2013-11-16, 23:25
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onsmoar
Någon som vet om man åker ur kön på afb om man inte klarar 15 hp?
Risken finns. AFB har satt igång med automatiska kontroller som stämmer av boende och köande mot LADOK. Hur långt de kommit är jag osäker på, men inom någon termin lär systemet vara testat och fullt fungerande och då gissar jag att de som inte tar sina poäng sitter i riskzonen för att bli av med sin bostad och/eller kötid.
Citera
2013-11-17, 16:35
Medlem
Är det något som vet ICA Tuna fungerar som postombud om man beställer online, typ Netonnet? Paketet blir rätt tungt så det vore skitbra om man kunde bära bort det till Sparta på egen hand.
Citera
2013-11-17, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gamlaborgen
Jag fattar fan inte har jag fortfarande inte kan vara <10 i turnumren på AFB. Kötid 2013-07-13 07:40:00, hur lång tid tror ni det kan ta att få ett hugg på den platsen?

Jag antar du har novischlott. Det är inte längre några novischbostäder ute vad jag kan se. Du har alltså normal köplats fr.o.m nu. Därför får du räkna med att vänta 6-12 månader beroende på vad du letar för bostadstyp.
Citera
2013-11-21, 11:53
Medlem
Har köplats 2011-november. (24 månader).
Vill ha en trea på sparta/studentlyckan/ulrikedal.
Sist när det dök upp en trea på ulrikedal hade jag plats 8 typ, för sparta var motsvarande nr 4 för en trea.

Hur långt tror ni det är kvar tills det blir möjligt att få något?

Kan redan nu få treor på vildanden/kämnars.
Citera
2013-11-21, 13:41
Medlem
Har planer på att börja läsa på heltid HT2014 i Lund och undrar då lite om boende. Pluggar just nu fristående kurser på LU och bor hemma (1h från Lund eller så). Jag kommer ej ha råd att flytta dit tidigare än skolstart. Ska jag ställa mig i kö redan nu eller måste jag vänta tills jag får intagningsbesked? Funderar på att försöka bo i korridor i ett år eller så och sen flytta vidare till lägenhet (om jag inte älskar korridor dvs). Låter det vettigt eller korkat?

Anser ni förövrigt att det är värt att flytta in direkt eller går det bra att bo 1h från Lund (kan man uppleva lundalivet bra ändå)?
Citera
2013-11-21, 14:51
Medlem
BakadAvMisstags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnLilaSko
Har planer på att börja läsa på heltid HT2014 i Lund och undrar då lite om boende. Pluggar just nu fristående kurser på LU och bor hemma (1h från Lund eller så). Jag kommer ej ha råd att flytta dit tidigare än skolstart. Ska jag ställa mig i kö redan nu eller måste jag vänta tills jag får intagningsbesked? Funderar på att försöka bo i korridor i ett år eller så och sen flytta vidare till lägenhet (om jag inte älskar korridor dvs). Låter det vettigt eller korkat?

Anser ni förövrigt att det är värt att flytta in direkt eller går det bra att bo 1h från Lund (kan man uppleva lundalivet bra ändå)?

Om jag förstår rätt så finns det inget negativt med att ställa sig i kö tidigt, ju tidigare desto bättre!

När det gäller att bo hemma i början så skulle jag verkligen rekommendera att INTE göra det. Jag började studera denna terminen och valde av någon anledning att inte flytta till Lund direkt. Tror det var för att jag inte kände mig tillräckligt mogen, sämsta beslut jag någonsin tagit
Citera
2013-11-21, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BakadAvMisstag
Om jag förstår rätt så finns det inget negativt med att ställa sig i kö tidigt, ju tidigare desto bättre!

Åh, bra! Får fixa med det imorgon isf. Korkat att jag inte frågat tidigare, visst att jag skulle börja nästa år i flera månader nu.

