2011-05-16, 18:38
Medlem
Dest88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tonicwater
Intressant, tack!. Jag mailade AFB om detta, men de svarade torrt att "just nu sägs det upp mindre rum än vanligt".

Eftersom nästan alla korridorsrum har 9månaders hyra, så väntar även många med att säga upp dem till slutet av sommaren. Och dessa går givetvis till novischerna.
Citera
2011-05-16, 21:09
Medlem
Citat:
Hur kan det vara möjligt att det är så sinnessjukt få korridorrum som läggs upp på AFB:s hemsida ?. Det är ju sällan mer än 10 st nya lediga rum som dyker upp i veckan. Med tanke på hur många rum som finns ; (Delphi :1001 st, Sparta 539 st, Vildanden 469 st, Ulrikedal 370 st och så vidare), Hur kan det inte ligga uppe mer än typ 4-5 stycken åt gången?. Slutar folk aldrig plugga i Lund, eller vad är det frågan om?

Det är inte särskilt vanligt att sluta under en termins gång nej. Flesta kommer mellan terminerna och går också till novischer.
Citera
2011-05-16, 22:16
Medlem
Citat:
Jovisst, men alla som börjar på högskolan måste ju också sluta någon gång, och det jag tycker är konstigt är att i princip inga av alla dessa tusentals upptagna korridorrum sägs upp. Av alla AFB:s korridorrum ligger det just nu ute 4-5 stycken (av flera tusen). Vad kan denna obefintliga rotation på rummen grunda sig i ? Hyr alla förstahandsinnehavare ut sina rum i andra hand när de flyttar istället för att säga upp dem, och därmed hamnar de inte på AFB:s hemsida ?.
Men en hel del hyr ut sina rum i andrahand och därmed dyker de inte upp på afb's hemsida. Jag vet ett flertal som kommer byta bostad nu i vår men hyr ut sina korridorrum till vänner/okända.
Citera
2011-05-16, 22:54
Medlem
kiwi22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Winterfall
Men en hel del hyr ut sina rum i andrahand och därmed dyker de inte upp på afb's hemsida. Jag vet ett flertal som kommer byta bostad nu i vår men hyr ut sina korridorrum till vänner/okända.

Blocket är ju där man ska kika om man vill ha andrahands-boende.
Citera
2011-05-17, 17:04
Medlem
Dr.Hartmans avatar
Jag har ett antal frågor gällande studentboende i Lund men först lite bakgrundsinfo. Jag bor för närvarande långt bort från Skåne och har sökt till läkarutbildningen vid Lunds universitet nu till hösten som jag vet att jag kommer bli antagen till (förmodligen redan i urval 1). Jag har ställt mig i bostadskö hos MHK, Micklagård och LKF.

1. Finns det mer ställen jag bör ställa mig i bostadskö hos?

2. Ungefär hur stor andel av antalet novischer som deltar i novischlotteriet får bostad på detta sätt?

3. Går det att anmäla sitt intresse/ställa sig i kö för någon av studenkårernas bostäder redan nu innan man fått antagningsbeskedet? (jag är medveten om att man bör visa intresse för att jobba i baren osv)

4. Bör jag redan nu börja jaga andra-hands/inneboende -alternativ via blocket, bopoolen osv eller ska man vänta och se hur det går i novischlotteriet?

5. Ponera att man får bostad på en studentkår genom att ställa upp och jobba i baren osv. När man väl har fått bostaden kan man då skita i att ställa upp och jobba och ändå bo kvar? Eller kan man bli ”vräkt” för att man inte ställer upp och jobbar längre? (jag är medveten om att detta vore taskigt men jag är osäker på hur tung studiebördan kommer att vara på mitt program)

Tacksam för svar.
Senast redigerad av Dr.Hartman 2011-05-17 kl. 17:16.
Citera
2011-05-17, 17:39
Medlem
Dest88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Hartman
Jag har ett antal frågor gällande studentboende i Lund men först lite bakgrundsinfo. Jag bor för närvarande långt bort från Skåne och har sökt till läkarutbildningen vid Lunds universitet nu till hösten som jag vet att jag kommer bli antagen till (förmodligen redan i urval 1). Jag har ställt mig i bostadskö hos MHK, Micklagård och LKF.

2. Ungefär hur stor andel av antalet novischer som deltar i novischlotteriet får bostad på detta sätt?

3. Går det att anmäla sitt intresse/ställa sig i kö för någon av studenkårernas bostäder redan nu innan man fått antagningsbeskedet? (jag är medveten om att man bör visa intresse för att jobba i baren osv)

4. Bör jag redan nu börja jaga andra-hands/inneboende -alternativ via blocket, bopoolen osv eller ska man vänta och se hur det går i novischlotteriet?

