2012-02-25, 16:35
Citat:
Ursprungligen postat av Arvodkat
Ja, men då pratar vi om det absolut sämsta som finns. Ett respektabelt och beboeligt centralt boende kräver väl runt 9-12 års kötid.

Det kan säkert stämma. Jag var bara intresserad att komma in till Lund och då fick jag höra de siffrorna. Vet inte ens vilka områden i Lund som är bra (lugna/skötsamma områden utan mycket "pack") områden. Ser ut som att jag inte kommer in till Lund innan jag tagit min examen och när jag får jobb så köper jag min lägenhet.
Citera
2012-02-26, 11:06
Medlem
wexxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 87oseknd
Nej. Jag har kollat upp. Bor inte inom pendlingsavstånd från Lund (eller vad AFB anser vara pendlingsavstånd). Bor i höganäs kommun och det tar mig en timme med buss till HBG, så jag har novischstatus men eftersom jag blev antagen förra hösten så hamnade jag efter alla andra.

"Inom pendlingsavstånd ligger varje bostadsort inom följande kommuner: Burlöv, Eslöv, Kävlinge, Landskrona, Lomma, Lund, Malmö, Sjöbo, Skurup, Staffanstorp, Svalöv och Svedala. Inom pendlingsavstånd ligger även följande tätorter: Helsingborg, Hässleholm, Hörby, och Höör, Kristianstad, Köpenhamn och Ängelholm."

med andra ord: alla ställen det går tåg till...nästan

Gäller följande information fortfarande, ifall jag då bor i Skåne men ej i någon av de listade kommunerna eller städerna räknas jag då som novisch?

m.v.h.
Citera
2012-02-26, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wexxx
Gäller följande information fortfarande, ifall jag då bor i Skåne men ej i någon av de listade kommunerna eller städerna räknas jag då som novisch?
Skåne och Storköpenhamn räknas som pendlingsavstånd (källa: http://www.afb.se/sv/Om-AFB/Vara-bos...h-hyresvilkor/, se punkt 2.3). Du skulle alltså inte vara novisch.

E: Eller, det var slarvigt sagt. Du skulle räknas som novisch om det är första gången du antas till studier vid Lunds universitet men du skulle inte kunna söka novischbostäder.
Senast redigerad av Edlunder 2012-02-26 kl. 11:19.
Citera
2012-02-26, 11:16
Medlem
eradicos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiwi22
Saken är den att så länge du inte registrerar dig på en nation (VN i systemet, dvs valbar nation) så kommer ditt kort aldrig tryckas och du kan inte få något kort hemskickat => inget bevis på att du är studentlundsmedlem. Så jag skulle rekommendera dig att skriva in dig på någon nation, spelar ju ingen roll vilken. Så antingen tar du mainstream eller så stödjer du en lite mindre nation som är mer tacksam över nya medlemmar då det genererar pengar till nationen.

Jo det löste sig så till slut. Gick med i blekingska eftersom att de ofta har schyssta spelningar och på så sätt så föll jag för kårobligatoriet men stöttade i alla fall kulturen i Lund
Citera
2012-03-01, 19:19
Medlem
livemannens avatar
På vilka sidor finns det om man vill har en studentlägenhet nu till hösten? Försökte läsa igenom lite i tråden men tröttnade och fråga om nån har några tips? måste verkligen får tag i en.
Citera
2012-03-01, 19:59
Medlem
Dest88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av livemannen
På vilka sidor finns det om man vill har en studentlägenhet nu till hösten? Försökte läsa igenom lite i tråden men tröttnade och fråga om nån har några tips? måste verkligen får tag i en.
Allt du behöver veta står i första inlägget. Kort sagt, www.afb.se och nationernas hemsidor är det du bör hålla koll på.
Citera
2012-03-01, 20:07
Medlem
livemannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dest88
Allt du behöver veta står i första inlägget. Kort sagt, www.afb.se och nationernas hemsidor är det du bör hålla koll på.

men måte man vara antagen för att söka bostad på nationen eller afb.se?
Citera
2012-03-01, 21:48
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av livemannen
men måte man vara antagen för att söka bostad på nationen eller afb.se?
Du måste vara antagen för att söka via AFB, du måste inte vara antagen för att söka via nationerna men det är i princip lönlöst att söka till någon nation innan du är antagen.

Och ja, kolla in de första inläggen. Känns ganska värdelöst att hjälpa till när du inte ens orkar titta på en FAQ.
Citera
2012-03-02, 18:00
Medlem
kiwi22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Du måste vara antagen för att söka via AFB, du måste inte vara antagen för att söka via nationerna men det är i princip lönlöst att söka till någon nation innan du är antagen.

Och ja, kolla in de första inläggen. Känns ganska värdelöst att hjälpa till när du inte ens orkar titta på en FAQ.

Dock brukar de flesta nationerna har studiekrav för boende, dvs. att du måste plugga för att få bo där. Så egentligen kan du inte göra något innan du blir antagen. Så fort du är antagen kan du (om du bor tillräckligt långt ifrån) dock skriva upp dig för AFB:s novischlotteri, brukar vara rätt fruktsamt.
Citera
2012-03-02, 18:06
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Dock brukar de flesta nationerna har studiekrav för boende, dvs. att du måste plugga för att få bo där. Så egentligen kan du inte göra något innan du blir antagen. Så fort du är antagen kan du (om du bor tillräckligt långt ifrån) dock skriva upp dig för AFB:s novischlotteri, brukar vara rätt fruktsamt.
Jo, det har du rätt i. Dessutom finns det knappast incitament för någon nation att ge boende till någon som inte är antagen.
Citera
2012-03-02, 19:54
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:

Har faktiskt ett par bekanta på nationen som flyttat in på nation redan som novischer. Dvs de flyttade in precis innan de började. Hur det har gått till vet jag inte men tror absolut inte det kan skada att skicka ett vänligt mail till husförmannen, ringa och höra lite eller till och med försöka träffa personen i fråga om man har möjlighet.

Då de flesta av nationerna tillämpar rejält med svågerpolitik tror jag definitivt en person som inte blivit antagen men varit i kontakt med och gjort bra intryck hos husförmannen har större chans till boende än en långvarig medlem utan något vidare engagemang.
Citera
2012-03-05, 00:07
Medlem
Witch-Kings avatar
Router?

Jag bor på nation och jag får internet via ett ethern-uttag, dock så måste jag manuellt skriva in på kontrollpanelen och konfigurera IPv4 manuellt och skriva in ip, gateway, nätmask osv enligt instruktioner som jag har fått i samband med inflyttningen, för att få internet att fungera.

Min fråga är nu om det går att koppla detta ethern-uttag till en router, så jag får trådlöst internet och kan utnyttja internet samtidigt trådlöst på flera enheter, xbox och mobil t.ex.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in