut att vara uppförda till Walter Ulbrichts ära

Ulrikedal
+ nära stan
+ trevlig innergård (när det är soligt)

- delade duschar

Kämnarsrätten
+ gemytlig stämning bland de boende

- långtbortihelvete

Vildanden
+ verkar vara skön stämning de boende emellan
+ fräscha rum

- lite off läge

Parantesen
+ centralt (!)
+ mycket fest

- mycket fest
- delade duschar

------

Jag letar nytt boende nu, och jag tittar själv på följande.

Korridor
Sparta
Parantesen
Vildanden
Ulrikedal

Lägenhet
Ulrikedal
Delphi
Vildanden
Sparta

Generellt sett så gäller att korridorens kvalitet avgörs av grannarna. Är folk man bor med dumma i huvudet är det ingen höjdare oavsett var man bor. Är de hyggliga blir det oftast bra. Städar folk efter sig själva är det guld.

Magasinet, Studentlyckan och Klosterängen har jag inget direkt att säga något om.
Citera
2010-07-13, 21:05
Medlem
Kalasponnys avatar
Kan vi som är reserver vara med i lotteriet? Sista dagen imorgon..
Citera
2010-07-13, 21:18
Medlem
Renskavs avatar
Tack frassefloyd! Det var precis det jag var ute efter.

ReAnimator, tänkte mer på allmän information som inte skrivs på deras hemsida (typ som frasse skrev att området har uppförsbacke till skolan, eller att det är väldigt mycket fest)

Om det är någon som har något mer att tillägga om områdena vore det toppen!
Citera
2010-07-13, 21:33
Medlem
Okej, jag tackar även Frasse för informationen då jag också letar boende i Lund
Citera
2010-07-13, 22:22
Medlem
5-Ds avatar
Nu när lottningen skett och jag fått en plats, vad händer sen?

Hur kan jag se hur jag ligger till i kön dvs hur länge det är kvar tills det blir min tur?

Vad gör jag när det är min tur?!?!?

Har aldrig sökt bostad förut.

Tack
Citera
2010-07-13, 22:28
Medlem
DanteAlighieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5-D

Hur kan jag se hur jag ligger till i kön dvs hur länge det är kvar tills det blir min tur?

Tack

Citat:
Mitt ködatum
Lottning pågår

Varför har din lottning skett?
Citera
2010-07-13, 22:40
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5-D

Tack
Startsida

Bilden ovan visar hur AFB:s startsida ser ut när du loggat in och du fått ditt ködatum. Jag har ringat in ködatumet till höger. Ju tidigare desto bättre, så det du ser på bilden är alltså inte särskilt bra.

När du ska söka bostad så klickar du på "Sök bostad" (som jag också ringat in) så kommer lediga bostäder upp. Du kommer se vilken typ av bostad det är (korridor/lägenhet), vilket område, hyra och vilken plats just du har, om du söker just den bostaden. Står det Korridor, Delphi, 3232 kr, 6/21 så betyder det att det är 21 personer som sökt, och om du själv söker har du 6:e bästa kötiden. Det enda du egentligen kan göra är att söka. Beroende på ditt ködatum kommer du få boende olika fort. Har du ett tidigt datum kommer du snabbt ligga i topp på diverse bostäder medan de som har otur i lotteriet kommer ligga långt bak.

Jag tror att alla korridorrum som släpps och som har inflyttning t o m 1 oktober är novischmärkta, vilket innebär att de med novischstatus i AF-kön har företräde till bostaden. Oavsett så är novischbostäderna märkta med ett 'N'.
Citera
2010-07-13, 22:47
Medlem
DanteAlighieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Startsida

Bilden ovan visar hur AFB:s startsida ser ut när du loggat in och du fått ditt ködatum. Jag har ringat in ködatumet till höger. Ju tidigare desto bättre, så det du ser på bilden är alltså inte särskilt bra.

När du ska söka bostad så klickar du på "Sök bostad" (som jag också ringat in) så kommer lediga bostäder upp. Du kommer se vilken typ av bostad det är (korridor/lägenhet), vilket område, hyra och vilken plats just du har, om du söker just den bostaden. Står det Korridor, Delphi, 3232 kr, 6/21 så betyder det att det är 21 personer som sökt, och om du själv söker har du 6:e bästa kötiden. Det enda du egentligen kan göra är att söka. Beroende på ditt ködatum kommer du få boende olika fort. Har du ett tidigt datum kommer du snabbt ligga i topp på diverse bostäder medan de som har otur i lotteriet kommer ligga långt bak.

Jag tror att alla korridorrum som släpps och som har inflyttning t o m 1 oktober är novischmärkta, vilket innebär att de med novischstatus i AF-kön har företräde till bostaden. Oavsett så är novischbostäderna märkta med ett 'N'.

Frasse, vet du varför jag inte fått något ködatum?

Och om jag ska ha bostad i januari, hur kommer mitt ködatum påverkas?
Citera
2010-07-13, 23:03
Medlem
GraveDohls avatar
Citat:

Skulle uppskattas!

Kan rekommendera Vildanden, ligger cirka 5 min från centrum/stationen. Korridorerna renoverades precis så dom är fräscha, även lägenheterna är nice, har själv en fyra atm för 5600 i månaden, är riktigt nice. Tror att treorna och fyrorna här är bland dom billigaste som AFB har. Korridorsrummen går mellan 2500 och 3500 tror jag, beroende på vilket hus man väljer. Även egna duschar i korridorerna.

Vill man ha mycket fest och mycket drägg så är Parantesen att rekommendera.

Hade undvikit klosterängen då det ligger minst centralt av alla AFBs bostäder, dock finns det billiga ettor där som blir lediga ganska ofta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in