2011-08-20, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pernil90
Ja det kan du, men förvänta dig inga stora summor.

Hur mycket kan jag förvänta mig? 1000kr?
Citera
2011-08-20, 16:04
Medlem
Mouffettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cab00se92
Någon som vet om det går att söka bostadsbidrag om jag bor i ett rum på 20 kvadrat i en villa och betalar 4500kr/mån? Kök och andra utrymmen är tillgängliga för mig.

Som jag förstår det bor du som inneboende. Som jag har förstått det får man inte bostadsbidrag som inneboende (endast ett bostadsbidrag per bostad). Men jag kan ju ha fel.
Citera
2011-08-20, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mouffette
Som jag förstår det bor du som inneboende. Som jag har förstått det får man inte bostadsbidrag som inneboende (endast ett bostadsbidrag per bostad). Men jag kan ju ha fel.

Kan jag få bidraget om ingen annan i hushållet har det?
Citera
2011-08-20, 20:38
Medlem
Nä du måste nog ha ett självständigt boende dvs inte vara inneboende hos någon.
Citera
2011-08-20, 23:12
Medlem
Gurkan100s avatar
felpost.
Citera
2011-08-21, 01:24
Medlem
Om jag tar ett korridorsrum som novisch via afb, försvinner mitt ködatum då? och alltså möjligheten att i framtiden byta upp mig till en 1:a. Isåfall kan det ju vara värt att bo inneboende och spara ihop mer ködagar och inte "slösa" bort dem på ett korridorsrum.
Citera
2011-08-21, 01:28
Medlem
Dest88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2pi
Om jag tar ett korridorsrum som novisch via afb, försvinner mitt ködatum då? och alltså möjligheten att i framtiden byta upp mig till en 1:a. Isåfall kan det ju vara värt att bo inneboende och spara ihop mer ködagar och inte "slösa" bort dem på ett korridorsrum.

Ditt ködatum försvinner, men du kan ställa dig i kön på nytt. Du förlorar bara någon månad i kötid typ.
Citera
2011-08-21, 04:02
Medlem
Har ett dilemma och skulle uppskatta lite hjälp/motiverings-boost.

Har ett ködatum som novisch 22:04 och har insett att jag inte kommer få boende innan jag börjar. Finns det chans att jag kan få novisch-boende alls innan de bostäderna tar slut, eller är jag helt körd?

Jag har även hört runt på bopoolen och blocket osv men hittar inget boende. Ett alternativ blir då att pendla, men det kommer medföra att jag missar 5 föreläsningar i veckan. Är föreläsningarna super-viktiga för att klara tentorna eller är det lugnt?
Citera
2011-08-21, 04:12
Medlem
Dest88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makkarash
Har ett ködatum som novisch 22:04 och har insett att jag inte kommer få boende innan jag börjar. Finns det chans att jag kan få novisch-boende alls innan de bostäderna tar slut, eller är jag helt körd?

Det är helt kört att få något nu på hösten. Lika bra att inse det nu så att du inte går runt och hoppas.

Citat:
Jag har även hört runt på bopoolen och blocket osv men hittar inget boende. Ett alternativ blir då att pendla, men det kommer medföra att jag missar 5 föreläsningar i veckan. Är föreläsningarna super-viktiga för att klara tentorna eller är det lugnt?

Vad ska du plugga? Varierar rätt mycket från kurs till kurs, men jag personligen tycker ofta att föreläsningarna inte alls ger så mycket (jag kan dock bara tala för de kurser som ges på LTH). Brukar själv skippa åtminstone hälften nu för tiden, men det är väl inte något jag skulle rekommendera till någon som är ny (men du verkar inte riktigt ha något annat alternativ som det ser ut nu). Det gäller bara att ha disciplin och läsa extra i kurslitteraturen själv, istället för att föreläsaren ska förklara det för en. Sen hur viktiga föreläsningarna är för dig beror givetvis på hur snabbt du själv kan ta till dig det som står i kurslitteraturen. Det hjälper väldigt mycket om föreläsaren lägger upp sina anteckningar på nätet. I vissa kurser jag haft har jag genom 10-15 mins pluggande hemma i princip fått ekvivalent kunskap som en 2 timmars föreläsningar (jag överdriver inte).
Senast redigerad av Dest88 2011-08-21 kl. 04:15.
Citera
2011-08-21, 04:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dest88
Vad ska du plugga? Varierar rätt mycket från kurs till kurs, men jag personligen tycker ofta att föreläsningarna inte alls ger så mycket (jag kan dock bara tala för de kurser som ges på LTH). Brukar själv skippa åtminstone hälften nu för tiden, men det är väl inte något jag skulle rekommendera till någon som är ny (men du verkar inte riktigt ha något annat alternativ som det ser ut nu). Det gäller bara att ha disciplin och läsa extra i kurslitteraturen själv, istället för att föreläsaren ska förklara det för en. Sen hur viktiga föreläsningarna är för dig beror givetvis på hur snabbt du själv kan ta till dig det som står i kurslitteraturen. Det hjälper väldigt mycket om föreläsaren lägger upp sina anteckningar på nätet. I vissa kurser jag haft har jag genom 10-15 mins pluggande hemma i princip fått ekvivalent kunskap som en 2 timmars föreläsningar (jag överdriver inte).

Tack för svaret. Kursen jag ska läsa nu är fysa11 på LU, och jag kan ju inte precis påstå att jag någonsin haft svårt för fysik eller matte. Förhoppningsvis ska det gå bra, om inte annat har jag 4 timmar tågresa varje dag då jag kan plugga.

Om jag märker att föreläsningarna inte ger så mycket kan jag ju alltid strunta i att åka ner de dagar jag enbart har föreläsningar och fixa det plugget hemma istället.
Citera
2011-08-21, 04:40
Medlem
Dest88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makkarash
Tack för svaret. Kursen jag ska läsa nu är fysa11 på LU, och jag kan ju inte precis påstå att jag någonsin haft svårt för fysik eller matte. Förhoppningsvis ska det gå bra, om inte annat har jag 4 timmar tågresa varje dag då jag kan plugga.

Om jag märker att föreläsningarna inte ger så mycket kan jag ju alltid strunta i att åka ner de dagar jag enbart har föreläsningar och fixa det plugget hemma istället.

Verkar vara en del obligatoriska moment i den kursen (labbar och seminarium). Fysik är ju ett "hårt" ämne och personligen tycker jag det är lättare att läsa in sådana kurser utan föreläsningar. Svårare är det i kurser med mer mjukt innehåll där man behöver veta föreläsarens tankar kring saker och ting (speciellt om föreläsaren är examinatorn).

Ajdå, 4 timmar tåg. Ge inte upp med letandet efter något här nere i Lund. Det kan lätt bli att man kommer in i pendlandet och slutar leta.
Senast redigerad av Dest88 2011-08-21 kl. 04:42.
Citera
2011-08-21, 04:57
Medlem
Det värsta är ju att i princip de enda som lägger ut annonser på bopoolen m.m är familjer som hyr ut ett rum. Har inte direkt någon lust att dela kök och badrum med en familj som innehåller andra ungdomar osv. Känns lite obekvämt. Men jag får helt enkelt leta vidare och hoppas på det bästa.

Har en annan OT fråga. Schemat för kursen fysa11 tar slut den 11 november. Är det lov efter det eller är det kursmoment som ej är schemalagda?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in