2014-03-01, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BakadAvMisstag
Tack så mycket för svaret! Det har löst sig med bostad för mig nu och jag ska flytta till delphi imorgon! Dock så har jag en ny fråga. Finns det strykjärn plus strykbräda i korridoren, det vill säga en gemensam strykbräda/ett gemensamt strykjärn för alla eller måste jag fixa eget strykjärn/strykbräda?
AFB tillhandahåller varken strykbräda eller strykjärn, men om du har schyssta korridorare går det ju alltid att låna
Citera
2014-03-05, 11:42
Medlem
lugna ner digs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skumbananerna
Bostadsbrist är det knappast, snarare inkomstbrist. Jag har bott i Lund hela mitt liv och är snart inne på mitt tredje år högskolestudier och har aldrig varit med om någon som inte fått boende. Det löser sig alltid med boende inom ett par månader. Ett korridorsrum på Delphi brukar vara det lättaste att få efter ett korridorsrum på Vildanden. Tätt därefter kommer Ulrikedal och Parentesen. Kolla in afb.se för att se var de ligger. Tomegapsgården och Magasinet är svårast. Jag har har stått i kö i två år till sommaren och kan idag precis få ett "kompisboende" på Magasinet vilket är som ett korridorsrum fast för endast 2 eller 3 personer. Tyvärr är korridorsrummen med billigast hyra lättast att få då man delar två kök med ~20 pers och ibland t o m uppemot 25-30 st. Skulle du börja plugga i Lund och inte får ihop det så kolla först och främst blocket, sen med dina faddrar, sen med klassen alt. att du drar iväg ett PM till mig och kollar så har jag säkerligen någon kompis som ställer upp nån vecka om jag själv inte kan.
Såg detta lite sent.. Tack för svaret och erbjudandet, har fortfarande inte bestämt mig för lund eller gbg, båda har sina fördelar.
Citera
2014-03-05, 13:03
Medlem
Stämmer verkligen detta med att "bostad löser sig" oavsett vad? Kanske flyttar till Lund denna hösten och eftersom man inte kan stå i kö förrän antagningsbesked har kommit kommer jag att ha kanske två månaders kötid max. Om man inte får en bostad via novischlotteriet, hur fan gör man då? Hankar sig fram mellan faddrar och Blocket? Blir knepigt att släpa med sig sina grejer fram och tillbaka.
Citera
2014-03-05, 17:54
Medlem
Stiftpennas avatar
På sidan http://www.afb.se/sv/Om-AFB/Vara-bos...h-hyresvilkor/ står det att man skall använda webbformulär man finner på webbplatsen afb.se för att ansöka om dispens.

VARFAN LIGGER DESSA FORMULÄR? Extremt viktigt, uppskattar snabbt svar.

Tack på förhand.
Citera
2014-03-05, 18:30
Medlem
hobokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jollenstollen
Stämmer verkligen detta med att "bostad löser sig" oavsett vad? Kanske flyttar till Lund denna hösten och eftersom man inte kan stå i kö förrän antagningsbesked har kommit kommer jag att ha kanske två månaders kötid max. Om man inte får en bostad via novischlotteriet, hur fan gör man då? Hankar sig fram mellan faddrar och Blocket? Blir knepigt att släpa med sig sina grejer fram och tillbaka.
Boende i andra hand löser sig alltid. Man får vara lite driftig bara. Och inte vara främmande för att eventuellt mer eller mindre bo i sin väska första tiden.
Citera
2014-03-05, 19:31
Medlem
Goldwaters avatar
Citat:

Det stämmer sannerligen. Finns t.ex. alltid studenter som ska på utbytestermin och vill ha kvar sitt boende när de kommer tillbaka, och därför gärna hur ut det en termin. Ganska stor andrahandsmarknad, i övrigt.
Citera
2014-03-05, 20:04
Medlem
storytellers avatar
Citat:
Ja, det löser sig alltid. Extremt många är i din situation och jag hörde aldrig talas om någon som fick åka hem under min tid i Lund. Eller jo, en kille, men det var cirka fem år sedan och inte precis någon driftig person. Han bodde i något tält som skolan satt upp. Sedan fick han en fantastiskt fin "egen lägenhet" för 2500 kronor i månaden som han behöll i fem år så ingen nöd på den killen.
Citera
2014-03-17, 12:33
Medlem
Hejsan!
Ska flytta till ett korridorsrum på Ulrikedal snart, och har fått erbjudande att köpa en soffa för 200 kronor. Grejen är bara att den är två meter lång och 80 cm djup, är det någon som vet ifall detta är för stort för ett rum på 19 kvm? Tänker i övrigt ha typ en säng, soffbord, skrivbord och kanske en hylla. Snabba svar uppskattas, måste bestämma mig snart!
Citera
2014-03-17, 13:25
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KIockren
Hejsan!
Ska flytta till ett korridorsrum på Ulrikedal snart, och har fått erbjudande att köpa en soffa för 200 kronor. Grejen är bara att den är två meter lång och 80 cm djup, är det någon som vet ifall detta är för stort för ett rum på 19 kvm? Tänker i övrigt ha typ en säng, soffbord, skrivbord och kanske en hylla. Snabba svar uppskattas, måste bestämma mig snart!
Du får utan problem plats med de grejerna. Köp soffan.
Citera
2014-03-17, 18:04
Medlem
claaandestinos avatar
Hej!

Vet någon hur noga AFB kontrollerar provboende med sambo? Nu när reglerna har ändrats och man kan hyra ut i andra hand för att provbo tänkte jag börja hyra ut mitt korridorsrum "vitt" istället. Det blir inte helt vitt då jag inte alls kommer att provbo med någon sambo, utan bara fråga den kompis som jag bor hos nu om hon kan ställa upp som partner på pappret. Vi båda är tjejer, men det borde ju inte ha någon betydelse (och jag är för övrigt lesbisk). Kollar de samkönade par mer noggrant?

Supertacksam för svar!
Citera
2014-03-18, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoboken
Boende i andra hand löser sig alltid. Man får vara lite driftig bara. Och inte vara främmande för att eventuellt mer eller mindre bo i sin väska första tiden.
Citat:
Ursprungligen postat av storyteller
Ja, det löser sig alltid. Extremt många är i din situation och jag hörde aldrig talas om någon som fick åka hem under min tid i Lund. Eller jo, en kille, men det var cirka fem år sedan och inte precis någon driftig person. Han bodde i något tält som skolan satt upp. Sedan fick han en fantastiskt fin "egen lägenhet" för 2500 kronor i månaden som han behöll i fem år så ingen nöd på den killen.
Blir ju lite knepigt att släpa med sig hela garderoben och resten av grejerna under nollningen och kanske en tid framöver, om man ska flytta runt? Kan bara inte släppa tanken på att bostad är i princip oordnat fram till skolstarten, känns otryggt på något sätt (om man inte har tur i lotteriet, men det vet man ju aldrig).
Citera
2014-03-20, 15:26
Medlem
Hej!

I dagsläget bor jag hos päronen i Göteborg, och är såklart sugen på Lund! Staden verkar helt underbar att vara student i! Kommer söka till civ. ing.

Men hur är det studentlägenheter? Jag har inte ställt mig i någon kö än (Man kan väl bara göra det när man kommit in?)

Jag är rädd för är att jag inte kommer få någon bostad i Lund, samtidigt som jag då inte har någon plats här på Chalmers. Har ingen lust att vänta ett helt år tills nästa höst haha..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in