2013-06-20, 17:28
Medlem
jzprs avatar
Har jag mist min novischstatus om jag var med i lotteriet på afb.se förra året? Fick en bedrövlig köplats och var osäker på om utbildningen verkligen passade mig vilket resulterade i att jag tackade nej till utbildningen. Kan tillägga att jag inte bor på pendelavstånd till Lund. Bor drygt 50 mil ifrån.

I övrigt undrar jag hur ni andra gjorde när ni flyttade ner till Lund. Jag utgår ifrån att man inte kan förlita sig på lotteriet trots novischstatus, därför kanske det är bäst att fixa ett rum som inneboende ett tag för att vara säker på att man har tak över huvudet till terminsstart. Hur många månader i såna fall skulle ni rekommendera att man fixar? Till vårterminen?

Tacksam för svar!
Citera
2013-06-25, 01:13
Medlem
storytellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jzpr
Har jag mist min novischstatus om jag var med i lotteriet på afb.se förra året? Fick en bedrövlig köplats och var osäker på om utbildningen verkligen passade mig vilket resulterade i att jag tackade nej till utbildningen. Kan tillägga att jag inte bor på pendelavstånd till Lund. Bor drygt 50 mil ifrån.

I övrigt undrar jag hur ni andra gjorde när ni flyttade ner till Lund. Jag utgår ifrån att man inte kan förlita sig på lotteriet trots novischstatus, därför kanske det är bäst att fixa ett rum som inneboende ett tag för att vara säker på att man har tak över huvudet till terminsstart. Hur många månader i såna fall skulle ni rekommendera att man fixar? Till vårterminen?

Tacksam för svar!
Novischförturen ska bara gälla första gången man är antagen till studier i Lund men det skadar inte att maila AFB och förklara din situation. Det är nog extra bra om du aldrig ens var nere i Lund och påbörjade studierna utan tackade nej redan innan dess, antar jag.
Nu läser jag inte i Lund längre men när jag gjorde det så stack de allra flesta ner utan någonstans att sova och det hade löst sig väldigt snart för samtliga. Då var barnkullarna dessutom större än de är nu så snarare är det lättare idag. Det var inte länge sedan heller.
Du tänker rätt i övrigt. Det är oftast ingen längre uppsägningstid som efterfrågas för andrahandsrummen så du bor helt enkelt så tills du hittar ett bättre alternativ. Börjar du till hösten så har du förmodligen kötid nog att flytta in ett korridorsrum hos AFB runt första mars, möjligen någon månad tidigare än så. Sedan finns ju naturligtvis möjligheten att du fixar något annat innan dess, t.ex. flytta ihop med några av dina framtida klasskompisar eller liknande som redan har kötid.
Citera
2013-06-29, 00:46
Medlem
Ok nu är det något konstigt. Skapade ett konto på afb för cirka tre veckor sen. Men nu kan jag inte logga in. Står felaktigt lösenord fast det är rätt lösenord och när jag trycker på glömt lösenord står det "kunde ej hitta användare".
Citera
2013-06-29, 20:05
Medlem
Allpointss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jzpr

Tacksam för svar!
Kontaktade dessa om denna fråga då jag inte tog min plats i Lund hösten -12. De sa att novischstatusen därmed var förbrukad och inte kunde återfås.
Citera
2013-06-29, 20:07
Medlem
Herr gurkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xhac
Ok nu är det något konstigt. Skapade ett konto på afb för cirka tre veckor sen. Men nu kan jag inte logga in. Står felaktigt lösenord fast det är rätt lösenord och när jag trycker på glömt lösenord står det "kunde ej hitta användare".
Av någon anledning gör de skillnad på versaler och gemener i mail-adressen. Det kan vara ditt problem.
Citera
2013-07-08, 17:36
Medlem
Är det någon här som i dagsläget bor eller nyligen har bott på Gylleholm? Vet att många av AFB:s övriga lägenheter med pentry renoverats nyligen, men hur är standarden på Gylleholms lägenheter? Fortfarande pentryn från 60-talet?
Citera
2013-07-12, 12:20
Medlem
OrangePicks avatar
Är det bara jag som har problem med att logga in på afb's hemsida? Måste anmäla mig till novishlotteriet men det står bara att uppgifterna är fel, samma sak om jag försöker med glömt lösenord, jag är helt säker på att mina uppgifter är rätt, då jag har dom sparade i ett tidigare mail från afb.
Citera
2013-07-12, 14:05
Medlem
Hur funkar novischlotteriet om man blir antagen i urval två i början av Augusti?
Citera
2013-07-12, 14:20
Medlem
ginger-arabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Irmias
Hur funkar novischlotteriet om man blir antagen i urval två i början av Augusti?

Då är du inte med i lotteriet. Mitt tips är att vara med i lotteriet i alla fall. Om du kan få bostad så väntar du med att boka något tills efter urval två.

Skulle du inte komma in efter urval två heller så suger det dock, då du inte kommer att kunna vara med i lotteriet ifall du skulle söka till Lund nästa år.
Citera
2013-07-12, 14:24
Medlem
sartuss avatar
Vilka typer av yrken kan man söka om man läst Kandidatprogram i socialantropologi?
Citera
2013-07-12, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ginger-arab
Då är du inte med i lotteriet. Mitt tips är att vara med i lotteriet i alla fall. Om du kan få bostad så väntar du med att boka något tills efter urval två.

Skulle du inte komma in efter urval två heller så suger det dock, då du inte kommer att kunna vara med i lotteriet ifall du skulle söka till Lund nästa år.

Man kan alltså göra en bostadsansökan (och därmed vara med i lotteriet) trots att man ännu ej är antagen, så länge man vid kontraktsteckningen har blivit antagen?

Är nämligen första reserv till den utbildning jag sökt, och borde med största sannolikhet komma in. Känns bara surt om man skulle missa lotteriet!
Citera
2013-07-12, 14:51
Medlem
asdyaos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ginger-arab

Jag gjorde så förra året, gjorde nyss en ansökan och efter jag fyllt i allt står det "Du har fått novischstatus! Därmed deltar du i vår utlottning av ködatum. Så snart lottningen är gjord får du ett meddelande."

Jag var dock snabb med att avregistrera när jag inte kom in i urval 2. Jag rekommenderar dock ingen att göra detta om man inte är bekväm med att gambla för rätt vad det är kanske någon hittar gamla uppgifter och jag riskerar då blir avstängd från AFB.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in