2013-01-14, 02:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2pi
Hur länge får man i dagsläget räkna med att stå i kö innan man kan få en 2a eller 3a lämplig att dela med någon annan?

1-3 år beroende på tex. läge. Jag har 2.5 års kötid men är ändå inte etta på de flesta 3or.
Citera
2013-01-14, 15:34
Medlem
Tillflyktens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bullgnome
1-3 år beroende på tex. läge. Jag har 2.5 års kötid men är ändå inte etta på de flesta 3or.
Är det sparta och ulrikedal som har längst kötid för tvår/treor? Jag har precis ett års kötid nu och det börjar strax räcka till ettor på delphi/kämnärsrätten. Kommer dock spara mig till en trea på ulrikedal tror jag. Finns det treor på sparta?
Citera
2013-01-14, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tillflykten
Är det sparta och ulrikedal som har längst kötid för tvår/treor? Jag har precis ett års kötid nu och det börjar strax räcka till ettor på delphi/kämnärsrätten. Kommer dock spara mig till en trea på ulrikedal tror jag. Finns det treor på sparta?

Kanske det. Fast skulle nog säga att Delphi/Kämnars har längst kötid. Det finns ytterst få 2/3or vid Delphi, desto fler vid kämnars. Kämnars har t.o.m en fyra uppe nu.

Men kötiden beror ju på individuellt intresse, vilket ju är högst subjektivt. Jag tex. skulle inte vilja bo på Sparta, tråkig byggnad och alldeles för nära skolan.
Citera
2013-01-16, 01:43
Medlem
Shagrats avatar
Hej! Jag flyttar till Lund om ett par veckor. Har inte löst boendefrågan riktigt ännu, men det fixar sig säkert. Min fråga till er är vad som händer med korridorrummet hos AFB på sommaren? Har förstått att man inte betalar hyra under de tre sommarmånaderna, men innebär det att man kan ha kvar vissa av sina grejer och sen flytta in igen när höstterminen börjar? Kan man t.o.m. bo kvar under sommaren utan att betala hyra? Hittar ingen info om detta varken på AFB:s hemsida eller här i tråden. Tacksam för svar!
Citera
2013-01-16, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shagrat
Hej! Jag flyttar till Lund om ett par veckor. Har inte löst boendefrågan riktigt ännu, men det fixar sig säkert. Min fråga till er är vad som händer med korridorrummet hos AFB på sommaren? Har förstått att man inte betalar hyra under de tre sommarmånaderna, men innebär det att man kan ha kvar vissa av sina grejer och sen flytta in igen när höstterminen börjar? Kan man t.o.m. bo kvar under sommaren utan att betala hyra? Hittar ingen info om detta varken på AFB:s hemsida eller här i tråden. Tacksam för svar!
Jajamen. Du kan ha kvar alla dina saker och bo där hela sommaren om du skulle vilja det. Den enda skillnaden mot resten av året är att du inte betalar någon hyra.
Citera
2013-01-16, 12:46
Medlem
storytellers avatar
Har man inte sommarjobb i sin hemstad och kan bo gratis hemma alternativt känner sig för gammal för att harva hemma hos morsan är det väldigt lukrativt att jobba i Skåne under sommaren och bo kvar i korridorsrummet med gratis hyra. Inte raketfysik precis men vissa tänker inte på detta.
Hur lätt det är att skaffa sig ett vettigt sommarjobb i Lund är en annan femma...
Citera
2013-01-16, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2pi
Känner bara till sånna rum på parantesen, där är det nästan bara positivt. Du har ju fortfarande din korridor men rummet är lite större och du har egen dusch, (de som bor längst in i korridoren har längre till köket än vad du har). Nackdelen är att det kan bli mer oväsen om folk springer/festar med öppna korridorsdörrar i trapphuset
Wrong! Rummet är mindre då du har större badrum med egen dusch.
Citera
2013-01-17, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Winterfall
Wrong! Rummet är mindre då du har större badrum med egen dusch.

yes du har nog rätt. Men det är lika bra det, jag fryser som en hund ändå.
Citera
2013-01-18, 12:49
Medlem
Alltså fan vet inte vad jag ska göra.

Har fått ett rum i korridor på Sparta men vill inte plugga det jag kom in på längre har alltså tackat nej. Har planer på att plugga ekonomi i Lund ht13. Har dock kvar rummet och nu får jag mail att den är klar för inflytt. Kan man behålla den på något vis och om inte är mina chanser att bli novisch igen för ht13 helt borta? Vill så gärna ha just det rummet och flytta dit nu.

Någon som har något råd??
Citera
2013-01-18, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Banan1233
Alltså fan vet inte vad jag ska göra.

Har fått ett rum i korridor på Sparta men vill inte plugga det jag kom in på längre har alltså tackat nej. Har planer på att plugga ekonomi i Lund ht13. Har dock kvar rummet och nu får jag mail att den är klar för inflytt. Kan man behålla den på något vis och om inte är mina chanser att bli novisch igen för ht13 helt borta? Vill så gärna ha just det rummet och flytta dit nu.

Någon som har något råd??

Du får inte ställa dig i kön om du inte är antagen, dess mindre sen boka en lägenhet som du sedan får. Du har ställt till rätt mycket problem för afb så förmodligen kommer de inte låta dig vara novisch ht 2013. Antingen ringer du upp dom nu och berättar som det är och ser till att du avbokar lägenheten så fort som möjligt eller så hoppar du in på nån annan kurs minst 50% fart som fortfarande har lediga platser (brukar finnas rätt många).
Citera
2013-01-20, 00:23
Medlem
Jag och tjejen har börjat leta lägenhet lite mer seriöst och har dragit iväg en massa andrahandsmail men det är ju fan en djungel. Vi har okej kötid (ett och ett halvt år) på AFB, lite bättre (typ två och ett halvt) på LKF och relativt kort (drygt ett halvt) på Boplats Syd (vi har båda helt okej höga taxerade inkomster+studielån så vi möter iaf de flesta hyresvärdars krav där).

Vad kan tänkas behövas i antal ködagar hos dessa bostadsförmedlare för en tvåa/trea med helt okej hyra? Hos AFB är Kämnars, Delphi och kanske Studentlyckan tänkbart för oss, via LKF kan vi tänka oss typ Klostergården, någonstans väster om stationen eller så, och i Malmö funkar typ Östervärn, Katrinelund eller kring Nobel. Alltså, vi letar inte efter något jättecentralt primärt utan mest schysst hyra+okej närhet till stan (och i Malmö gärna ganska nära till Lundbussarna eftersom vi pluggar där).
Citera
2013-01-24, 19:54
Medlem
a-has avatar
Såg att jag varit medlem på AFB.se sedan sommaren 2011 och är 99 på att jag var inne och kikade lite så sent som för 4-5 månader sedan. Mina inloggningsuppgifter var nämligen sparade i Chrome och jag har inte haft den här datorn längre än 8-9 månader. Problemet är dock att AFB hävdar att min e-postadress inte finns med i registret, trots att jag har fått ett bekräftelsemejl i och med min registrering sommaren 2011.

Tar AFB bort inaktiva användare eller vad är det frågan om? Och om så, hur förklarar det att jag med största sannolikhet var inloggad på samma konto omkring 4-5 månader sedan? Hade fått för mig att AFB har en regel om att man måste logga in var sjätte månad för att få köpoäng, men känns väldigt bisarrt att de ska hålla på och radera användare också.

Ska ringa och höra med AFB first thing imorgon men tänkte mest kolla om någon här råkar ha lite koll så jag kunde få ett svar direkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in