Citat:
Ursprungligen postat av eradico
Jo, jag tycker AFB får vara lite mänskliga eftersom att det står något om det i deras hyresvilkor som jag skrev under när jag kollade igenom det. Nu har jag hört med en polare och enligt honom räcker det med att visa fram studentlegget (som jag inte har än) när man ska ha bostad, någon vidare koll tar de inte.
Saken är den att så länge du inte registrerar dig på en nation (VN i systemet, dvs valbar nation) så kommer ditt kort aldrig tryckas och du kan inte få något kort hemskickat => inget bevis på att du är studentlundsmedlem. Så jag skulle rekommendera dig att skriva in dig på någon nation, spelar ju ingen roll vilken. Så antingen tar du mainstream eller så stödjer du en lite mindre nation som är mer tacksam över nya medlemmar då det genererar pengar till nationen.
Citat:
Ursprungligen postat av MyMars
Sedan känner jag mig lite dum nu men om man inte har ställt sig i bostadskö hur gör man då om man flyttar dit? Var kan man ens bo i så fall?
Antingen känner du någon/lär känna någon dag ett så kan du slagga på personens soffa tills du hittar ett boende. En bra start för att få tak över huvudet.
Hur får man bostad sen då?
1) Novischlotteri - finns på flera nationer som helt enkelt lottar ut lägenheter bland nyinskrivna novischer. Malmös har flest lägenheter på utlottning, men detta finns även på fler nationer.
2) Novischförtur - finns på AFB.se om du är bosatt på utanför pendlingsavstånd. Dvs, alla nyinskrivna får möjlighet att plocka lägenheter före oss "vanliga" som redan har vart i Lund en tid. Här finns det rätt många lägenheter, så tidigt registrering och aktivt sökande kan vara fruktsamt!
3) Annonser - i Lund finns det många villor och lägenheter med tomma rum där hyresvärden/hyresgästen/villaägaren söker folk som kan flytta in. Kolla Blocket.se, lägg upp en annons själv på Blocket om att just Du söker lägenhet. Det finns slutligen flertalet affischområden här i stan där folk annonserar om rum osv.
4) Kontaktnät - lär känna folk i din klass/omgivning. Kontakter är allt om du vill ha fördelar här i livet, plötsligt är det någon i din klass som känner någon som ska hyra ut ett rum och där står du..redo att flytta in.
Nödlösning för de som kommer på hösten brukar vara tält/vandrarhem de första veckorna. Har man väldigt mycket pengar över kan säkerligen hotell fungera en vecka eller två.