2014-02-02, 21:45
Medlem
Funderar på att boka en 3:a på Kämnärsrätten när jag har samlat ihop tillräckligt med kötid. Har dock aldrig varit där och vet inte riktigt hur standarden ser ut? Har hört att ettorna inte är så roliga, gäller det för treorna också?
Citera
2014-02-03, 01:47
Medlem
Dest88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jussan
Funderar på att boka en 3:a på Kämnärsrätten när jag har samlat ihop tillräckligt med kötid. Har dock aldrig varit där och vet inte riktigt hur standarden ser ut? Har hört att ettorna inte är så roliga, gäller det för treorna också?
Har inte varit i en trea på Kämnars, men jag har sett en etta och en tvåa, och det var ganska stor skillnad mellan dem. Ettan kändes lite som en instängd ångestkammare, medan tvåan var rätt luftig och fin (för att vara en studentlägenhet). Men det kanske går att besöka en trea och se hur det ser ut om du kontaktar AFB.
Citera
2014-02-04, 05:30
Medlem
Någon som vet ungefär hur lång tid det brukar ta från att man singerat kontraktet till att den signeras av afb. Brukar det ta längre tid för förråd?
Citera
2014-02-04, 09:46
Medlem
Ok fick kontraktet signerat nu. En annan fråga förresten. Är det möjligt att betala ett förråd från ett annat konto än korridoren?
Citera
2014-02-04, 22:26
Medlem
Hej!

Funderar på antingen Chalmers eller LTH.

Om jag kommer in i Lund, men inte får lägenhet, är jag körd då? Kommer jag i så fall behöva vänta ett helt år innan jag kan söka igen då?
Känns lite riskabelt typ...

Just nu bor jag hos mina föräldrar i Göteborg.
Citera
2014-02-05, 18:44
Medlem
BakadAvMisstags avatar
Kan man se hur många bostäder från ett visst område som kommer delas ut med inflyttning ett visst datum på afb? Vill alltså veta hur många bostäder som finns kvar att dela ut men som inte ligger ute på listan än.
Citera
2014-02-26, 13:14
Medlem
skumbananernas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Janus-Richmond
Som jag förstått det kan man bara ställa sig i köplats för studentbostad om man sökt in och antagits till Lunds Universitet.
Jag vill plugga i Lund med start om möjligtvis ett halvår men troligtvis ett år. Dvs sökningsperioden har ännu inte varit, men jag skulle ändå vilja stå i kö för att komma längre fram. Är detta inte möjligt?

Om du söker en fristående kurs terminen innan, som du sen hoppar av, går det stt ställa sig i kö innan. Viktigt är att du betalar studentavgiften till studentlund och absolut inte tar studielån/studiemedel. PMa eller citera för fler frågor.
Citera
2014-02-26, 13:32
Medlem
skumbananernas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FluffyNotFat
Hej!

Funderar på antingen Chalmers eller LTH.

Om jag kommer in i Lund, men inte får lägenhet, är jag körd då? Kommer jag i så fall behöva vänta ett helt år innan jag kan söka igen då?
Känns lite riskabelt typ...

Just nu bor jag hos mina föräldrar i Göteborg.

Det löser sig alltid med boende i Lund de första månaderna, var så säker. När du börjar får du en fadder tilldelad till dig, brukar vara ca 5 elever per fadder beroende på vilken LTH-utbildning du väljer. De ställer nästan alltid upp med boende till en början. Och gör de inte det har de antingen en kompis som kan hjälpa till eller vet de någon i klassen som du kan bo hos tillfälligt. Jag bor själv i Lund och har både ett extra rum och kompisar som mer än gärna hjälper till till en början. Vi har alla varit i din situation och de flesta har sympati nog att dela på nåt litet tills det löst sig för dig, även om de inte känner dig. Jag vet flera från min klass som inte hade boende i början av terminen. Se bara till att du inte tar ner fullt med grejer direkt, det får du ta när du har ett stabilt boende. Lycka till och hör av dig om det är något!
Citera
2014-02-26, 13:36
Medlem
Brukar det släppas studentbostäder (korridorsrum) via AFB i juni, juli och/eller augusti? Har tabbat mig lite med min nuvarande uppsägningstid och hade behövt flytta in i en korre som tidigast första juni...
Citera
2014-02-27, 08:59
Medlem
skumbananernas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KIockren
Brukar det släppas studentbostäder (korridorsrum) via AFB i juni, juli och/eller augusti? Har tabbat mig lite med min nuvarande uppsägningstid och hade behövt flytta in i en korre som tidigast första juni...