Citat:
Ursprungligen postat av BakadAvMisstag
När det gäller att bo hemma i början så skulle jag verkligen rekommendera att INTE göra det. Jag började studera denna terminen och valde av någon anledning att inte flytta till Lund direkt. Tror det var för att jag inte kände mig tillräckligt mogen, sämsta beslut jag någonsin tagit

Kan du utveckla varför kanske?
Citera
2013-11-21, 22:59
Medlem
BakadAvMisstags avatar
Citat:
Åh, bra! Får fixa med det imorgon isf. Korkat att jag inte frågat tidigare, visst att jag skulle börja nästa år i flera månader nu.

Kan du utveckla varför kanske?

Jag missar ju en hel del då jag bara kan gå ut på nation/festa under helgen. Och när jag kommer till Lund på helgen så går där inga bussar hem så jag måste alltid ha någon att sova hos,inget stort problem egentligen då det alltid finns polare som ställer upp men känns ändå lite halvdrygt. Den stora grejen är ju allt som jag missar, alla sittningar, utgångar och annat trevligt. Känns lite som om jag endast fått ett smakprov av lundalivet hittills och att det riktiga studentlivet inte börjar förrän jag flyttar till Lund.
Om vi ska ta en jämförelse: Tänk dig ett riktigt nice all-inclusive hotell (om du nu gillar sånt, annars får du låtsas ) tänk dig sedan skillnaden mellan att faktiskt bo på hotellet och vara där och mysa jämfört med att bo på nåt annat ställe och sedan typ åka till all-inclusive stället för att käka och sen dra tillbaka till det andra hotellet (som suger i jämförelse).

Ber om ursäkt om jag beskriver dåligt är lite seg just nu tenta imorgon!
Citera
2013-11-24, 11:22
Medlem
Jag har en kötid på lite mer än två år nu och vill gärna flytta mer centralt (bor på kämnärs) då jag ska börja pendla nästa termin. Har mest tänkt på Magasinet, men 12-månadershyra känns inte så lockande. Så igår upptäckte jag att det kommit upp ett korridorsrum på Tomegapsgården, där är det bara 9-månadershyra så definitivt mer lockande. Men jag har aldrig någonsin varit inuti byggnaden. Är det någon som vet hur det är att bo på Tomegapsgården? Att det ligger centralt fattar jag, men hur är det med standard (renoverat eller ej? jmf med magasinet?) och lyhördhet t.ex.? Måste svara på det här rummet senast måndag och skulle vara gött att få lite input innan dess!
Citera
2013-11-24, 16:11
Medlem
Hur lång väntetid är det normalt på ett korridorsrum?
har cirka 30 minuters pendlingsavstånd till Lund men vill ha ett "eget" boende

ska plugga ekonomi, så sparta borde vara det självklara valet men efter vad jag har hört så ska sparta vara bland det sämsta området att bo på...
Citera
2013-11-24, 16:38
Medlem
Citat:

Någon mer som kan svara på detta och om man missar mycket genom att inte bo i Lund det första året eller så? ^

Sen undrar jag även var de olika programmen oftast bor. Jag funderar på att läsa molekylärbiologi, var bor där flest molekylärbiologer/naturvetare?
Senast redigerad av EnLilaSko 2013-11-24 kl. 16:57.
Citera
2013-11-24, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av citronella
Jag har en kötid på lite mer än två år nu och vill gärna flytta mer centralt (bor på kämnärs) då jag ska börja pendla nästa termin. Har mest tänkt på Magasinet, men 12-månadershyra känns inte så lockande. Så igår upptäckte jag att det kommit upp ett korridorsrum på Tomegapsgården, där är det bara 9-månadershyra så definitivt mer lockande. Men jag har aldrig någonsin varit inuti byggnaden. Är det någon som vet hur det är att bo på Tomegapsgården? Att det ligger centralt fattar jag, men hur är det med standard (renoverat eller ej? jmf med magasinet?) och lyhördhet t.ex.? Måste svara på det här rummet senast måndag och skulle vara gött att få lite input innan dess!

Död korridor, jämfört med det andra som finns. Visst bra läge men har alltid känt att det är ganska dött när jag har varit där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in