5. Ponera att man får bostad på en studentkår genom att ställa upp och jobba i baren osv. När man väl har fått bostaden kan man då skita i att ställa upp och jobba och ändå bo kvar? Eller kan man bli ”vräkt” för att man inte ställer upp och jobbar längre? (jag är medveten om att detta vore taskigt men jag är osäker på hur tung studiebördan kommer att vara på mitt program)

Tacksam för svar.

1. Tror man får stå i kö till studentbostäder som är till för studenter i Malmö också. Du kanske borde undersöka det.

2.https://www.flashback.org/sp29645589

3. Det finns inga bostäder via kåren utan det är nationer som erbjuder bostäder. Ring och hör med dem, men jag tror att man inte kan ställa sig i någon kö först innan du är antagen. Däremot vet jag att vissa nationer har utlottning av bostäder till novischer. Som sagt ring och hör med typ Malmö, Lunds och Helsingkrona först eftersom de har många bostäder.

4. Har du noll backupalternativ som du kan fixa tycker jag du skall börja undersöka redan nu. Om du däremot redan har något hyffsat boende till en början är det väl upp till dig om du vill satsa på något bättre.

5. Har du skrivit på ett kontrakt så har du bostaden.

Lycka till i höst
Citera
2011-05-17, 18:50
Medlem
Dr.Hartmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dest88
3. Det finns inga bostäder via kåren utan det är nationer som erbjuder bostäder.
Oj, jag menade nation när jag skrev studentkår. Tack för utförligt svar.
Citera
2011-05-17, 19:02
Medlem
hobokens avatar
Kan man göra något i förväg för att öka sina chanser till bostad? Kommer inte börja plugga förrän om ett år.
Citera
2011-05-17, 19:14
Medlem
Kannans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Hartman

Tacksam för svar.
Roseniusgården är ett studentboende som ligger mitt i stan, bredvid Kalmar Nation. Har ingen hemsida vad jag vet, har inte full koll på hur det funkar.

Dessutom finns Thomanders studenthem, ett lite mer glamoröst boende. Bara hemsidan vittnar ju om den lyxiga känslan, och alla som bor där är supertrevliga. Du kommer nog inte in där i första taget, men man vet aldrig?

http://www.thomanders.se/index.html
Citera
2011-05-17, 19:46
Medlem
Dest88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kannan
Dessutom finns Thomanders studenthem, ett lite mer glamoröst boende. Bara hemsidan vittnar ju om den lyxiga känslan, och alla som bor där är supertrevliga. Du kommer nog inte in där i första taget, men man vet aldrig?

http://www.thomanders.se/index.html

Thomanders verkar riktigt exklusivt
Citera
2011-05-17, 20:40
Medlem
Hur hårda är AFB och nationerna på inneboende i studentkorridorer? Har förstått att man egentligen inte får bo flera i korridorsrum, har dock blivit erbjuden en plats som inneboende i början av terminen om jag ej skulle hitta något annat av ett gäng vänner därnere, som alla bor i korridor. Om det skiter sig i höst och jag inte hittar någon annan bostad, hur ser det ut om jag skulle flytta in hos någon av dem? Hur stor koll has det, och kan jag bli av med min köplats/kan de bli vräkta?
Citera
2011-05-17, 21:19
Medlem
Dest88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZDLR
Hur hårda är AFB och nationerna på inneboende i studentkorridorer? Har förstått att man egentligen inte får bo flera i korridorsrum, har dock blivit erbjuden en plats som inneboende i början av terminen om jag ej skulle hitta något annat av ett gäng vänner därnere, som alla bor i korridor. Om det skiter sig i höst och jag inte hittar någon annan bostad, hur ser det ut om jag skulle flytta in hos någon av dem? Hur stor koll has det, och kan jag bli av med min köplats/kan de bli vräkta?

Japp, du kan bli av med din kötid och deras kontrakt kan bli uppsagt, dock tror jag chansen är relativt liten, och jag är rätt säker på att man först får en varning. Ett tips är att försök vara på god fot med folket i korridoren, eftersom annars kanske folk tipsar AFB att det bor 2 st i samma rum.

Nationer är nog rätt slappa med om du bor inneboende hos någon.
Senast redigerad av Dest88 2011-05-17 kl. 21:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in