2018-08-22, 23:15
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ExpressK
Hur lång kötid är det för ett rum i en studentkorridor i snitt?
Utanför novischlotteriet om ditt krav är "ett korridorrum" (som i första bästa) skulle jag säga kanske runt ett halvår.
Citat:
Ursprungligen postat av Linamellannamn
Hej! Undrar lite om hur det är på nationer? Går det att komma in i gemenskapen/hitta vänner relativt snabbt även om man inte bor på nationen? Jag bor i Eslöv och kommer pendla till Lund. Kan inte vara med på nollningen då jag pluggade i Lund för ett par år sedan och inte räknas som novisch... kan man bara knata in och engagera sig? tacksam för svar!
Ja, man behöver inte bo på nationen för att vara engagerad där. Att du har pluggat i Lund tidigare ska inte utgöra något hinder för att vara med på en nationsnollning vad jag vet.
Citera
2018-08-23, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Samizdat
Utanför novischlotteriet om ditt krav är "ett korridorrum" (som i första bästa) skulle jag säga kanske runt ett halvår.

Ja, man behöver inte bo på nationen för att vara engagerad där. Att du har pluggat i Lund tidigare ska inte utgöra något hinder för att vara med på en nationsnollning vad jag vet.

Jo jag frågade- jag får inte då jag anses inte vara ny längre... okej men så jag kan komma och göra det helt utan att känna någon? Träffar man kompisar när man engagerar sig?
Citera
2018-08-23, 11:41
Medlem
Varför ser vi inte längre väntetider för studentkorridor? Bara 6 månaders väntetid på Sveriges bästa universitet? Uppsala ligger väldigt nära topplistan men i Uppsala är det mycket längre väntetider... Varför ser det ut så här i Lund?
Citera
2018-08-23, 12:12
Medlem
CaveatLectors avatar
Citat:
Varför ser vi inte längre väntetider för studentkorridor? Bara 6 månaders väntetid på Sveriges bästa universitet? Uppsala ligger väldigt nära topplistan men i Uppsala är det mycket längre väntetider... Varför ser det ut så här i Lund?

Det är nog snarare 10-12 månader som gäller om du börjar på hösten, men visst är det enklare i Lund än i Uppsala. Det finns fler studentbostäder i Lund (starkt bidragande faktor), samtidigt som Uppsala ligger inom pendlingsavstånd från Stockholm, och med tanke på bostadssituationen där är det nog ganska många nyexaminerade som väljer att bo kvar i studentlägenheterna så länge de bara kan. Till sist så tillåter mig veterligt Uppsala att man ställer sig i kö utan att vara student, vilket är ren galenskap.
Senast redigerad av CaveatLector 2018-08-23 kl. 12:16.
Citera
2018-08-23, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CaveatLector
Det är nog snarare 10-12 månader som gäller om du börjar på hösten, men visst är det enklare i Lund än i Uppsala. Det finns fler studentbostäder i Lund (starkt bidragande faktor), samtidigt som Uppsala ligger inom pendlingsavstånd från Stockholm, och med tanke på bostadssituationen där är det nog ganska många nyexaminerade som väljer att bo kvar i studentlägenheterna så länge de bara kan. Till sist så tillåter mig veterligt Uppsala att man ställer sig i kö utan att vara student, vilket är ren galenskap.
Vänta nu, man ställer sig i kö hos Lunds studentkorridorer när man redan är student? Man kan inte ställa sig i kö långt innan?
Citera
2018-08-23, 12:38
Medlem
CaveatLectors avatar
Citat:
Vänta nu, man ställer sig i kö hos Lunds studentkorridorer när man redan är student? Man kan inte ställa sig i kö långt innan?

Strikt talat så behöver du inte vara student för att ställa dig i kön -- om du aldrig tidigare blivit antagen eller reservplacerad på en kurs i Lund så räcker det med antagningsbeskedet för att kunna delta i novischlotteriet -- men du kan aldrig stå i kön utan att ha blivit antagen till en kurs vid universitet.
Citera
2018-08-23, 12:43
Medlem
Citat:
Strikt talat så behöver du inte vara student för att ställa dig i kön -- om du aldrig tidigare blivit antagen eller reservplacerad på en kurs i Lund så räcker det med antagningsbeskedet för att kunna delta i novischlotteriet -- men du kan aldrig stå i kön utan att ha blivit antagen till en kurs vid universitet.
Aha, hur blir det för folk som bor långt bort? Måste de köpa en bostadsrätt i närheten? Blir nog svårt bland alla studenter att hitta ett andrahandsboende... Kanske bo i Köpenhamn och pendla?
Citera
2018-08-23, 12:53
Medlem
CaveatLectors avatar
Citat:
Aha, hur blir det för folk som bor långt bort? Måste de köpa en bostadsrätt i närheten? Blir nog svårt bland alla studenter att hitta ett andrahandsboende... Kanske bo i Köpenhamn och pendla?

