2010-07-16, 18:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av D1891
Hehe, nej jag är kille. Tyvärr - i den här frågan. Men hittar jag vilsna novischbrudar i Lund skickar jag dom vidare till dig! Jag undrar mer vilka områden jag bör kika på för ev. köp av BR?

Hur stor lägenhet vill du ha? Hur mycket är du beredd att betala?

Du borde kunna hitta en fin central etta för 1,1-1,2 och uppåt.

Det finaste / mysigaste kvarteren är de runt kulturkvarteren. Dvs mellan botan och domkyrkan.
Bästa bor man på rätt sida järnvägen dvs den östra sidan av rälsen och från Clemenstorget och söderut, dock inte för nära centralen.

Har du ingen budget så bo någonstans nära botan, då har du nära till skolan med.

Tänk också på att du får mer för pengarna på väster. Väster är väldigt stort och sträcker sig från västra sidan spåret till Värpinge i väster. De fina delarna av väster dvs de som ligger nära centralen är riktigt schysta och priset per kvadratmeter något lägre. Eftersom att Lund är så litet så hade jag köpt en lite större lägenhet på väster om jag vore dig.

Undvik norra Fäladen och Linero
Citera
2010-07-16, 18:26
Medlem
Har funderat på det där med inflyttning. Hur ska man bära dig åt för att få in en säng där? Och det står att inflyttningen är den 1a. Måste möblerna in den dagen eller vad menas?
Citera
2010-07-16, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charlie.
Har funderat på det där med inflyttning. Hur ska man bära dig åt för att få in en säng där? Och det står att inflyttningen är den 1a. Måste möblerna in den dagen eller vad menas?
Vadå få in en säng? Det är ju bara att bära in den! Har du en hög säng får du väl skruva av ben och annat. Med inflyttning menas det datum då du officiellt får tillgång till bostaden (går att flytta in tidigare om man kommer överens med tidigare hyresgästen) och börjar betala hyra för den. När du väljer att flytta in är sedan helt upp till dig.
Citera
2010-07-16, 19:25
Medlem
Om jag förstått det rätt kan man inte ställa sig i AF-bostäders kö om man inte är antagen.

Jag tänker nämligen försöka ställa mig i kö någonstans i Lund för att öka mina chanser om jag ev. väljer att plugga där senare (typ nästa höst). Det är alltså meningslöst att registrera mig på AF-bostäder redan nu då?

Finns det andra ställen i Lund jag kan ställa mig i kö i redan nu?
Citera
2010-07-16, 19:29
Medlem
troböds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Canucks
Om jag förstått det rätt kan man inte ställa sig i AF-bostäders kö om man inte är antagen.

Jag tänker nämligen försöka ställa mig i kö någonstans i Lund för att öka mina chanser om jag ev. väljer att plugga där senare (typ nästa höst). Det är alltså meningslöst att registrera mig på AF-bostäder redan nu då?

Finns det andra ställen i Lund jag kan ställa mig i kö i redan nu?
AF går inte, nej. Kan tipsa om LKF.
Citera
2010-07-16, 19:45
Medlem
Två frågor -

1. Vet någon hur länge man kan förvänta sig att stå i LKF-kö innan man får några erbjudanden i nuläget? Hur många poäng man ska ha eller så.. Hittar gammal information men..

2. Känner någon till någon som hyrt en lkf-lägenhet eller hyrt ut en lkf-lägenhet i andrahand (med tillåtelse då alltså)? Vet ni om LKF brukar vara svårövertalade om det finns ganska dugliga skäl till varför personen vill hyra ut, och den har varit skötsam och så? Vet ni sen om de är stenhårda med att andrahandsuthyrningen ska upphöra efter en viss period, eller brukar de bevilja förlängning?

Tack
Citera
2010-07-16, 23:56
Medlem
eriikhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D1891
Hehe, nej jag är kille. Tyvärr - i den här frågan. Men hittar jag vilsna novischbrudar i Lund skickar jag dom vidare till dig! Jag undrar mer vilka områden jag bör kika på för ev. köp av BR?
Möllevången är hyfsat centralt och samtidigt (oftast) på rätt sida miljonen. De har billig avgift där också, 1518kr. Väster är fint om det är området kring kakelvägen, tegelvägen och så vidare... Tuna är nära campus och hyfsat nära stan men tyvärr svindyrt.

Undvik klostergården (långt bort), norra fäladen (blatteområde), linero och allt annat utanför ringvägen.
Citera
2010-07-17, 00:21
Medlem
Promotions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av troböd
AF går inte, nej. Kan tipsa om LKF.

Någon som vet om LKF har dedikerade studentlägenheter?
Citera
2010-07-17, 00:37
Citat:
Ursprungligen postat av nedransnamn
Två frågor -

1. Vet någon hur länge man kan förvänta sig att stå i LKF-kö innan man får några erbjudanden i nuläget? Hur många poäng man ska ha eller så.. Hittar gammal information men..
Tack

Pratade med dem i måndags eller tisdags. Du kan räkna med ca 1000 poäng (dvs nästan tre år i bostadskö) för att få en lägenhet, visserligen har man någon typ av förtur ifall man bor i Lund eller ifall man studerar där. Sen ifall detta med 1000 poäng stämmer vet jag inte, det var vad någon ansvarig på LKF sa till mig.

Citat:
Ursprungligen postat av Promotion
Någon som vet om LKF har dedikerade studentlägenheter?

Har inte sett några dedikerade studentlägenheter hos LKF och jag har kollat varje dag sen i mars.
Citera
2010-07-17, 01:12
Medlem
Promotions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moll-E
Pratade med dem i måndags eller tisdags. Du kan räkna med ca 1000 poäng (dvs nästan tre år i bostadskö) för att få en lägenhet, visserligen har man någon typ av förtur ifall man bor i Lund eller ifall man studerar där. Sen ifall detta med 1000 poäng stämmer vet jag inte, det var vad någon ansvarig på LKF sa till mig.

Jag var nyss inne och läste, och deras regler verkar helt snurriga med en släng av inavel. De har 55+, 65+, seniorbostäder och på en lägenhet står det 40+, samtidigt som boende i lund har förtur och boende i LKF får tillgodoräkna sig dubbla poäng i bostadskön. Är det bara jag, eller hatar LFK studenter?

Jag trodde det var olagligt att diskriminera p.g.a. ålder vid hyresuthyrning (nu pratar jag om 40+ och 55+ - jag förstår pensionärsbostäder om 65+.)
Citera
2010-07-17, 08:39
Medlem
Not_mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eriikh
Möllevången är hyfsat centralt och samtidigt (oftast) på rätt sida miljonen. De har billig avgift där också, 1518kr. Väster är fint om det är området kring kakelvägen, tegelvägen och så vidare... Tuna är nära campus och hyfsat nära stan men tyvärr svindyrt.

Undvik klostergården (långt bort), norra fäladen (blatteområde), linero och allt annat utanför ringvägen.

Äsch, både Norra Fäladen och Linero har fått ett stort bestånd av nya fräscha lägenheter och småhus, så stirra dig inte blind på att det finns kvar några miljonprojekthus på Linero, Klostergården och Norra Fäladen... De är dessutom ganska fräscha förresten, LKF har hållt dem i gott skick, men tråkiga fasader är inte så mycket att göra åt. Förstår att de får dåligt rykte om man tittar på LKFs kollegor i Malmö som inte precis skött underhåll mm...
Citera
2010-07-17, 12:56
Medlem
Jättedum fråga!

Vad betyder ködatumet man har fått? Att det är det datumet som man kan flytta in i boendet (som man antagligen har blivit tilldelad)?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in