Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Hartman
Jag har ett antal frågor gällande studentboende i Lund men först lite bakgrundsinfo. Jag bor för närvarande långt bort från Skåne och har sökt till läkarutbildningen vid Lunds universitet nu till hösten som jag vet att jag kommer bli antagen till (förmodligen redan i urval 1). Jag har ställt mig i bostadskö hos MHK, Micklagård och LKF.
1. Finns det mer ställen jag bör ställa mig i bostadskö hos?
2. Ungefär hur stor andel av antalet novischer som deltar i novischlotteriet får bostad på detta sätt?
3. Går det att anmäla sitt intresse/ställa sig i kö för någon av studenkårernas bostäder redan nu innan man fått antagningsbeskedet? (jag är medveten om att man bör visa intresse för att jobba i baren osv)
4. Bör jag redan nu börja jaga andra-hands/inneboende -alternativ via blocket, bopoolen osv eller ska man vänta och se hur det går i novischlotteriet?
5. Ponera att man får bostad på en studentkår genom att ställa upp och jobba i baren osv. När man väl har fått bostaden kan man då skita i att ställa upp och jobba och ändå bo kvar? Eller kan man bli ”vräkt” för att man inte ställer upp och jobbar längre? (jag är medveten om att detta vore taskigt men jag är osäker på hur tung studiebördan kommer att vara på mitt program)
Tacksam för svar.
1. Tror man får stå i kö till studentbostäder som är till för studenter i Malmö också. Du kanske borde undersöka det.
2.
https://www.flashback.org/sp29645589
3. Det finns inga bostäder via kåren utan det är nationer som erbjuder bostäder. Ring och hör med dem, men jag tror att man inte kan ställa sig i någon kö först innan du är antagen. Däremot vet jag att vissa nationer har utlottning av bostäder till novischer. Som sagt ring och hör med typ Malmö, Lunds och Helsingkrona först eftersom de har många bostäder.
4. Har du noll backupalternativ som du kan fixa tycker jag du skall börja undersöka redan nu. Om du däremot redan har något hyffsat boende till en början är det väl upp till dig om du vill satsa på något bättre.
5. Har du skrivit på ett kontrakt så har du bostaden.
Lycka till i höst