Studenterna får lösa det helt enkelt. Pendeltrafiken i Skåne fungerar ganska bra så du behöver ju inte alls bo i Lund för att studera där (själv pendlar jag från Malmö), även om studentlivet kan bli lidande om du inte gör det. Har du råd att bo i Köpenhamn och pendla till Lund som student så skulle din ekonomi troligtvis tillåta dig att köpa någonting betydligt närmare...
Citera
2018-08-23, 13:06
Medlem
Citat:
Studenterna får lösa det helt enkelt. Pendeltrafiken i Skåne fungerar ganska bra så du behöver ju inte alls bo i Lund för att studera där (själv pendlar jag från Malmö), även om studentlivet kan bli lidande om du inte gör det. Har du råd att bo i Köpenhamn och pendla till Lund som student så skulle din ekonomi troligtvis tillåta dig att köpa någonting betydligt närmare...
Är det svårt att hitta en andrahandslägenhet i närheten av Lund som student? Ca 1h max med pendeltrafik enkelväg.

Räcker det med 3-6 månader i förväg lägga ut en annons?
Senast redigerad av ExpressK 2018-08-23 kl. 13:08.
Citera
2018-09-13, 18:39
Medlem
Jesusmarychains avatar
Hej!
har tackat ja (signerat elektroniskt) ett avtalsförslag från AF bostäder och således också sagt upp det nuvarande korridorsrummet. Förra terminen gick inte överdrivet bra för mig i en kurs där jag bara tog 13 av 30 p (krav från AF är 15). Dock så jobbade jag igen en del kurser från terminen innan dess så jag hamnar totalt på 27 poäng om man räknar hela VT. Miljonfrågan är nu om någon vet hur AF resonerar, gör de skillnad mellan kurser eller är det insamlade poäng under terminen som spelar roll? Är riktigt orolig så skulle uppskatta snabbt svar.
Och innan någon kallar mig dum och korkad för att ligga efter så mycket så mådde jag riktigt dåligt stora delar under denna tiden.
Citera
2018-09-17, 23:09
Medlem
Citat:
Är det svårt att hitta en andrahandslägenhet i närheten av Lund som student? Ca 1h max med pendeltrafik enkelväg.

Räcker det med 3-6 månader i förväg lägga ut en annons?

Nu måste jag säga att det absolut inte är så farligt med boendet i Lund. Just på grund av att man inte får ställa sig i kön innan man blir antagen så är väntetiderna till korridorrummen mycket kortare än i dom flesta andra studentstäderna. Det behövs absolut inte 10 månaders kötid för att kunna få ett rum - jag själv började plugga i hostas förra året (alltså HT17) och redan under oktobermånad var jag på 1:a-3:e plats till många korridorrum i dom mindre populära områden (typ Parentesen). Just under oktober-november brukar det vara ganska lätt att få ett rum på t.ex. Paran då folk redan fixat någon sorts tillfällig lösning och vill gärna flytta till något bättre än just Paran/Vildanden ifall dom flyttar.

AFB publicerar dessutom flera hundra bostäder som är "bokade" till nya studerande vid början av varje termin, så det finns en rätt så stor chans att man lyckas få något där om man har tur i lotteriet. Det finns också vissa nationer eller privata hyresvärdar som har i regel alltid lediga platser, typ Smålands eller Kalmar västra, möjligen Wermlands, då folk flyttar ut hela tiden så fort dom hittar något bättre.

Har man inte tur så går det nästan alltid att hitta något privat boende, men man måste i värsta fall kanske nöja sig med att pendla från Staffanstorp, Eslöv, Kävlinge eller liknande under dom första månaderna innan man hittar något i Lund. Det brukar också kosta lika mycket som att bo i Lund (3500-4000/månad) då hyresvärdena vet hur desperata folk är.

Är du orolig kan du också ställa dig i kön hos MHK, det kostar 50/termin men med ett års kötid får du nästan garanterat ett rum där i början av september. Men ska du börja studera nu till våras så är det nog inte värt det.
Citera
2018-09-19, 00:18
Medlem
lakupipus avatar
Någon som har erfarenhet från vildanden? Fräscha rum? Mycket fest?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in