2012-04-19, 18:18
Medlem
TrolliverTwists avatar
lund är en studentstad med kopiösa mängder studenter, alla verksamma inom olika grenar av vad som tillsammans utgör lunds universitet. man kan anta att ungefär hälften av dessa studenter är av det kvinnliga könet. vidare kan man rimligtvis anta att du utifrån dessa förutsättningar med största sannolikhet kommer att hitta något som faller dig i smaken.

vilken jävla fråga.
Citera
2012-04-19, 18:45
Medlem
Mr.Chases avatar
Vad har man ut i månaden som student om man tar fullt CSN, lån inkl. bidrag?

Och, vad bör man vara beredd på att betala för en hyresrätt i första/andra hand. Är 5000/månaden för ett boende alldeles för mycket? Vad kostar studentkorridorer, på ett ungefär? Klarar man sig på 3 000/månaden efter hyran är betald, om man får ut runt 8 000 som student?
Citera
2012-04-19, 19:03
Medlem
d01shs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C.Kurtz
Okej, gav du dessa förslag för att priserna är rimliga eller för att det är ett bra läge att bo som student? Hade t.ex. varit kul att bo i närheten av något större studentboende. Om man bortser från priset - vart är då bäst att bo?

Det mest studenttäta området skulle jag säga är Delphi/Kämnärsrätten (de ligger intill varandra). Dessa områden räknas till Norra Fäladen. Läget är helt okej. Det är några hundra meter norr om LTH. Där finns även ganska mycket lägenheter. Sen att det är lite "ghetto" över det, men allt handlar ju om hur mycket du vill betala. Är du väldigt tät finns ju centrum På Linero och Östra Torn finns inga studentbostäder. Brunnshög är ett relativt nybyggt område med en hel del fräscha (och dyra) lägenheter, nära Ericsson-området.

Citat:
Ursprungligen postat av C.Kurtz
Vad det gäller min andra fråga tycker jag den är ganska relevant, självklart finns det inga vetenskapliga undersökningar på antalet snygga tjejer men jag är ute efter era åsikter. Jag kan t.ex. utifrån egna erfarenheter säga att utbudet av snygga tjejer på Chalmers är högst begränsat men eftersom att Chalmers ligger i en storstad är det inget större problem. Om jag däremot ska flytta till Lund som är en liten studentstad och spendera 5 år där vill jag gärna veta om det finns ett hyfsat utbud på attraktiva flickor i staden.

Svaret på en sån fråga skulle ju vara helt subjektivt. Men, jo, det finns många kvinnliga studenter i Lund, även om merparten av dem kanske inte huserar på LTH.
Citera
2012-04-19, 19:05
Medlem
d01shs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Chase
Vad har man ut i månaden som student om man tar fullt CSN, lån inkl. bidrag?

Och, vad bör man vara beredd på att betala för en hyresrätt i första/andra hand. Är 5000/månaden för ett boende alldeles för mycket? Vad kostar studentkorridorer, på ett ungefär? Klarar man sig på 3 000/månaden efter hyran är betald, om man får ut runt 8 000 som student?
Nu är det några år sedan jag pluggade i Lund, men om man räknar uppåt lite så skulle jag säga att de billigare korridorerna på Delphi/Sparta går på 2600 kr och uppåt, medan de dyrare korridorerna ligger en bit över 4000, närmare 4500 kr. Lägenheter finns ju såklart över hela prisspektrat beroende på storlek, läge och ålder. Din andra fråga beror ju uppenbarligen på vad du har föra hyra.
Citera
2012-04-19, 19:18
Medlem
Mr.Chases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d01sh
Nu är det några år sedan jag pluggade i Lund, men om man räknar uppåt lite så skulle jag säga att de billigare korridorerna på Delphi/Sparta går på 2600 kr och uppåt, medan de dyrare korridorerna ligger en bit över 4000, närmare 4500 kr. Lägenheter finns ju såklart över hela prisspektrat beroende på storlek, läge och ålder. Din andra fråga beror ju uppenbarligen på vad du har föra hyra.

Är mest fundersam på om man kommer känna sig begränsad om man har en hyra på 5 000 och har 3 000 kvar till mat och nöje, litteratur.
Citera
2012-04-19, 19:27
Medlem
d01shs avatar
Citat:
Är mest fundersam på om man kommer känna sig begränsad om man har en hyra på 5 000 och har 3 000 kvar till mat och nöje, litteratur.

Om du inte tjänar över ett visst belopp (för mig att det ligger runt 75-80000) under året kan du söka bostadsbidrag. Det brukar hjälpa rätt mycket. Hade inga problem att klara mig bra som student.
Citera
2012-04-19, 22:25
Medlem
Om man har möjlighet att bo i studentkorridor (låg hyra) men väljer att bosätta sig i en lägenhet (med hög hyra) så borde man ju inte klaga på att man inte har så mycket pengar kvar efter hyran.

Det är nästan som att endast handla i den dyraste mataffären och sedan klagar på att maten är dyr.
Citera
2012-04-19, 22:28
Medlem
d01shs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Winterfall
Om man har möjlighet att bo i studentkorridor (låg hyra) men väljer att bosätta sig i en lägenhet (med hög hyra) så borde man ju inte klaga på att man inte har så mycket pengar kvar efter hyran.

Det är nästan som att endast handla i den dyraste mataffären och sedan klagar på att maten är dyr.

Liknelsen förutsätter ju dock att det är precis samma varor du köper

Det finns ju stora skillnader både i komfort och livsstil mellan korridor och lägenhet. Det måste man ta med i beräkningen.
Citera
2012-04-19, 22:38
Medlem
Karl Svampens avatar
En trea på tex kämnars kan du dela med någon och komma ner i ca 3000/månaden, lite lägre. Annars går typ ettor för 4000 generellt sätt, korridorer från 2700-4000~
Citera
2012-04-20, 09:32
Medlem
Mr.Chases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Winterfall

Det förstår vem som helst. Därför frågan kändes aktuell innan man gör ett beslut om hur man vill bo, vad som är värt att prioritera är självklart individuellt. Jag var bara nyfiken på om 3000kr i månaden var en rimlig eller orimlig summa att leva efter, när man är student i Lund.
Citera
2012-04-20, 10:56
Medlem
Citat:
Det förstår vem som helst. Därför frågan kändes aktuell innan man gör ett beslut om hur man vill bo, vad som är värt att prioritera är självklart individuellt. Jag var bara nyfiken på om 3000kr i månaden var en rimlig eller orimlig summa att leva efter, när man är student i Lund.
Jag lever väldigt bra på 3000kr i månaden, men sedan äter jag som en kanariefågel också.
Citera
2012-04-22, 00:58
Medlem
Har stått i AFB:s jävla kö sen i augusti. Kom tillbaka efter ett års studieuppehåll och fattade att det skulle bli i stort sett omöjligt att hitta boende i Lund direkt. Hittade boende utanför Lund och har bott där hela detta läsåret. Trodde att jag skulle få ett korridorrum i vår men icke.. Är för tillfället inte direkt nära att få något och jag undrar om jag kan räkna med att få något till terminsstarten i höst? Kommer antagligen inte tillbringa sommaren i Skåne och funderar på om jag ska behålla mitt boende här ändå eller om jag kan räkna med att få ett rum i i sommar eller senast första september? Får jag ett korridorrum i maj, juni, juli eller augusti blir ju hyran densamma ändå men det känns som typ alla korridorrum i aug och sep har novishförtur så att om jag inte hittar något snart blir det svårt..

Vad säger folket?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in