Citat:
Ursprungligen postat av
ExpressK
Är det svårt att hitta en andrahandslägenhet i närheten av Lund som student? Ca 1h max med pendeltrafik enkelväg.
Räcker det med 3-6 månader i förväg lägga ut en annons?
Nu måste jag säga att det absolut inte är så farligt med boendet i Lund. Just på grund av att man inte får ställa sig i kön innan man blir antagen så är väntetiderna till korridorrummen mycket kortare än i dom flesta andra studentstäderna. Det behövs absolut inte 10 månaders kötid för att kunna få ett rum - jag själv började plugga i hostas förra året (alltså HT17) och redan under oktobermånad var jag på 1:a-3:e plats till många korridorrum i dom mindre populära områden (typ Parentesen). Just under oktober-november brukar det vara ganska lätt att få ett rum på t.ex. Paran då folk redan fixat någon sorts tillfällig lösning och vill gärna flytta till något bättre än just Paran/Vildanden ifall dom flyttar.
AFB publicerar dessutom flera hundra bostäder som är "bokade" till nya studerande vid början av varje termin, så det finns en rätt så stor chans att man lyckas få något där om man har tur i lotteriet. Det finns också vissa nationer eller privata hyresvärdar som har i regel alltid lediga platser, typ Smålands eller Kalmar västra, möjligen Wermlands, då folk flyttar ut hela tiden så fort dom hittar något bättre.
Har man inte tur så går det nästan alltid att hitta något privat boende, men man måste i värsta fall kanske nöja sig med att pendla från Staffanstorp, Eslöv, Kävlinge eller liknande under dom första månaderna innan man hittar något i Lund. Det brukar också kosta lika mycket som att bo i Lund (3500-4000/månad) då hyresvärdena vet hur desperata folk är.
Är du orolig kan du också ställa dig i kön hos MHK, det kostar 50/termin men med ett års kötid får du nästan garanterat ett rum där i början av september. Men ska du börja studera nu till våras så är det nog inte värt det.