2010-10-26, 10:55
Medlem
Finns det korridorsboende med kokvrå i Lund? Jag bor gärna i korridor, men aldrig att jag vill ha delat kök!! Där går nog min gräns alltså, dock är det ju lätt att vara kräsen ännu, men sen när jag sitter där i mitt tält i januari, då kanske jag ångrar mig, men det är framtidens Sherks problem. Så finns det, och vart?
Citera
2010-10-26, 12:20
Medlem
Smerdyakovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sherk
Finns det korridorsboende med kokvrå i Lund? Jag bor gärna i korridor, men aldrig att jag vill ha delat kök!! Där går nog min gräns alltså, dock är det ju lätt att vara kräsen ännu, men sen när jag sitter där i mitt tält i januari, då kanske jag ångrar mig, men det är framtidens Sherks problem. Så finns det, och vart?
Inte vad jag har sett. Dock så kan du ju försöka välja en så liten korridor som möjligt. Förstår inte riktigt vad som är problemet. Jag bor med delad toa och dusch fast egen kokvrå, jag hade bytt alla dagar i veckan. Du får nog leta efter en egen lägenhet istället.
Citera
2010-10-26, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smerdyakov
Inte vad jag har sett. Dock så kan du ju försöka välja en så liten korridor som möjligt. Förstår inte riktigt vad som är problemet. Jag bor med delad toa och dusch fast egen kokvrå, jag hade bytt alla dagar i veckan. Du får nog leta efter en egen lägenhet istället.

Ja, det förstår jag att du skulle bytt! Hellre egen toa än eget kök, jag vill ju självklart ha både och. Jag har aldrig bott i korridor så jag har väl inga solid argument men jag känner bara att jag vill kunna ha mitt eget ställe liksom, jag och en kompis delade hans korridorslägenhet i sthlm några månader som hade egen dusch, toa och kokvrå. Och visst, jag skulle väl kunna gå till ett gemensamt kök och fixa mat, men det känns så omständigt, och då kan man inte kliva in där i kalsongerna och vara bakisirriterad t.ex. Ne, jag vill kunna ha mitt egna, men ändå bo nära andra.
Citera
2010-10-26, 15:10
Medlem
Citat:

Det finns ettor med kokvrå och privat allting men de lär du inte få som novisch. Har stått i kön i snart ett år och jag kan fortfarande inte få dem, men det börjar närma sig.
Annars är att dela kök rätt trevligt faktiskt. Man myser ute i tv-soffan och man snackar på medan man lagar mat. Inte illa alls.

Mitt krav här var egen toalett och dusch. Det ville jag ha och det fick jag.
Citera
2010-10-26, 15:16
Medlem
Smerdyakovs avatar
Citat:
Ja, det förstår jag att du skulle bytt! Hellre egen toa än eget kök, jag vill ju självklart ha både och. Jag har aldrig bott i korridor så jag har väl inga solid argument men jag känner bara att jag vill kunna ha mitt eget ställe liksom, jag och en kompis delade hans korridorslägenhet i sthlm några månader som hade egen dusch, toa och kokvrå. Och visst, jag skulle väl kunna gå till ett gemensamt kök och fixa mat, men det känns så omständigt, och då kan man inte kliva in där i kalsongerna och vara bakisirriterad t.ex. Ne, jag vill kunna ha mitt egna, men ändå bo nära andra.
Har du studentlägenhet från AFB på nåt av de stora områdena har du ju eget kök och ändå bor det fullt med studenter runt om. Men jag är rätt säker på att man inte kan få det som novisch, i så fall bara om man har extremt bra könummer. Du får satsa på att hitta ett andrahandskontrakt på blocket i ett studentområde i så fall. Eller blir mindre kräsen Får du napp på någonting så tacka ja direkt, riskera inte att stå utan vid skolstart bara för att du ville vänta lite längre för att hitta nåt bättre.
Citera
2010-10-26, 21:12
Medlem
Citat:
Var bor du för i för bostadsområde som har delad toa?
Citera
2010-10-26, 21:32
Medlem
Smerdyakovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Winterfall
Var bor du för i för bostadsområde som har delad toa?
Tror inte det beror på området, det är en flerfamiljsvilla.
Citera
2010-10-26, 22:17
Medlem
Citat:
Tror inte det beror på området, det är en flerfamiljsvilla.
Ah! Antog att det var studentkorridor som du bodde i.
Citera
2010-10-27, 00:16
Medlem
Buffelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urgrund
Känns ju bra att rum för internationella studenter reserveras och här sitter man själv och står i kö för att få något rum.

Det lär i och för sig komma måttligt många utländska studenter nu när de måste börja betala för att plugga i Sverige, om det nu är någon tröst dvs.
Citera
2010-10-27, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Buffeln
Det lär i och för sig komma måttligt många utländska studenter nu när de måste börja betala för att plugga i Sverige, om det nu är någon tröst dvs.

Det där uttalandet har jag hört flera gånger men jag förstår inte logiken bakom. Jag förstår att det kan bli fler utländska studenter i Sverige om det är gratis för dem att plugga men om de nu måste börja betala varför skulle det bli fler av dem då?

Säger inte att du har fel, jag förstår bara inte hur du/ni har kommit fram till det.
Citera
2010-10-27, 21:17
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av åke_128
Det där uttalandet har jag hört flera gånger men jag förstår inte logiken bakom. Jag förstår att det kan bli fler utländska studenter i Sverige om det är gratis för dem att plugga men om de nu måste börja betala varför skulle det bli fler av dem då?

Säger inte att du har fel, jag förstår bara inte hur du/ni har kommit fram till det.
Tror du ska tolka "måttligt många" som "inte speciellt många".
Citera
2010-10-28, 01:43
Medlem
Hur brukar det vara, är det lättare att få en lya på vårterminen än på höstterminen? Jag kan tänka mig att eftersom det är mycket färre som påbörjar sina studier på vårterminen så är det färre som söker, men att det också säkert är färre som examineras och därför färre lägenheter tillgängliga. Någon som har erfarenheter/kunskaper om detta?

Sedan undrar jag också hur värt det är att bli medlem på LKF, visst, jag kommer säkert bli det sen ändå, men jag tänker mer kortsiktigt nu; kan man få en lägenhet på bara någon månad där? Och är det väldigt mycket lättare att få en trea än en etta? Jag och en polare har pratat lite om att skaffa lägenhet tillsammans, så man slipper bo i en liten etta, utan kan bo lite större och även kunna betala lite mindre/lika mycket.

Det var frågorna som snurrar just nu... Bittrast är att man inte vet om man är antagen ännu.

EDIT: Undrar också om man får Novisch statusen på samma sätt på vårterminen som på hösterminen, i samband med förtur till lägenhet menar jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in