Uppsägningstiden hos AFB är 1 mån så förhoppningsvis för dig säger de som slutar nu denna terminen upp sitt boende i tajming så de kan dra så fort terminen slutar och då kan du i så fall plocka en direkt. Har för mig att det brukar vara rätt lätt att få på sommaren. Efter det kommer novischboendena och ör du inte novisch då är du chanslös.
Citera
2014-02-27, 20:28
Medlem
skumbananernas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lugna ner dig
Ungefär hur lång kötid är det till att få ett rum på t.ex. Delphi eller annat rum med delat kök?
Vet inte vilken stad jag ska välja som förstahandsval men det lutar åt GBG pga bostadsbristen i Lund. Svårt val.

Bostadsbrist är det knappast, snarare inkomstbrist. Jag har bott i Lund hela mitt liv och är snart inne på mitt tredje år högskolestudier och har aldrig varit med om någon som inte fått boende. Det löser sig alltid med boende inom ett par månader. Ett korridorsrum på Delphi brukar vara det lättaste att få efter ett korridorsrum på Vildanden. Tätt därefter kommer Ulrikedal och Parentesen. Kolla in afb.se för att se var de ligger. Tomegapsgården och Magasinet är svårast. Jag har har stått i kö i två år till sommaren och kan idag precis få ett "kompisboende" på Magasinet vilket är som ett korridorsrum fast för endast 2 eller 3 personer. Tyvärr är korridorsrummen med billigast hyra lättast att få då man delar två kök med ~20 pers och ibland t o m uppemot 25-30 st. Skulle du börja plugga i Lund och inte får ihop det så kolla först och främst blocket, sen med dina faddrar, sen med klassen alt. att du drar iväg ett PM till mig och kollar så har jag säkerligen någon kompis som ställer upp nån vecka om jag själv inte kan.

Citat:
Ursprungligen postat av BakadAvMisstag
hur lång tid bör det ta att få ett rum på lunds nation om man är aktiv tjänsteman?

Lund är inte den lättaste nationen att få boende på men fortfarande relativt lätt om man är med mycket. Lunds håller på att bygga fler bostäder som ska vara färdiga till hösten alt. till nästa vår om jag inte kommer ihåg fel. Då borde det bli lättare. Ska du välja nation efter boende vet jag att Malmös har flest bostäder och att de håller på att renovera två av husen de har. Helsingkrona tycker jag har bäst boenden då alla har balkong + att de också håller på att bygga fler bostäder - precis vid skolan. PMa eller citera om du undrar nåt mer.
Citera
2014-02-28, 14:24
Medlem
BakadAvMisstags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skumbananerna
Lund är inte den lättaste nationen att få boende på men fortfarande relativt lätt om man är med mycket. Lunds håller på att bygga fler bostäder som ska vara färdiga till hösten alt. till nästa vår om jag inte kommer ihåg fel. Då borde det bli lättare. Ska du välja nation efter boende vet jag att Malmös har flest bostäder och att de håller på att renovera två av husen de har. Helsingkrona tycker jag har bäst boenden då alla har balkong + att de också håller på att bygga fler bostäder - precis vid skolan. PMa eller citera om du undrar nåt mer.

Tack så mycket för svaret! Det har löst sig med bostad för mig nu och jag ska flytta till delphi imorgon! Dock så har jag en ny fråga. Finns det strykjärn plus strykbräda i korridoren, det vill säga en gemensam strykbräda/ett gemensamt strykjärn för alla eller måste jag fixa eget strykjärn/strykbräda?
Senast redigerad av BakadAvMisstag 2014-02-28 kl. 14:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in