Citat:
Ursprungligen postat av
jzpr
Har jag mist min novischstatus om jag var med i lotteriet på afb.se förra året? Fick en bedrövlig köplats och var osäker på om utbildningen verkligen passade mig vilket resulterade i att jag tackade nej till utbildningen. Kan tillägga att jag inte bor på pendelavstånd till Lund. Bor drygt 50 mil ifrån.
I övrigt undrar jag hur ni andra gjorde när ni flyttade ner till Lund. Jag utgår ifrån att man inte kan förlita sig på lotteriet trots novischstatus, därför kanske det är bäst att fixa ett rum som inneboende ett tag för att vara säker på att man har tak över huvudet till terminsstart. Hur många månader i såna fall skulle ni rekommendera att man fixar? Till vårterminen?
Tacksam för svar!
Novischförturen ska bara gälla första gången man är
antagen till studier i Lund men det skadar inte att maila AFB och förklara din situation. Det är nog extra bra om du aldrig ens var nere i Lund och påbörjade studierna utan tackade nej redan innan dess, antar jag.
Nu läser jag inte i Lund längre men när jag gjorde det så stack de allra flesta ner utan någonstans att sova och det hade löst sig väldigt snart för samtliga. Då var barnkullarna dessutom större än de är nu så snarare är det lättare idag. Det var inte länge sedan heller.
Du tänker rätt i övrigt. Det är oftast ingen längre uppsägningstid som efterfrågas för andrahandsrummen så du bor helt enkelt så tills du hittar ett bättre alternativ. Börjar du till hösten så har du förmodligen kötid nog att flytta in ett korridorsrum hos AFB runt första mars, möjligen någon månad tidigare än så. Sedan finns ju naturligtvis möjligheten att du fixar något annat innan dess, t.ex. flytta ihop med några av dina framtida klasskompisar eller liknande som redan har kötid.